Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 02.04.18
Esseen kirjoittaja: Pilvi Sillgren
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Kategoriat: 9.07. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämän kirjan jälkeen totesin, että on aika ottaa Bookbeat tai Storytell välittömästi käyttöön, kun eräpäivästä pääsi jälleen vierähtämään 1,5kk… Itse kirja ei ollut ihan niin innostava kuin mitä siitä olin kehuja kuullut ja sen sisältämä asia tuntui jotenkin valmiiksi aika tutulle suurilta osin.

”Tavoitteena kokeilemalla kehittämisessä on luoda uusia, innovatiivisia tuotteita, palveluja ja liiketoimintaa tai kehittää organisaation toimintatapoja. Lähestymistapana käytetään nopeita, helppoja ja kustannuksiltaan alhaisia taktisen tason kokeiluja”

Aika akatemia meiningille kuulostaa, eikös? Kirjan tarkoituksena oli madaltaa kokeilukynnystä, minkä itse koen tiimiyrityksen tuen ja koko Tiimiakatemian yhteisön avulla jo melko pieneksi, joten ehkä en niinkään kohderyhmää ollut. Paljon kiinnostavia esimerkki caseja kuitenkin löytyi ja helppokäyttöisiä työkaluja.

Kehittämällä kokeilemisen prosessiin voi lähteä kolmesta eri lähtökohdasta; tavoite, tarve, kehitettävä idea. Ryhtivaljaat.fi kanssa kyse oli ehdottomasti tarpeesta. Verkkokaupan perustimme lähes pakon edestä, kun Facesivujemme kautta tulvivia ostokiimaisia asiakkaita oli enemmän kuin kykenimme hoitamaan. Haaste; suomalaisten ryhtiongelmat, selvisi meille arvontamme viraaliksi leviämisen myötä ja varmaa oli, että tarpeeseen vastaavalle tuotteellemme löytyisi kohderyhmää. Itse pop-up, josta Ryhtivaljaat taas saivat alun perin alkunsa, menee kehitettävä idea kategoriaa. Oli visio hyvinvointiliikkeestä keskellä Jyväskylän keskustaa, josta löytyisi uusimmat ja laadukkaimmat tuotteet, eikä juuri muuta todistetta kysynnästä kuin oma fiilis, että tällainen olisi kiva olla ja itse varmasti kävisin.

”Se kokeilu ei onnistunut”

Kirjassa sivuttiin samaa teemaa, joka on Dimangiankin treeneissä päässyt agendalle nimittäin epäonnistuminen. Mikä se on ja miten se määritellään ja milloin se on kyseessä? Kun saavutetaan tärkeitä oppeja ja uutta tietoa niin eihän kyseessä ole missään nimessä epäonnistuminen, vaikka itse kokeiltava juttu menisikin aivan reisille. Sama pointti tulee vastaan talomme Kultamunaus palkinnossa, kyseessä on pahasti pieleen mennyt keissi, MUTTA tärkein kriiteeri tittelissä olisi, että tämä totaalinen feili on johtanut kultaakin arvokkaampiin oppeihin. Hyvin voi!pop-up 2.0 räjähdysmäinen nousu ja liikevaihdon tuplaus kusi, mutta kyseessä oli meille arvokas kokeilu siitä, olisiko tässä projektissa potentiaalia kasvuun ja isompaan menestykseen. Tähän saimmekin onnistuneesti selkeän vastauksen, ei. Tajuammepahan olla laittamatta viimeisen akatemia vuotemme panostusta väärään paikkaan!

”Kun luodaan jotain aidosti uutta, sille on mahdoton laskea odotettavaa hyötyä”

Tarkat suunnitelmat ja pitkät koko projektin käsittävät aikataulut saivat kirjalta miinusta, ja joustamattomuus ja erilaisille uusille ratkaisuille tilan jättämättömyys nimettiinkin epäonnistumisten varmoiksi tekijöiksi. Osittain senkin takia olemme tiimimme kanssa löyhentäneet käytäntöjämme investoinnin haussa, kun ennen vaatimuksena on ollut takaisin maksuaikataulu tarkasti ja menot ja kulut euron tarkkuudella yms. Nämä harvoin pitävät loppupeleissä paikkaansa kuitenkaan ja toteutuvat powarin mukaisesti. Tärkeintä on uskaltaa lähteä kokeilemaan ja sillä aikoinaan ansaitsimmekin uusien alkujen palkinnon tiimille!

