Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja

Kirjoitettu 19.02.21
Esseen kirjoittaja: Jesse Branthin
Kirjapisteet: 1
Kirja: Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja
Kirjan kirjoittaja: Heikki Toivanen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaverijohtamisen visuaalinen innostuskirja

Heikki Toivanen

 

Palasin nyt viimeisemmän treenin johdosta kaverijohtamisen visuaalisen innostuskirjan pariin reilun vuoden jälkeen ensimmäisestä lukukerrasta. Kirjoitan tätä reflektiota itseasiassa treenien aikana – Ei, en osoita törkeästi piittaamattomuuttani treenejä kohtaan, vaan tämä on treenien yksi tehtävistä!
Kävimme kirjan ensimmäisen kerran läpi tiimimme kanssa aivan akatemia-ajan alkuaikoina, koska reippaana liiderinä halusin tiimille aivan välttämättä yhden täpän kasaan rakettimallista. Suoraan sanottuna hirveästi ei ole muistikuvia silloisten treenien vaikutuksesta kaverijohtamisen filosofian ymmärryksen kasvamiseen, mutta voisin uskoa, että silloin kaikki meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, koska ei ollut kokemusta kaverijohtamisesta, johon kirjan neuvoja ja oppeja olisi voinut reflektoida.
Näin toisen akatemia vuoden alussa kirjaan samaistuu ja sitä ymmärtää ihan toisella tavalla.

Pidemmittä puheitta haluan reflektiossa keskittyä kirjassa esiintyvään MIHAR- filosofiaan, jonka noudattaminen ajaa jokaista parhaimmaksi mahdolliseksi kaverijohtajaksi.
MIHAR- filosofia koostuu 5. eri osa-alueesta, joita ovat:

 

M = Mallinna tie

 

Tämä on ihan ensimmäinen askel. Oman tien mallintaminen lähtee omien arvojen ja uskomusten esille tuomisella ja kaikkien tekemisiesi asioiden täytyy noudattaa omia arvomaailmojasi. Oma visio täytyy olla selvästi mielessä ja selvästi ilmattavissa, jotta muut kaverit pystyvät tukemaan ja rohkaisemaan sydäntäsi vaikeampien hetkien ja päätöksien äärellä.
Mulla itsellä on tässä kehityksen varaa. Meidän piti treeneissä arvioida asteikolla 1-5 jokaista viittä osa-aluetta ja annoin itselleni ja tiimilleni tähän kohtaan arvosanan 2.
Oppimissopimuksissa tulee hyvin ilmi, kuinka porukka vielä pimittää aitoja fiiliksiään, eikä uskalla välttämättä sanoa mitä oikeasti sisimmässään miettii. Voisin itseasiassa korottaa numeroa kakkosesta kolmoseen omalla kohdalla, koska olen nyt parin viimeisimmän kuukauden aikana alkanut enemmän avautumaan aitona itsenäni ja kertomaan mitä oikeasti on mielen ja sydämen päällä. Kertokaa siis oikeasti tiimiläisillenne teidän omat arvonne, uskomukset, fiilikset ja kaikki minkä vaan voisitte uskoa vievän tiimiä eteenpäin.

 

I = Inspiroi jaettu visio

 

Inspiroiva jaettu visio rakennetaan tiimin unelmista.
Nämä unelmat ovat viime aikoina olleet aika lailla ainakin koko tiimin mittakaavalla hakusessa. Uskon kuitenkin, että yksilöillä tällainen unelma tai ainakin visio unelmasta on viime aikoina alkanut hahmottua paremmin ja se on ihan huippu juttu! Sen takia moni meistä täällä akatemialla onkin.
Tähän kohtaan annoin kuitenkin numeron 1. tiimille ja omalla kohdalla on sama numero. Sama tilanne on myös Tiimiakatemian visiota ’’Tiimiakatemia kaikkien saataville’’ kohtaan. En pysty seistä sen takana. Jaetun vision eteen pitäisi tehdä paljon töitä ja yhteisesti asetettujen tavoitteidenkin pitäisi viedä tätä visiota kohti.
Jotta skarpataan tämän osa-alueen kohdalla, niin tarvitaan kaikkia motivoiva päämäärä ja sen matkalle asetettuja välitavoitteita! Kaikkien motivaattorit ja henkilökohtaiset tavoitteet otetaan huomioon ja niiden pohjalta rakennetaan kaikkia p*rseelle potkiva visio.

