Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 02.02.19
Esseen kirjoittaja: Tiia Kolehmainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seth Godinin kirjoittama kirja Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita, kertoo tarinoista, niiden kertomisesta sekä kuinka ne vaikuttavat markkinoinnissa. Vaikka kirjan nimessä sanotaankin, että markkinoijat ovat valehtelijoita, ei tämä pidä paikkaansa. Markkinoijat vain kertovat tarinoita, joita kuluttajat uskovat ja muovaavat omiin maailmanikuviinsa sopiviksi. Valehtelijoita ovat kuluttajat, jotka valehtelevat itselleen päivittäin tuotteen tarpeellisuudesta. Kuluttajat haluavat sitä, mitä kaikki muutkin ostavat, eivät sitä mitä tarvitsevat vaan mitä haluavat.

Kirjan mukaan tarinankerronta on tapa menestyä markkinoinnissa; tuotteesi ei menesty, jollei sillä ole tarinaa, johon asiakas uskoo. Asiakasta ei kiinnosta tuotteesi tai palvelusi, jos sillä ei ole kunnollista tarinaa. Kun olet kehittänyt tuotteellesi hyvän ja uskottavan tarinan, sinun täytyy löytää asiakasryhmä, jonka maailmankuvaan tämä tarina sopii. Kuluttajat eivät tee enää päätöksiä järkiperäisten tosiasioiden pohtimisen perusteella. Sen sijaan he päättävät kuulemiensa tarinoiden pohjalta.

Kirjassa sanotaan, että ei kannata lähteä rakentamaan tarinaa suurelle joukolle, johon kuuluu monta erilaista maailmankuvaa, vaan rajata pieni kohderyhmä ja saada heidät vakuutetuksi tarinalla. Kun he uskovat kertomasi tarinan, he muovaavat sen omanlaisekseen ja kertovat ”valhetta” eteenpäin. Markkinoijan näkökulmasta parhaissa maailmankuvissa on terve annos ”tämä on pakko jakaa muiden kanssa” -asennetta.

Kirja on jaettu pienempiin osiin ja vaiheisiin, joissa käsitellään tarinankerrontaa eri kulmista. Jokaisen vaiheen lopusta löytyy tiivistettynä joka vaiheen pääasia, jotka viimeistään auttavat ymmärtämään asian.

Vaihe 1: Jokaisella kuluttajalla on myymääsi tuotteeseen vaikuttava maailmankuva. Se muuttaa heidän tapaansa tulkita kaikkea sanomaasi ja tekemääsi. Kehystä tarinasi kyseisen maailmankuvan mukaan ja se tulee kuulluksi. (s.63) Vaiheessa 1 käsitellään maailmankuvaa ja sitä, kuinka luomallasi tarinalla pystyisit luomaan kehykset kohderyhmän maailmankuvalle.

Vaihe 2: Ihmiset huomaavat vain uudet ja erilaiset asiat. Ja heti kun he huomaavat jotain uutta, he alkavat arvailla, mitä odottaa seuraavaksi. (s.73) Vaiheessa 2 kerrotaan, kuinka aivomme toimivat ja alkavat tehdä johtopäätöksiä kaikesta näkemästämme ja siitä, mikä on muuttunut.

Vaihe 3: Ihmiset pystyvät tekemään äärimmäisen sivistyneitä päätöksiä sekunnin murto-osassa. Ja kun he kerran ovat johtopäätöksensä tehneet, he vastustavat niiden muuttamista. (s.83) Vaiheessa 3 pohditaan, kuinka vaikeaa ensivaikutelma on ja kuinka vähän sinulla on aikaa luoda tarinastasi kiinnostava.

Vaihe 4: Tarinat antavat meidän valehdella itsellemme. Valheet taas tyydyttävät mielihalujamme. Kuluttajaa miellyttää tarina, ei myymäsi hyödyke tai palvelu sinänsä. (s.90) Vaiheessa 4 pohditaan, millainen markkinoija olet ja kuinka tarinat poikkeavat valheista.

Vaiheen 5 lopussa ei ole tiivistelmää, mutta siinä kerrotaan, kuinka vain aidot markkinoijat ja tarinat menestyvät. Tarina täytyy kertoa ensin uskottavasti itselleen, jotta sen pystyy uskomaan muutkin.

Kirja on täynnä hyviä ja konkreettisia esimerkkejä ja väitteitä melkeinpä kaikesta. Ne auttavat todella hyvin ymmärtämään, mihin kyseessä olevaa tietoa aina tarvitaan ja kuinka sitä voi hyödyntää omassa elämässään. Uskon, että hyödynnän tämän kirjan oppeja ja käytän tarinankerrontaa, kun alan tulevaisuudessa markkinoimaan jotakin. Haasteena on tietysti kuinka ja mitä kautta tarinaa lähtee kertomaan, mutta suurempi haaste on luoda itse tarina, joka kiinnostaa.