Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Katsetta tulevaan

Kirjoitettu 29.08.16
Esseen kirjoittaja: Ilkka Hartikainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Icon 2016
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuck
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gary Vaynerchuck on erittäin taitava puhuja ja olenkin viime aikoina seurannut häntä todella aktiivisesti. Hänellä on erittäin mielenkiintoisia ajatuksia ja välillä kärkkäitäkin ajatuksia. Katsoin hänen puheensä ICON 2016 tapahtumasta ja se oli sen verran mielenkiintoinen, että ajattelin tehdä siitä esseen.

Älä kiellä tulevaisuutta

Gary loi ensimmäisen ”omaisuutensa” kehittämällä isänsä viinikaupan viinin nettikaupaksi 90 -luvun loppupuolella ja sai näin nostettua 3 miljoonan liikevaihdon 300 miljoonaan. Hän on monesti sanonut, että kukaan ei uskonut tuona aikana internetin kasvavan niin isoksi, jotta viinin nettikauppa koskaan menestyisi. Gary uskoi sen räjähtävään kasvuun, jota kaikki pääsivät todistamaan 2000- luvun aikana. Samalla tavalla hän uskoo VR puolen kehittyvän seuraavan 20 vuoden aikana. Jollain tavalla me kaikki tulemme käyttämään tätä virtuaali todellisuutta joka päiväisessä tekemisessä. Ja ne jotka sen pystyvät jo nyt näkemään, tulevat tekemään isoja omaisuuksia.

Monella ihmisellä on ongelmana hyväksyä sitä seikkaa, että innovaatiot tulevat ihmisten käyttöön, hyväksyitkö sitä tai et. Tämän asian on nähnyt viime aikoina erittäin vahvasti niin Uberin kuin myös PokemonGó:n parista.

Monet tahot ja varsinkin Taksiliitto räjähti Uberiä vastaan todella rajuilla syytöksillä. Se mitä siellä ei ole tajuttu on se, että jos jokin toimiala pysyy paikoillansa kehityksessä vuosikymmeniä, sivusta tullaan ohi uusilla innovaatioilla ja lujaa! Ymmärrän kyllä työpaikkojen puolesta puhumisen, mutta kieltämällä kokonaan tämä uusi ”uhka”, joka Uber on Suomen taksialalle, eikä keskittymällä oman tuotteen kehittämiseen paremmaksi kuin tuo uhka, on täysin väärä lähestymistapa. Jos tuota iän ikuista palvelua oltaisiin kehitetty jo aikoja sitten eteenpäin, niin tämän kaltaiselle kieltämiselle ei olisi minkään tasoista tarvetta. Ja toiseksi, aina kun joku puolustaa tuota kieltämisen tärkeyttä kokonaisen ammattikunnan poistumisella, menee itselläni hermot. Ei taksimarkkinat häviä mihinkään, vaikka sinne tulisikin uusia toimijoita tai uusia innovaatioita. Ja jos joskus tulisikin käymään niin, että taksikuskeja ei enää ikinä tarvittaisi, niin ei ne ihmiset jäisi vaan kotia työttömyyttä poteman. Jos näin olisi, maailmassa olisi varmasti vielä tänäkin päivänä työttömiä aseseppiä itkemässä miksi ihmiset eivät eivät hakkaa toisiaan miekoilla!

Pokemón Go aiheutti taas puolestaan kansassa todella suurta vastareaktiota, kun ei ymmärretty miksi joku voisi käyttää omaa aikaansa niin ”typerän näköisenä juoksemassa mielikuvitusolentojen perässä”. Sosiaalisessa mediassa paasattiin siitä, miten ”ei silloin minun aikaani tuollaista tehty ei sitten ollenkaan!”. Tätä en itse pystynyt käsittämään sitten ollenkaan. Tai noh, pystyn, nämä ihmiset eivät ymmärrä sitä faktaa, että maailma menee eteenpäin, pitivät he siitä tai eivät.

Yrittäjän on pakko kuulua siihen toiseen porukkaan, joka ei näe näitä tulevaisuuden tuomia asioita pahana asiana, vaan mahdollisuuksina. Gary toi tämän asian erittäin hyvin esille puheessaan. Kun hän aloitti viinibisneksen netissä, piti miettiä kuinka sitä lähtisi markkinoimaan eteenpäin. Vielä sinä päivänä monikaan yrityksistä ei ollut tajunnut lähestyä ihmisiä sähköpostite. Näin ollen Gary saikin aivan järkyttäviä avausprosentteja (yli 93%!) omille markkinointikampanjoilleen jotka toteutettiin sähköpostitse. Mutta! Tässä tuleekin pelin mielenkiintoisin seikka! Jos vastaavanlaisen kampanjan toteuttaisi tänä päivänä, niin mitä sen avausprosentit mahtaisi olla? Epäilen, ettei päästäisi edes yli 20%. Kuten tästä huomataan, maailma muuttuu todella kovaa vauhtia ja yrittäjän on pakko pysyä siinä mukana!

Innovaatiota ei kiinnosta paskaakaan sinä tai minä, se tulee ja se pitää vain hyväksyä!