 

H = Haasta prosessi

 

Haasta tiimin ja johtajan kyvyt. Haasta jopa Tiimiakatemian johtajien kyvyt ja mielenmallit.
Aktiivisena ja esimerkillisenä kaverijohtajana sinun pitäisi etsiä haasteita testataksesi omat ja tiimisi kyvyt.
Olen itse aloittanut tällaisen prosessien haastamisen, mutta en tiedä kumpuaako tämä haastaminen hyvästä tarkoituksesta vai yritänkö etäännyttää itseäni tällaisen toimen kautta? Anyways tällainen haastaminen tuntuu hieman etäännyttävän ainakin itseäni Tiimiakatemian yhteisöstä vaikkei se sille yhteisölle edes näy. Toimintani ei ainakaan ole suoranaisesti positiivista haastamista tiimin kehittämistä ajatellen, mutta sensuroimattoman oppimissopimuksen jälkeen sen huomasi, että ehkäpä tietynlaisilla kärkkäillä mielipiteillä ja haastoilla loppujen lopuksi tiimi kehittyy kuin kehittyykin.
Tästä annoin numeroksi tiimille numeron 3. Me aika hyvin haastetaan toisiamme, tiimimme tilannetta ja pusketaan näin tiimiä kohti kehitystä.
Henkilökohtainen numero tästä on noussut parin viimeisen kuukauden aikana ykkösestä kakkoseen ja varmasti tulee kevään aikana kohoamaan aina samalle tasolle, kuin se on tiimilläkin.

 

A = Anna toisten toimia

 

Kun antaa toisten toimia, niin tiimiin syntyy luottamusta ja kaikki voi kukoistaa omalla tavallaan.
Tästä tiimi sai numeron 3. Me annamme kaikkien toimia, mutta tiimiläisten toimista ei viestitä tai niitä ei jaeta riittävästi tiimiläisten kesken. Ei ainakaan sillä tasolla, kun olisi toivottu.
Omana liideriaikana pidin vahvasti kiinni siitä, että kaikki saa toimia vapaasti ja heidän aikeitansa pitää henkilökohtaisesti tsempata, niin kuin hyvän kaverijohtajan kuuluukin. Sain toiminnastani positiivista palautetta ja annankin itselleni tästä numeroksi 4. Olen aidosti kiinnostunut tiimiläisten touhuista ja en oikeastaan ikinä ammu muiden ideoita alas. Voisin kuitenkin kehittyä taitavammaksi kriittiseksi ajattelijaksi ideoiden kohdalla, jotta voisin tarjota parannusehdotuksia ja sparrata paremmin.

 

R = Rohkaise sydäntä

 

Ole sydämellä mukana tiimin toiminnassa ja tiimiläisten rohkaisussa!
Kiitos, hymy ja julkinen kehu kuuluu tässä kohtaa tiimiläisten arkeen ja porukka on oikeasti sydämellä mukana. Lyödään heti esille tiimin arvosana tältä osa-alueelta – 2. Tiimiläisten sitouttaminen on varmaan yksi suurimmista ongelmista mitä tiimeille tulee vastaan akatemia-aikana. Sydämellä mukana oleminen on sitoutumisen korkein taso ja sillä tasolla koko talon mittakaavassa hiihtelee ihan kourallinen porukkaa. Tämä on heikoin osa-alue nykyään myös omalla kohdallani. Arvosana hiihteli viime vuonna vielä 3. tai 4. luokassa, mutta on nyt romahtanut numeron 1. ja 2. välimaastoon. Enkä ole siitä millään tavalla ylpeä. Vaikka en itse pysty olla kaikessa ihan täydellä sydämellä mukana niin en silti ikinä lakkaa rohkaisemasta muita tiimiläisiä kehittymään ja kurkottamaan kohti unelmaprojekteja. En koskaan lakkaa olemasta hyvä kaverijohtaja, vaikka pääsenkin jakamaan sydäntäni nykyään laajemmin.

Tällaisen tuotoksen sain aikaan treenien aikana ja olen oikein tyytyväinen nykyiseen kykyyni tuottaa teksitä ns. ’’liukuhihnalta’’, eikä se tuota minkäänlaista tuskaa. Totta kai kyseessä on aihe, josta jokaikinen akatemialainen voi kirjoittaa omia fiiliksiä ja reflektoida kaverijohtajan taitoja omaan kokemukseensa, mutta annan itselleni nyt suoraa palautetta, että oon komeesti kehittynyt koko ajan kirjoittajana ja tekstin tuottajana! Jeejee!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!