Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kannustavasti kehittäen itseä ja muita

Kirjoitettu 21.11.13
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten kehitän itseäni? Entä muita? Kuinka opin neuvottelemaan ja saamaan paljon asiakkaita? Keskustelu taidot ovat todella tärkeitä, kuitenkin on osattava myös olla välillä hiljaa. Tärkeää on kuunnella mitä asiakas haluaa, vietä keskutelua oikeaan suuntaan. Ei saa tuomita ketään eikä arvostella useinkin se vika löytyy peiliin katsomalla.

 

Asian Näkökulma

Kun keskustelen asiakkaan tai tiimiyrittäjän kanssa on minun arvostettava kommentteja. En saa ainoastaan ajatella mitä minä haluaisin tehdä vaan on kuunneltava mitä asiakas haluaa tehdä. On katsottava, ajateltava asiaa asiakkaan näkökulmasta. Täytyy asettua toisen asemaan ennen kuin alkaa tuomitsemaan toista. Ajatukset voivat kummuta jostain kauempaa ja voivat vaikuttaa tämän hetkiseen ajattelutapaan. On siis tunnettava toinen, on tiedettävä miten toiselle voi puhua ja miten hän ottaa palautetta vastaan, minkälainen tausta hänellä on ja minkälaisesta perheestä hän on tullut. Silloin on helpompi katsoa asiaa hänen näkökulmastaan. Tietenkään kaikkia ei voi tuntea, eikä kaikkeen voi varautua. On jätettävä jotain arvailujen varaan tai kysyä asiallisesti suoraan.

Täytyy olla kiinnostunut siitä mitä toisella on sanottavaa, ketään ei kiinnosta mitä sinä haluat ja mitä sinä olet tehnyt. Asiakkaankin kiinnostus on helpompi herättää kun on aidosti kiinnostunut asiakkaasta ja hänen yrityksestä, kuuntele ja muista asiakkaan nimi. Asioista on otettava selvää, on oltava aidosti kiinnostunut asikkaasta, eikä pelkästä rahasta. Arvosta ihmistä kenen kanssa teet yhteistyötä, oli se sitten äiti, puoliso, lapsesi tai asiakkaasi tai ihan kuka vaan. Kysele mitä hänelle kuuluu, anna aikaa hänelle ja hymy. Hymy ei maksa mitään, mutta se antaa kuitenkin paljon! Onni ei riipu ulkoisita tekijöistä vaan sisäisestä tilasta ja tasapainosta. Se kuinka näet asiat vaikuttavat paljon tekemisiisi, jos kaupassa tervehdit myyjää ja hymyilet hänelle tuo se hyvää mieltä kummallekin. Yksi hyvä teko päivässä, siitä on hyvä aloittaa!

Käytännössä kun soitan asiakkaalle en kerro mitä minä haluan vaan kerron miten minä voin auttaa yritystä. Asiakasta ei kiinnosta mitä olen tehnyt ja mitä tulen tekemään vaan se mitä teen nyt. Olen innostunut tekemisistäni, ja annan sen myös näkyä, kuitenkaan en iloitse liikaa siitä mitä teen vaan olen kiinnostunut yrityksestä. Kerron selkeästi yritykselle , miten voin edistää sen toimintaa. Tervehdin ja vastaan puhelimeen aina innokaasti. Hymy kuuluu kaikille ja se on ilmaista hyvinvointia. Antaa siis ilon näkyä!

“Useimmat ovat niin onnelisia kuin päättävät olla.”

 

Asiakkaissa

On opittava käymään asiakkaiden luona, opittava tuntemaan enemmän ihmisiä. Kun keskustelee asiakkaiden kanssa oppii paljon itsestä ja muista ihmisistä, sekä oppii tuntemaan erilaisia ihmisiä. Kun tuntee erilaisia ihmistä näkee asiaoita erilailla, osaa kommunikoida olla luonnollisesti eri tilanteissa.

Täytyy saada toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi, että asioilla joista hän on kiinnostunut on merkitystä. Kiinnostu itsekin siitä mistä asiakas tai ystävä on kiinnostunut, niin sinun on helpompi avata keskustelu. Kun asiakkaan kanssa luottamus on kunnossa kaupna teko helpottuu. Keskustelua, neuvotteluja on helpompi jatkaa eteenpäin kun on osoittanut kiinnostusta asiakkaasta sitten asiakas on myös kiinnostunut sinusta ja haluaa kuulla mitä asiaa sinulla on. Anna asiakkaan pitää huoli puhumisesta, niin et johda keskustelua väärään suuntaan, vaan asiakas vie itse sitä sinne päin, missä tarvitsee apua. Pyri esittämään aluksi avoimmia kysymyksiä, esimerkiksi onko teillä kiire, vaan kysyy miulummin, että miten teillä menee.

 

Keskustelu, väittely, rakentavaa?

