Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 17.12.17
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen, 7. Innovointi

Kehitä kokeillen, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Täytyy myöntää, että olin aluksi todella ennakkoluuloinen tämän kirjan suhteen – en ole juurikaan ollut kiinnostunut aiemmin palvelumuotoilusta tai siitä kertovasta kirjallisuudesta. Mutta onneksi tartuin viimein tähän teoksen – se avasi uutta näkökulmaa ja jopa sytytti minussa pienen innostuksen kipinän.

Tiimiakatemialla puhutaan paljon kokeiluista – oppimisemme perusta on tekemällä oppiminen, mikä tarkoittaa, että opimme nimenomaan kokeilemalla erilaisia asioita. Hyppäämme suorilta käsin tuntemattomaan testaamaan ja kehittämään omia taitojamme tai ideoitamme käytännössä. Vaikka olen itsekin kokeillut yhden jos toisenkin laista projektia, on täysin uusien liiketoiminta ideoiden kokeileminen jäänyt minulla aika vähiin. Tämä johtuu epävarmuudesta, jostain syystä olen erehtynyt luulemaan että jos lähden kokeilemaan jotain, täytyy idean olla vähintäänkin huikea että se voisi onnistua, olen siis pelännyt kokeilujen epäonnistumista.

”Kehitä kokeillen” avasi minulle aivan uuden näkökulman: Kokeilu on epäonnistunut vain silloin, kun siitä ei opita mitään uutta. Kokeilemalla kehittämisen ideana onkin siis nimenomaan oppiminen nopeiden, kustannustehokkaiden kokeilujen kautta. Kokeilujen tarkoituksena on siis uuden tiedon kerääminen, ja kokeilemalla kehittäminen sopiikin juuri niihin tilanteisiin, kun olemassa jokin idea, tarve tai tavoite, mutta ei olla aivan varmoja mikä lopputulos tulee olemaan ja miten sinne päästään. Tällaisessa tilanteessa on täyttä itsepetosta alkaa kehittämään toimintaa suunnitelmallisesti: Suunnitellen kehittäminen vaatii sitä, että tarvittava tieto on jo olemassa ja sen pohjalta tiedämme, millainen on haluttu lopputulos ja kuinka siihen päästään parhaiten. Tilanne, johon suunnittelemalla kehittäminen sopii, voi olla esimerkiksi talon rakennus. Mutta kun kyseessä on tilanne, jossa pyritään kehittämään innovatiivista liiketoimintaa tai tuotetta, ei ole olemassa selvää tietoa siitä kuinka kuluttajat reagoivat. Tietoa voi tarkastella ikään kuin mittarina: mitä varmempia lopputuloksesta ollaan, sitä vähemmän innovatiivinen ja uusi kehitettävänä oleva konsepti on. Kokeillen kehittämisen ytimessä ovat useat nopeat ja kustannustehokkaat, vähin resurssein toteutetut kokeillut, joiden avulla pyritään synnyttämään uutta ja tarvittavaa tietoa. Kokeiluilla testataan mm. asiakastarvetta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Keskeisiä kysymyksiä ovat kokeilujen alussa esimerkiksi: Kuka/Ketkä ovat asiakkaitamme? Millaisia tarpeita ja haasteita heillä on? Kokeillen kehittämisen keskeinen osa on myös se, että kokeilujen myötä ollaan jatkuvasti valmiita muuttamaan projektin suuntaa aiemmista kokeiluista saadun tiedon perusteella. Tämä vaatii siis jatkuvaa palautteen keräämistä ja reflektointia.

”Kokeilu on epäonnistunut vain silloin, kun siitä ei opita mitään uutta”

Iso oivallus itselleni oli se, että kun lähdetään kehittämään jotain ideaa kokeilemalla, ei edes oleteta, että alkuperäinen konsepti toimisi sellaisenaan ja olisi täydellinen. Tarkoitus on siis todellakin oppia ja kehittää ideaa asiakasrajapinnassa heti alusta lähtien, mahdollisimman vähällä vaivalla ja kustannuksilla. Kokeiluissa hyväksytään se, että lopputulos on epävarma, ja että muutoksia tullaan varmasti tekemään – millä oikeasti on merkitystä on uteliaisuus ja halu tutkia idean toimivuutta, ja kehittää sitä toimivampaan suuntaan. Asiakasrajapinnassa toimiminen on tärkeää myös siksi, että löydetään mahdollisimman nopeasti oikeat ongelmat, jotka ovat asiakkaan näkökulmasta ratkaisemisen arvoisia. Kokeiluilla pyritään välttämään pitkä suunnitteluprosessi, jonka jälkeen saatetaankin todeta, että ollaan koko ajan keskitytty asiakkaan näkökulmasta aivan vääriin asioihin ja heitetty hukkaan satoja työtunteja. Kokeilemalla saadaan havaintoihin perustuvaa faktatietoa, joka on paljon arvokkaampaa kuin arvailut ja oletukset.