Nyt ollaan Ryhtivaljaat.fi:n kanssa tilanteessa, jossa onnistuneiden (some)kokeilujen perusteella lähdettiin lanseeraamaan ratkaisua verkkokaupan muodossa, mutta homma ei etene ja tilauksia satele toivotulla tahdilla. Kirja ehdottaa tässä kohtaa tekemään pivotin, eli miettimään alusta asti uudestaan mitä ollaan tekemässä, miksi ja mitä on tähän mennessä opittu. Mihin suuntaan meidän pitäisi lähteä projektin kanssa, jotta kehitetään niitä oikeita asioita jotka asiakkaillemme ovat tärkeitä ja jotka ehkä nyt ovat tilaamisen esteenä.

Yksi monista avatuista kokeiluasetelmista oli simulaatio. Tässä pointti on toteuttaa kehitettävä ratkaisu mahdollisimman todenmukaisena tilanteena ja hoitaa manuaalisesti tulevaisuudessa automatisoitavat toiminnot. Näin jälkeenpäin katsottuna juuri näin meillä kävi hieman vahingossa ryhtivaljaidemme kanssa. Hoidimme ryhtivaljas tilausten joka ikisen vaiheen itse asiakas kerrallaan oikean koon valinnasta osoitetietojen keräämiseen ennen verkkokauppaamme. Ainut tässä ”simulaatio” vaiheessa automatisoitu toiminto oli pakettien toimitus asiakkaille, sillä muuten istuisimme varmaan vieläkin autossa ajelemassa ympäri Suomea. Simulaatiossa tuotetaan palvelua sitä jatkuvasti parantaen ja oppien miten lopullisessa versiossa homma olisi paras toteuttaa. Manuaalisen räpellyksen tuloksena loimmekin verkkokaupan siten, että meidän työlistaltamme karsiutuivat koon ja mallin valinta, kaikkien osoitetietojen yms. perään kysely, laskun teko ja laittaminen asiakkaalle, väliaikatietojen viestintä tilauksen etenemisestä ja postituksen järkkäily.

Koska kokeilujen tarkoitus on oppien ja tiedon keruu on palautteen kerääminen keskeisessä osassa. Tämä osio meillä verkkokaupan kanssa on vielä huonolla tolalla. Google analytics ja Shopifyn tarjoama data kertovat sivukävijöistämme ja heidän vierailunsa joka liikkeestä, mutta eivät sitä tärkeintä eli minkä vuoksi Henna Helsingistä vietti ostoskorissa 15min, mutta päätyikin jättämään homman klousaamatta. Tuliko hänelle epävarma olo esimerkiksi jostakin verkkokauppamme vaiheesta tai tekstistä, johon voisimme vaikuttaa, sitä emme saa tällä hetkellä tietää. Palautetta voi kerätä pääasiassa kolmella tavalla; havainnoimalla, haastattelemalla ja toimintaan perustuvalla näytöllä. Havaintoja voimme tehdä jonkin verran, mutta asiakkaiden ja meidän fyysinen etäisyytemme ja face2face kontaktin puuttuminen rajaa aika paljon. Mahdollinen ratkaisu voisi olla lähestyä jo meiltä ostaneita asiakkaita kyselyllä, jonka täyttämällä saisi uuteen tilaukseen vaikka -20% alennuksen!

”Sitoutumista pitää testata niin aikaisin kuin mahdollista ja mieluiten jokaisen kokeilun yhteydessä”

Tässä oli yhden väärän olettamuksemme synnyn syy. Valheelliset kohteliaisuudet ja positiiviset vastaanotot sekoittuvat helposti todellisiin aikomukseen ja oikeasti potentiaalisiin asiakkaisiin. Kun 23 387 kommenttia tuli ihmisiltä ilmaisten tarvetta ja halua saada omat Backgym-ryhtivaljaat, oli hankala pysyä skeptisenä menestyksestämme. Kuitenkin näistä vain murto-osa on tähän mennessä tehnyt tilauksen, kun tuote ei napsahtanutkaan ilmaisena omalle kohdalle. Aikomusten todenmukaisuuden voi arvioida pyytämällä sitoutumista kuten yhteystietojen luovuttaminen tai ennakkotilaus. Päivitykseemme kommentointi ei selkeästi ollut tarpeeksi sitouttava, jotta siihen ryhtyneitä ihmisiä voisi laskea oikeiksi maksaviksi tulevaisuuden asiakkaiksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!