Älä väittele. Väittely ei tuota kenellekään hyvää mieltä. Se voi hetkellisesti tuntua hyvältä, mutta vastapuolesta se tuskin tuntuu missään vaiheessa. Anna toiselle tilaa ja kuuntele loppuun asti keskeyttämättä mitä hänellä on sanottavaa. Hallitse omat tunteesi, laske vaikka kymmeneen ja mieti miten voit rakentavasti viedä asiaa eteenpäin. Vaikka tiedät, että toinen on väärässä, älä sano sitä hänelle suoraa. Muotoile lauseesi oikein, rakentavasti, älä tyrmää suoraa toisen mielipidettä, ja aloita lauseesi ystävällisesti. Jos huomaat itse olleesi väärässä, myönnä se. On turha alkaa selittelemään, ja se kuka selittelee on yleensä väärässä.  Yleensä kun lähdet väittämään toista vastaan hän on jo puollustus asemassa, eli ei pysty huomaamaan omaa virhettään vaan aloittaa heti itsensä puollustamisen.

Kotona meille kävi vastaavanlainen tilanne. Kolme ja puoli vuotias poikani oli hoidossa sanonut, että ruoka on hyi, eikä ollut suostunut syömään ruokaa. Puolisoni tuli kotiin ja sanoi, että ovatko siskosi sanoneet ruokapöydässä HYIii. Otin heti puollustus aseman ja mieleni teki alkaa heti puollustaa siskojani, vaikka tiesinkin heidän joskus sanoneen ruokapöydässä HYI. Puolisoni asetteli kysymyksen väärällä tavalla, syytti siskojani ja minä aloin puollustaa heitä. Väittelyhän siitä olisi voinut syntyä, mutta kummatkin huomasivat tilanteet ja tilanne käytiin läpi. Oli mielenkiintoista nähdä itsessä reaktio kun joku väittää jotain, olisi niin helppo alkaa väittää vastaan vaikka tietäisikin olevansa väärässä. Asettulu vain vaatisi sitä.. Pienestäkin asiata voi syntyä suuria, mutta ne vois myös välttää. Kun osaa asetalla kysymyksen tai väitteen oikein niin ettei toinen loukkaannu siitä. Tilanteessa on hyvä ensin katsoa asiaa toisen näkökulmasta, tilanne voikin näyttää aivan erilaiselta.

 

Vaikutusvaltaa

Anna toisen tuntea, että idea on hänen. Johdattele keskustelua, ja tunne keskustelu kummpanisi taustat, niin tiedät mitenhän reakoi erilaisiin tilanteisiin. Opettele tuntemaan tiimisi sekä yhteistyökumppanisi. Sinun on helpompi lähestyä heitä ja heidän on helpomi lähestyä sinua. Arvosta kumppaneitasi. Suhtaudu myötätuntoisesti toisten ajatuksiin ja toiveisiin. Anna tilaa ajatella, ja kuuntele niitä ajatuksia. Esitä haasteita tiimillesi, useilla on halu voittaa ja tuntea tärkeyden tunnetta. Kiitä tehdystä työstä, niin saat arvostusta. Ole avoin ja anna palautetta ja kehityskohteita rakentavasti. Vältä Mutta sanaa lauseissa, ja korvaa se JA sanalla. Kehitä toisia niin kehityt itsekin samalla, kun arvostat toisia niin hekin arvostavat sinua. Älä mollaa, kukaan ei halua menettää kasvojaan, vaan anna rakentavaa ja kehittävää palautetta. Älä keskity virheisiin tai epäonnistumisiin suoraa, kiinnitä huomiota erehdyksiin epäsuorasti. Puhu myös omista virheistäsi ja kerro kuinka olet myös joskus munannut samanlaisessa tilanteessa, kerro sitten missä haluaisit toisen kehittyvän. Toisten epäonnistumisten ja esimerkkien kautta on helpompi ymmärtää mistä on kyse ja palautekkin on helpompi ottaa vastaan. Kannustamalla, saa virheen korjaaminen näyttämään helpolta.

Ei tarvitse käskeä tekemään jotain vaan kysymysten kautta saada ihmiset tekemään jotain. Kehittävästi, eikä pakottaen, niin ettei toisesta tunnu siltä, että hänen nyt vaan on tehtävä se työ, mutta ei siitä itse hyödy mitään. Kerro miten sinä, minä tai hän hyötyy siitä ja miksi kyseinen tehtävä täytyy tehdä.

“Tee toisille niinkuin haluaisit heidän tekevän sinulle.”

Muista kiittää hienosti tehdystä työstä. Kiittää tiimiä tuesta ja kannustuksesta. Kannusta myös muita, kerro esimerkkejä kuinka asian voisi hoitaa.. Johtajalla tulee olla hyvä maine niin alaiset kuuntelevat ja arvostavat häntä. Päätösten on kuitenkin lähdettävä itsestä, ei auta, että joku sanoo, että näin täytyy tehdä. Täytyy itsekin tajuta, miksi niin täytyy tehdä ja miten se helpottaa minun elämään. Kannusta!

“Kiitos on kuin kukalle auringonpaiste, se tarvitsee sitä kasvamiseen. “

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!