Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kasvuhakkerit IG

Kirjoitettu 16.02.20
Esseen kirjoittaja: Lauri Suhonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kasvuhakkerit
Kirjan kirjoittaja: Kasvuhakkerit
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tällä kertaa kirjoitan reflektion ensimmäistä kertaa kuuntelemani podcastin pohjalta. Kolleegani Jaakko Laakso ja Tom Kaskinen ovat varsinkin suositelleet minulle kasvuhakkereiden jaksojen kuuntelemista, sillä niistä voisi olla hyötyä varsinkin käynnissä olevassa eurheilu.com -projektissamme.

Kasvuhakkerit ovat sosiaalisen median kanavien kasvattamisen experttejä ja heidän 19. jaksoisessa podcast-sarjassaan he kertovat jaksoittain aina uuden asian sosiaalisen median tilien kasvattamiseen liittyen. Henkilökohtaisesti minua kiinnostaa eniten Instagram seuraajamäärän kasvattaminen ja algoritmin toiminta. Kasvuhakkerien jaksoissa puhutaankin paljon, mitkä asiat tekevät hyvän instagram sivun. Hyvään instagram sivuun sisältyy tietysti laadukkaat pävitykset oikeine hashtageineen. Kun käyttäjäsi on hyvä, Instagram suosittelee sinua enemmän. Instagramin algoritmi pisteyttää instagram tilin sen ”hyvyyden” perusteella. On myös tärkeää, että sivusi on kategorioitu, sille kohderyhmälle, josta haluat seuraajia.

Eurheilu.com projektissamme olemme lähteneet liikkeelle lähes tyhjästä. Meillä oli jo alussa jonkin verran seuraajia, jotka ovat e-urheilun ystäviä, joten  olimme varmasti jo jollain tavalla kategorioituneet sinne suuntaan. Instagram algoriitmi laittaa sivuston kategoriaan pääosin sen seuraajien ja seurattujen käyttäjien perusteella. Eli meidän tapauksessamme olisi hyvä, että seuraajat ovat eurheilusta kiinnostuneita ja me seuraisimme e-urheiluun liittyviä asioita. Tämä edesauttaa sitä, että instagram suosittelee sivustoamme enemmän juuri e-urheilusta kiinnostuneille.

Sitten aloimme kokeilemaan, että minkälainen kontentti seuraajia ja potentialisia uusia seuraajia kiinnostaisi. Huomasimme pian, että videoklipit ja osallistavat päivitykset tuovat sivulle enemmän ruuhkaa ja ne myös aktivoivat ihmisiä kommentoimaan. Pyrimme myös päivittämään joka päivä. Sivustomme kasvoi orgaanisestikin hyvin, mutta halusimme kasvaa lisää, joten laitoimme mainoskampanjan tulille. Mainostamisessa on tärkeää löytää tarkka kohderyhmä, jotta markkinointi kohdistuisi mahdollisimman tehokkaasti. Meillä oli selkeä visio kohderyhmästämme e-urheilusta kiinnostuneesta 15-30 vuotiaasta miehestä, joka tykkää mopoista energiajuomasta jne. Sitten teimme IG storyyn videon muotoisen mainoksen, joka kertoi mitä sisältöä meidän sivutolla on tarjolla. Teimme muutaman erilaisen version, joista instagram pystyy suosittelemaan kaikkein toimivinta. Kahdella mainoskampanjalla olemme saaneet ihan mukaviakin tuloksia ja seuraajamäärä on noussut n.400 seuraajasta yli 2000 seuraajan suhteellisen edullisesti.

Instagrmissa postauksien näkyvyydessä on tärkeitä myös hashtagien käyttö. Aikaisemmin niillä on pystynyt oikein kunnolla saamaan tykkäyksiä, mutta nykypäivänä liian isoilla hashtageilla, esim fitness on vaikea erottua, jos sivullasi ei ole jo varmiiksi ruuhkaa. Silloin kannattaa käyttää enemmän rajattua hashtagia. Esimerkiksi meillä eurheilu.comilla käytämme suomalaisista koostuva seuraajakuntamme mielessä hashtageja #esportsfi ja #csgofi. emme ole liiemmin perehtyneet vielä naiden hashtagien toimivuuteen, mutta emme ole muuttamassa niitä mihinkään spämmäys tageihin, sillä instagram pisteyttää yleensä tagi spämmääjä sivut huonommin.

Myös Instagram feedin ulkönäkö on tärkeää, jotta se houkuttelee ihmisiä tulemaan ja jäämään sivustolle. Profiilikuvan kuvapäivitysten tulee olla laadukkaita ja mielellään ”teeman mukaisia”. Myös storya ja story highlighteja kannattaa käyttää hyödyksi, jotta asiakas näkee, mitä sisältöä sivustolla on nähty. Myös Bioa kannattaa käyttää hyväksi, eli kertoa mikä sinun sivustosi on ja linkata bion tekstiin asioita, mitä haluat seuraajasi näkevän. Me olemme tehneet mielestäni hyvää työtä näissä osa-alueissa. Feedimme on hyvännäköiden ja viihdyttävä. Storyhighlighteja löytyy paljon ja käytämme bion linkkejä ohjaamaan seuraajiamme itse Eurheilu.com -nettisivuille tuoreimman uutisen saattelemana.

Tärkeintä on, että pystyy tuottamaan seuraajille arvoa, jotta he säilyvät sivustolla ja saamme myös uusia seuraajia. Olemme mielestäni löytäneet hyvät ja monipuoliset tavat päivittää sivuamme ja se näkyy myös seuraajamäärien orgaanisen kasvun nousussa. Tavoitteenamme on nostaa seuraajat tämän hetkisestä 2250 seuraajasta 10 tuhanteen, joten hommia saadaan vielä tehdä jatkossakin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!