Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja

Kirjoitettu 12.04.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 1
Kirja: Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja
Kirjan kirjoittaja: Heikki Toivanen
Kategoriat: 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 2. Yhteisöllisyys, 2.4. Tiimiliiderinä ja -valmentajana toimiminen, 4. Johtaminen, 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaverijohtajuus minun näkökulmasta

Kaverijohtaminen on haastavaa. Kaikkien ollessa tasavertaisia minulla ei ole oikeuksia päätöksiin. En voi käskeä, eikä minulla ole valtuuksia irtisanoa ketään. Olemme kaikki yhtä lailla vastuussa, mutta minä johdan toimintaa. Minulla on vastuu johtamisesta ja minä sytytän liekin.

Se ei missään nimessä ole minun vahvuuteni. Innostun ulkoisesti vain vähän. Miten saisin siitä riittämään potkua vielä muillekin? Olen omalta osaltani lamaannuttanut innostusta pohtimalla mahdollisia epäsuotuisia skenaarioita. Kaikkia ideoita pitäisi vain lähteä tekemään ja kokeilemaan. Näin säilyisi innostus. Toisaalta ei tulisi tuhlata energiaa epäsuotuisiin tekoihin. Kuinka löytää tasapaino?

Liminaalitilassa henkilöt johtavat itse itseään ja johtaja johtaa tiimiä tasavertaisesti. Epäyhteisössä pelkästään pomo johtaa, ja jos kukaan ei johda, ei ole järjestystä eikä kuria. Omaan johtamistyyliini sopisi itseohjautuva joukko, jossa kaikki kokisivat omistajuutta projektiin. Luotan vastuunantamiseen ja vastuunkantamiseen. Vastuu tuo vapauksia toteuttaa tehtäviä parhaaksi katsomallaan tavalla, ja samalla se tuo positiivista painetta ja halua suoriutua tehtävistä hyvin. Haluan luottaa siihen, että vastuu kannetaan. Vaikka aina ei jaksa eikä huvita, kokee olevansa velvollinen ja saa intoa ja iloa siitä, että tekee asiat koko tiimin ja itsensä vuoksi.

Jotta tekeminen pysyy hyvällä tasolla, vaikka välillä on rankkaa, täytyy tekemiseen saada hauskuutta. Se kantaa läpi vaikeuksien ja siivittää menoa hyvinäkin aikoina. Yhteinen huumori auttaa. Hauskuus voi myös vähentää tehokkuutta, jos unohtaa liiketoiminnan ja vision. Optimaalisessa tilanteessa se kuitenkin buustaa toimintaa.

 

Kaverijohtajuuden periaatteet

1. Ole herkkä johdettavien tunnetiloille ja toimi niiden mukaisesti. Kaverijohtajana olet ihminen.

Välillä unohdan inhimillisyyden, enkä muista asettua toisen rooliin.

2. Ole johtajana aina läsnä ja tavoitettavissa, kuuntele aidosti.

Välillä mietin isoa kuvaa ja tavoitetta liikaa, enkä osaa olla läsnä ja kuunnella.

3. Vain teoilla on merkitystä kaverijohtamisessa.

Välillä unohdan, että ajatukseni eivät välity puheestani.

4. Kaverijohtamisen perustehtävä on oppivan organisaation johtaminen ja perustaito on saada muut ponnistelemaan kohti yhteistä päämäärää.

Päämäärä on välillä hämärän peitossa eikä täysin yhteinen.

5. Et voi johtaa muita, jos et osaa johtaa itseäsi.

En voi ulkoistaa itsejohtamistani milloinkaan.

6. Kaverijohtamisessa on tärkeää rakentaa kaikille tiimiyrityksessä pelipaikat ja keskittyä tiimiläisten vahvuuksiin. Tiiminrakentamisen taidot ovat ehdoton edellytys tiimiliiderin onnistumiselle.

Pelipaikat eivät ole aina huomioitu.

7. Kaikki kaatuu johtamiseen ja johtaminen viestinnän puuttumiseen.

Viestintää ei ole tarpeeksi koskaan.

8. Kaverijohtajuus ei ole koskaan palkinto, sillä se on ansaittava joka päivä.

On päiviä, jolloin sitä pitää itsestäänselvyytenä.

9. Kaverijohtajan tehtävä on luoda tiimiyritykseen hyvä yhteishenki ja positiivinen ajattelu yhdessä valmentajan kanssa.

Välillä sanavalintani ruokkivat negatiivista ajattelua.

10. Kaverijohtajuus on aina esimerkkinä olemista. Mihin kiinnität huomion, siihen muutkin kiinnittävät.

Ai niin.

 

Ekstraopit

Kirjassa oli paljon teoriaa, jota olen lukenut tarkemmin jo aikaisemmissa opuksissa. Esimerkiksi juuri lukemani Sinisen meren strategia oli mainittu pintaraapaisuna. Uutta tietoa tuli vain jonkin verran ja kirja toimi enemmänkin ajatusten herättelijänä. Sain kuitenkin pari ylimääräistä oppia, jotka voin viedä käytäntöön.

Ensimmäinen oli visuaalisuuden merkitys. Perustelut vakuuttivat minut visuaalisuuden käytöstä. Kirjassa visuaalisuus siis perusteltiin niin, että sen avulla tieto on helppo mallintaa muiden ymmärrettäväksi. Se myös jää pitkäkestoisemmin mieliin. Seuraava oppimissopimukseni tuleekin olemaan visuaalisempi.

Toinen oppi tuli itsestäni. Oma roolini tiimissä voisi olla arvioija. Sillä olen looginen, rauhallinen ja monesti objektiivinen kriitikko. Eli juuri sellainen kuin kirjassa kuvailtiin. Näitä ominaisuuksia täytyy päästä hyödyntämään esimerkiksi synnytyksissä.

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!