Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja

Kirjoitettu 28.04.21
Esseen kirjoittaja: Aleksi Laitinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja
Kirjan kirjoittaja: Heikki Toivanen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.4. Tiimiliiderinä ja -valmentajana toimiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Tarvitsemme uuden tyyppistä johtajuutta, jossa voimme saada ihmiset kukoistamaan ja voimaantumaan. Kutsumme tätä johtajuutta kaverijohtamiseksi. ” Kaverijohtajuuden termi on alun perin syntynyt Tiimiakatemialla Johannes Partasen vetämässä valmennusohjelmassa. Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja on noussut Tiimiakatemian aikana valehtelematta sata kertaa esille ja se on ollut ns. ”pakko lukea”- kirja. Näin jälkikäteen olisi ollut hyvä, jos olisin lukenut kirjan jo pari vuotta sitten, mutta ei se aivan hukkaan mennyt nytkään.

Kaverijohtajuudessa työn suoritteen vastuu ja aloite tulevat tasapainoisesti organisaatiolta ja jäseniltä. Organisaatiolla on aito jaettu visio ja se on yhteisö, jolla on me-henki ja rituaaleja. Tästä tulee aivan täysin mieleen Tiimiakatemia, josta on välillä kuullut pikkulintujen puhuvan omana lahkonaan Jyväskylässä. Kaverijohtamisessa jäsenet ovat keskenään kavereita, enemmän kuin tuttavia, mutta vähemmän kuin ystäviä. Kaverijohtamisessa on paljon haasteita johdettavalla, sillä ainakin meidän tiimissä kaikista on tullut todella hyviä kavereita keskenään ja näin ollen johtamisesta on tullut haastavampaa.

Kaverijohtamisen periaatteissa on paljon hyviä pointteja, jotka pätevät kaikessa johtamisessa. ”Ole johtajana aina läsnä ja tavoitettavissa, kuuntele aidosti. Et voi johtaa muita, jos et osaa johtaa itseäsi. On tärkeää rakentaa pelipaikat ja keskittyä tiimiläiset vahvuuksiin. Tiiminrakentamisen taidot ovat ehdoton edellytys onnistumiselle. ” Nämä pointit täytyy varmasti jokaisella johtajalla olla hallussa, teki mitä hommaa tahansa.

 

Kaverijohtaminen on jaettu viiteen eri portaaseen: maa, vesi, tuli, tuuli ja tyhjyys. Maa on perusta toiminnallesi. Sinun tulee tajuta omat voimavarat, heikkoudet ja vahvuudet. Oma esimerkki ja luottamuksen rakentaminen kuuluu myös perustaan. Veden voima määräytyy tiimin voimasta. Positiivinen dialogi ja vahvuuksien löytäminen ja niihin keskittyminen tuo tiimille voimaa. Vesi on myös kirkasta, kuten jaettu visio, eli vision täytyy olla jokaisella kirkkaana mielessä. Tuli eli johtajuus on pieni kynttilän liekki tai suuri roihu. Johtajalla on suuri vastuu tiimin toiminnassa ja johtaja toimii joko tiimin sytyttäjänä tai sammuttajana. Tuuli on arvaamaton voima. Johtajan täytyy osata tarttua oikeaan aikaan liiketoimintaan ja etsiä tuloksia ja ratkaisuja ongelmiin. Haastaminen ja kehittäminen kohti seuraavaa steppiä kuuluvat myös tehtävään. Tyhjyys tarkoittaa tietoista läsnäoloa. Ajattelun ajattelua. Oman itsensä kuuntelua ja muiden rohkaisemista eteenpäin.

Mikä Höyrymediaa innostaa? Laadukkaiden videoiden tekeminen asiakkaille. Muistojen tallentaminen ikuisesti liikkuvan muodossa ihmisille tärkeistä asioista. Haluamme auttaa yrityksiä saavuttamaan parempia tuloksia laadukkaan sisällön avulla. Minua innostaa näiden kaikkien lisäksi yhdessä tekeminen hyvien ystävien kanssa. Samalla kun tehdään töitä, niin saadaan itsellemme mahtavia kokemuksia ja muistoja esimerkiksi kuvausreissujen kautta.

Mikä on Höyrymedian törkeä lupaus asiakkaalle? Me lupaamme asiakkaalle takuun, joka luo hänelle turvaa ostaessaan videon meiltä. Me lupaamme lähettää videon tarkastukseen viikon sisällä kuvauksista, jolloin asiakas pääsee näkemään valmiin videon ja antamaan tarvittavat muokkausehdotukset videolle. Tavoittelemme toimitusaikaa vielä nopeammaksi, jolloin ylitämme asiakkaan odotukset jo entuudestaan nopeasta aikataulusta.

Tärkeänä nostona kirjasta jäi mieleen myös konseptin tai idean testaaminen asiakkaalla. On ihan turhaa pohdiskella ja suunnitella ikuisuus ja sitten ehkä uskaltautua kysymään asiakkaalta. Me ollaan Höyrymedian kanssa yritetty tuoda asiakkaille koko ajan testiin uusia ideoita ja ollaan päästy toteuttamaan myös niitä. Opimme samalla itse ja asiakkaat saavat sisältöä, joka erottuu muusta sisällöstä.

Miten erotutte muista omalla alueellasi? Me erotutaan muista nopeudella ja joustavuudella kuvauksien suhteen. Ollaan melko pieni firma, joten aikataulut ovat hyvin sovittavissa. Lisäksi tuomme meidän somekäytöksessä esille meidän persoonia ja haluamme, että asiakkaat saavat meistä helposti lähestyttävän kuvan. Olemme luoneet oman jokaviikkoisen konseptin ” viikon kuljailut”, jossa käymme läpi meidän viikkoa rennolla tatsilla. Lisäksi meillä on hyvä käsitys nykyajan videomaailmasta ja paljon ideoita näihin, joita voidaan hyödyntää eri tarpeiden mukaan.

 

Mikä sinua innostaa? Mikä on sinun firman törkeä lupaus asiakkaalle? Miten erotutte muista omalla alalla?

Kirja kertoi todella paljon itselle jo tuttua asiaa ja oli vaikea nostaa erikoisempia pointteja esille. Suosittelisin kirjaa ensimmäisen vuoden tiimiyrittäjille, jolloin akatemian käytännöt ja tiimiyrityksessä toimiminen eivät ole niin tuttua kauraa. Lisäksi jokaisen tiimiliiderin on hyvä tutustua tähän opukseen, jolloin saa hyviä vinkkejä kaverijohtamiseen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!