 

Älä romantisoi

Monella yrittäjällä tuntuu olevan sama ”ei silloin minun aikaani” ongelma, joka on monella Pokemón Go:n vastustajalla. Tämä johtuu Garyn mukaan siitä, että kun joku onnistuu yritysmaailmassa, hän alkaa romantisoida omaa onnistumistaan. Näin ollen unohdetaan pysyä sen maailman mukana ja kun innovaatio yllättää sinut housut kintuista, aloitetaan järjetön puolustus siitä, kuinka tämän kaltaiset innovaatiot ovat itse saatanasta. Todellisuudessa tämän kaltaisesta tilanteesta itsensä löytävä yrittäjä on kaivanut oman hautansa ja on aikakin jonkun toisen tulla ja viedä hänen asemansa. Se on raakaa, mutta myös pelin henki ja jokaisen on pitänyt se asia tiedostaa, kun on leikkiin ryhtynyt. Jos Gary olisi vielä tänäkin päivänä jatkanut markkinointia sähköpostitse, koska sillähän se saikin aikoinaan jäätävät tulokset aikaiseksi, olisi hänen firmansa entinen.

Tämän romantisoinnin ansan pystyy väistämään helposti, kun vain tajuaa olevansa jatkuvasti markkinoiden oppilas. Kuten Matti Alahuhtakin painotti omassa kirjassaan, vain ja ainoastaan markkinoita seuraamalla, siitä oppimalla ja tulevaisuuteen katsomalla sen kautta pystyy kasvattamaan omaa toimintaansa jatkuvasti ylöspäin.

Markkinoi tuottamalla arvoa, ei mainoksia – Brändi tuottamalla arvoa, ei liiketoimintaa

Toinen mielenkiintoinen ajatus, jota Gary painotti, oli olla ajattelematta markkinointia perinteisesti matikan kautta. Se on tietenkin helpointa markkinointia, laitat 100€ sisään ja saat 200€ takasi. Mutta näin kun viet omaa toimintaasi eteenpäin, se hankaloittaa sinua tekemään ajan vaatimalla tavalla. Snapchat on tällä hetkellä juurikin sen kaltainen alusta, jossa tulisi yritysten näkyä, mutta koska se vielä hakee muotoansa, moni ei osaa sinne vielä edes tietoisesti hakeutua. Mutta jos taas onnistut luomaan jotain arvoa seuraajille, sen muodon hakemisen vuoksi seuraajien haaliminen on huomattavasti helpompaa. Jos taas verrataan Twitteriin, joka on saanut luotua oman mallinsa alustana. Sieltä on vaikea päästä enää nousemaan pinnalle, koska ihmisillä on jo valmiiksi järjetön määrä laadukasta seuraamista.

Eräs keino millä tavalla pystyy miettimään omaa markkinointia / kontenttia on seurata omaa käyttäytymistä. Mitä tapahtuu lähes kaikilla ihmisillä, kun telkkarista tulee mainoksia? Joko kääntyy kanava, tai sitten kaivetaan se puhelin esiin ja mennään sosiaalisen median maailmaan mainosten ajaksi. Mutta silti yritykset tuhlaavat miljardeja isoihin ja näyttäviin televisiomainoskampanjoihin! Kuinka moni painaa tarkoituksella mainosbannereita iltapäivälehtien nettisivuilta? Ei juuri kukaan… Mieti omaa käyttäytymistä, mitä alustaa käyttämällä annat kaiken keskittymisen sille kontentille, jota alustan kautta tulee?

Pitäisiköhän sitä vihdoin ja viimein alkaa ymmärtää, ettei numerot kerro kaikkea. Vaynerchuck painotti omassa tekemisessään sitä, ettei hän keskity tekemään liiketoimintaa, vaan tuottamaan arvoa ihmisille. Näin ollen näistä ihmisistä kyllä tulee hänelle asiakkaiksi ja sen tuloksena on liiketoimintaa. Näin luodaan brändiuskollisia asiakkaita. Kuten aikaisemminkin mainitsin, brändin on helpompaa muuttaa toimintaansa vastaamaan nykypäivän mieltymyksiä ja toimintatapoja, kuin vanhan liiton liiketoiminta.

Lopuksi vielä…

Kyllä se vaan niin taitaa olla, että ne ihmiset, jotka näkevät tulevaisuuteen eikä vain tyydy elämään tätä päivää, tulevat rakentamaan suurimpia valtakuntia. Sen näkee kaikista suurista yrityksistä ja heidän takanaan seisovista ihmisistä. Apple esimerkkinä. Ei kovin moni poika uskonut, että tietokoneet yleistyvät jokaiseen talouteen monessakin eri muodossa. Niin vain se Steve näki tulevaisuuden ja rakensi sitä varten aluksen nimeltä Apple Inc. joka jyskyttää vielä tänäkin päivänä yhtenä maailman arvokkaimmista brändeistä. Brändinsä lisäksi se tekee vielä tahnaa niin paljon, ettei pojat kerkeä keksimään uusia innovatiivisia tuotteita, johon he saisivat investoitua rahansa.

Omaa toimintaa kun alkaa miettiä, niin kyllä sitä jotenkin on vain eksynyt tämän kaltaisille ”tulevaisuuden” liiketoiminnan maille pyörimään. Esimerkkinä e-Sports, tällä hetkellä n. 800 miljoonan $ bisnes, mutta 2018 sen on arvioitu ylittävän jo 2 miljardin $ vuosittaisen raha liikenteen. Katsotaan vaan, onko sitä itse rakentamassa sitä oikeaa alusta, jonka brändi tulee olemaan Euroopan suurin e-Sportin parissa!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!