Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaswu

Kirjoitettu 13.02.17
Esseen kirjoittaja: Veera Hakaste
Kirjapisteet: 2
Kirja: KASWU
Kirjan kirjoittaja: Mikko Ojanen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mikko Ojanen: KASWU

-opettaminen on myymistä- myyminen opettamista

Valikoin tämän myymisen kirjan vuoden 2017 ensimmäiseksi kirjakseni juuri tuon myymisen ja opettamisen linkittämisajatuksen takia- olenhan kiinnostunut molemmista valmistuneena kotitalousopettajana ja nykyisenä tradenomiopiskelijana. Nämä kaksi alaa ovat tuntuneet itselle hyvin erilaisilta ja kaukaisilta. Tämän vuoksi ajatus siitä, että näistä löytyisi jotain samankaltaisuuksia, sai kiinnostukseni heräämään.

Kirjaa lukiessani aloin näkemään myymisen ja opettamisen samankaltaisuuksia: molemmissa on kyse ihmisen motivoinnista, kuuntelemisesta ja tiedon jakamisesta. Opettaja jakaa tietoaan ja yrittää saada oppilaat oppimaan opetettavat asiansa. Myyjä puolestaan jakaa asiantuntijuuttaan tuotteistaan ja pyrkii tuottamaan tuotteellaan/palvelullaan lisäarvoa asiakkailleen niin paljon, että nämä ovat valmiita maksamaan niistä. Asiakkaan näkökulmasta oppilaat ovat erilaisessa asemassa kuin myyjän potentiaaliset asiakkaat: oppilailla on peruskoulussa oppivelvollisuus, joka velvoittaa heidät käymään koulussa päivittäin oppitunneilla. Yksityis- tai yritysasiakkaat puolestaan voivat itse valikoida mitä tuotteita/palveluita he käyttävät, mutta joutuvat maksamaan niistä. Näin ollen heillä on enemmän valtaa kuin oppilailla, mikä vaikuttaa motivaatioon. Kuitenkin heidän kanssaan käytävä vuorovaikutus on hyvin samanlaista, johon KASWU-malli antaa hyvän rakenteen:

 

KEHITÄ- asenne ja arvot vuorovaikutuksen pohjana

AVARRA-oman näkökulman avartaminen

SOVELLA-oppimistyylien huomiointi ja esitystavan soveltaminen tyylin mukaan

WARMISTA-asian kirkastaminen asiakkaalle ja muistin tehostaminen

UUDISTA-toiminnan uudistaminen jatkuvasti

 

Opettajana ja tiimiliiderin roolissa olen huomannut ja saanut kokea varmistamisen merkityksen. Vaikka kuinka selkeänä ajatus olisi omassa päässä, se ei kerro mitään siitä miten muut asian näkevät. Viime vuoden johtoryhmämme kanssa jälkimotorolaa vuodesta tehdessä nimesimme tärkeimmäksi opiksi vuodesta sen, että ikinä, siis IKINÄ ei voi olettaa mitään. Jotta edes kaksi ihmistä voivat olla samalla kartalla asian suhteen, täytyy varmistaa tuplasti mistä ollaan keskusteltu ja miten sovitus asiat ymmärretty. Vasta sitten voidaan ruveta toimintaan. Jos saisin jokaisesta kerrasta euron, kun olen törmännyt asioiden väärinymmärryksiin toimintavaiheessa, olisin hyvin rikas nainen. Siispä KASWUN warmistaminen oli itselleni ehkä isoin koppi. Sen merkitystä ei pidä koskaan unohtaa, vaikka kuinka kiire olisi.

Myyminen ja opettaminen tarvitsee

suunnan –> selkeän kohteen ja tavoitteen

määrän –> toistoa, ilman sitä ei voi saavuttaa parempaa laatua tai suuntaa

laatua  –> sisällöllistä ja vuorovaikutuksellista laatua

Ilman määrää ei synny laatua ja ilman suuntaa ei synny määrää. Tämän simppelin kolminaisuuden kun muistaisi kaikessa tekemisessään niin voisi varmistaa toimintansa kehittymisen. Tämä pätee niin opettamisessa kuin myymisessäkin.

 

Kirja jätti loppujen lopuksi melko kylmäksi- sen pointit olivat itselle melkoisen tuttuja ja itsestään selviäkin asioita. Lopuksi vielä tyyliini uskollisena kolahtavin sitaatti kirjasta:

 

Sinun totuutesi ei ole kenenkään muun totuus, elleivät he usko sinua,

eivätkä he uskoa sinua, elleivät he tiedä mitä mieltä olet,

eivätkä he voi tietää mitä mieltä olet, elleivät he todella kuuntele sinua,

eivätkä he kuuntele sinua, ellet osaa kertoa tarinaasi tuoreella ja tyrmäävällä tavalla” –Bill Bernbach

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!