Ensi keväänä tulemme toteuttamaan kokeiluja Kotakahvilalla liittyen suureen asiakasvirtaan. Meillä oli viime vuonna sellainen positiivinen ongelma, että asiakkaita olisi riittänyt enemmän kuin pieneen kotaamme mahtui ja enemmän kuin pystyimme palvelemaan. Jonot kasvoivat jäätävän pitkiksi, ja sen vuoksi menetimme varmasti paljon maksavia asiakkaita, kun ihmiset eivät jaksaneet jonottaa. Odottaminen lisäsi myös asiakkaiden tyytymättömyyttä, sillä kun he vihdoin pääsivät ostoksille, piti heidän vielä usein odottaa makkarajonossa tai uuden kahvipannullisen valmistumista. Näissä viimeisimmissä asioissa kehityimme jo aika hyvin viime keväänä siinä mielessä, että opimme pitämään valmistusketjut lähes saumattomina niin, ettei missään vaiheessa ollut esimerkiksi hetkeä, että kahvia ei olisi ollut ollenkaan valmiina pannussa tai makkaroita paistumassa. Eräs kokeilu, jonka aiomme toteuttaa tulevana keväänä on grilli ja toinen rahastuspiste kodan ulkopuolelle. Arvioimme, että osalle asiakkaista riittää, että he saavat nopeasti makkaran käsiinsä, eikä kokemus kodan sisällä ole välttämätön. Niinpä testaamme oletusta nopeasti ja vaivattomasti: otamme grillin näkyvälle paikalle kodan edustalle ja paistamme siinä makkaraa hätäisimmille asiakkaille.

Tein tästä kokeilusta ideakanvaasin, jonka tarkoituksena on auttaa pilkkomaan kokeilu osiin ja myöskin seuraamaan syntyviä muutoksia ja kehitettävän idean nykytilan hahmottamista. Kanvaasi täytetään siis ennen kokeilua sekä uudestaan kokeilun aikana/jälkeen, jotta hahmotetaan syntynyt muutos ja kokeilun nykytila.

 

25508828_10208655885232824_911801815_o

 

Täyttäessäni ideakanvaasia tajusin, ettei minulla ole oikeastaan hajuakaan kuka tai ketkä ovat kokeilun todellisia asiakkaita. Oletuksena on että he ovat ihmisiä joilla on kiire tai jotka ovat kärsimättömiä jonottamaan, mutta haluavat silti makkaraa. Kota itsessään on elämys, ja tiedämme että se tuo paljon lisäarvoa uniikkina kahvilaympäristönä asiakkaille, mutta yksi tämän kokeilun tavoitteista on myös selvittää, onko itse kodalla niin suurta merkitystä vai riittääkö vain makkara ja ulkoistumapaikka. Tosin viime keväänä meillä oli jo joitakin ulkopaikkoja, ja ne olivat kyllä myös kovassa käytössä. Siksi voisi olettaa että toisille riittää se että saa nopeasti makkarat ja voi nauttia niistä ulkona. Varmasti myös kokeilun myötä selviää, mitä kaikkia muita tuotteita meidän kannattaa myydä suoraan ulkona makkaran lisäksi. Koko tuoterepertuaariamme emme voi ulos sijoittaa, mutta suurin osa asiakkaista ostaa makkaran sekä kuumaa juotavaa (kahvi, tee, mehu) joten voisi olla viisasta lisätä myös nämä ulkovalikoimaan. Mutta aloitamme kokeilun pelkällä grillillä ja sen edetessä testaamme eri tuotteita.

Tärkeä osa kokeilua on palautteen kerääminen. Kota-kokeilun yhteydessä aion kerätä palautteen pääosin suullisesti asiakkailta, mutta jonkinlaista palautekyselyä facebookissakin voisi harkita. Palautetta kerätään totta kai myös havainnoimalla ihmisten käyttäytymistä. Kokeilun edetessä palaan täyttämään ideakanvaasia uusilla havainnoilla – mielestäni ideakanvaasi toimii myös eräänlaisena nopeana esi- ja jälkimotorolan yhdistelmänä.

 

Minna Saukkonen +358 505 540 003

Osuuskunta Dimangia Innovations

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!