Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 07.11.18
Esseen kirjoittaja: Niko Nenonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth God
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seth Godin teos: ”Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita” on vahvasti karrikoiva kirja yritysten myynti -ja markkinointityöstä tarinallistamisen kautta.

Olen Tiimiakatemiaurallani kohdannut jos jonkinlaista markkinointitempausta ja markkinointitapaa. Koulutus on opettanut minut luonnostaan tarkastelemaan eri markkinointitapoja ja niiden vaikutuksia. Olen myös saanut vietyä käytäntöön yritykseni Saunarekan kautta monenlaisia eri tapoja markkinoida tuotteita ja palveluita.

Silti kirja sai huomaamaan tarinallistamisen vaikeuden. Sen lisäksi että markkinoijan on saatava tarina näyttämään hyvältä, on se oltava jokaisen kuulijan muokattavissa. Vain siten asiakas pääsee tarinaan sisään ja alkaa levittämään sitä. Tarinallistaminen on myös tapa saada suuri määrä tietoa sisäistettyä asiakkaan mieleen. Olet varmasti törmänny elämäsi jossain vaiheessa muistisääntöihin. Muistisäännöt perustuvat usein johonkin tarinaan. Muistan, kun yläasteen matematiikan tunnilla luotiin muistisäännöt geometrian sovellutuksiin. Tarinat ja geometrian käsitteen muistan edelleen lähes kymmenen vuoden takaa.

Hyvä tarina sisältää Godin mukaan seuraavat elementit:

 

  1. On totta: ei sanasta sanaan, mutta johdonmukainen ja aito
  2. On lupaus: Hauskuutta, rahaa, oikotietä johonkin
  3. Niihin luotetaan: Hanki tosin ensin brändillesi luottamusta
  4. Ovat hienovaraisia: Mitä vähemmän selität ja avaat asiaa, sitä voimakkaampi tarinasta tulee. Anna asiakkaan itse rakentaa tarina päässään loppuun ja valehdella itelleen : miten tätä voi käyttää messumyynnissä
  5. Kehittyy nopeasti: saa koukkuun, kun osuu kohdalle
  6. Vetoaa tunteisiin
  7. Vetoaa pieneen ryhmään, joka myöhemmin levittää sitä
  8. Ei sisällä ristiriitaisuuksia. Kuluttajat huomaavat petoksen heti
  9. Sopii edellä mainitun pienen ryhmän maailmankuvaan

 

Itse pystyn allekirjoittamaan yllämainitut elementit. Saunarekalle teimme digimarkkinointitoimisto JV-Median kanssa tänä syksynä markkinointisuunnitelman, joka sisältää runsaasti tarinallistamista. Teemme Saunarekasta mielenkiintoisia artikkeleita, jotta sivuliikenne saadaan kehittymään Saunarekan sivuille.