Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

kehitä kokeillen

Kirjoitettu 21.05.20
Esseen kirjoittaja: Sara Vikki
Kirjapisteet: 3
Kirja: kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Palveluiden ja tuotteiden kehittäminen ei ole mitään lasten leikkiä. Olen itsekin kehitellyt jos jonkinlaisia tuotteita pääni sisällä, mutta siihen se on sitten jäänytkin. Homma ei ole mennyt käytäntöön asti. Tämän kirjan avulla pääsin sukeltamaan tuotekehityksen ja -testauksen saloihin. Asiaahan tästä kirjasta löytyi vaikka muille jakaa, mutta aloitetaanpas kaikki ihan alusta. Kaikkihan alkaa hyvästä bisnesideasta, joita minultakin löytyy monia pääni sisältä. Idea olisi hyvä kirjoittaa ensin kunnolla auki, jotta käy selväksi, mitä se oikeasti sisältää. Tämän jälkeen aloitetaan projektisuunnitelman tekeminen. Projektisuunnitelman jälkeen lähdetään luomaan prototyyppi, jota testataan tarvittaessa useita kertoja. Sitten, kun alkaa näyttää siltä, että prototyyppi alkaa olla sopiva, voidaan tehdä lanseeraus. Tämä kirja perehtyi paremmin tuohon projektisuunnitelmaan ja kokeiluvaiheeseen.

 

Projektisuunnitelma

Aluksi on hyvä laatia projektisuunnitelma, joka määrittää hyvin sen, mitä projekti pitää sisällään. Tässä vaiheessa tulisi myös listata mahdolliset riskit projektiin liittyen ja miten niihin voidaan ennakoida. Projektisuunnitelmaan kannattaa siis listata ainakin

-Ketä kaikkia projektissa on mukana

-Mikä on projektin tavoite ja päämäärä (myös rahallinen tavoite olisi hyvä olla)

-Mitä toimenkuvia projektissa on ja mikä on kenenkin vastuualue (kuka on projektipäällikkö)

-budjetti

-riskit ja niiden ennakointi

-projektin aikataulu (tehtäväkohtaisesti)

-asiakkaan rooli

-käytettävissä olevat resurssit

Vaikkakin tiimiakatemialla puhutaan paljon sitä, että suunnitelmat ja ideat pitäisi viedä mahdollisimman pian käytäntöön, olen kuitenkin hieman eri mieltä. Olemme tehneet huonekaluista prototyyppejä aivan alusta alkaen ja se on vaatinut rutkasti suunnittelua ennen kuin sitä on oikeasti voinut lähteä testaamaan asiakaspinnassa. Emme siis ole vielä pääässeet edes kokeiluvaiheeseen. Projekti on vaatinut paljon mallinnusta, suunnittelua, mitoitusta, kartoitusta yms. yms. Myöskin erään asiakaskäynnin jälkeen saimme tietää, että kokeiluvaihe ei olisi niin helppoa kuin olimme aluksi kuvitelleet. Kuvittelin aivan aluksi, että rakentaisimme vain pöydän, myisimme sen jollekin ja rakentaisimme kohta uuden, jonka myisimme. Kuitenkin kaikki tämä vaatii paljon enemmän suunnittelua ja lakiteknillisiä osia, jotka vievät aikaa.

Myöskin uuden tuotteen brändäys ja markkinoinnin suunnitteleminen vie oman aikansa ja energiansa. Niihin kannattaakin olla edes alustavatsuunnitelmat valmiina, jottei koko homma kaadu käsiin, kun tulee kokeilemisen aika. Kuitenkan ei kannata liikaa laskea suunnittelun varaan sillä maailma on ihmeellinen ja ainakin omat suunnitelmani tuppaavat kariutua aika äkkiä. Myöskin suunnitteleminen on ongelmallista siinä mielessä, ettei kukaan voi sataprosenttisesn varmasti tuntea asiakkaitaan ja ennustaa, mikä toimii ja mikä ei. Myöskin asiakassegmentti saattaa olla loppupeleissä aivan eri kuin on suunniteltu ja kaavailtu.

 

Kokeilu

Tärkeää markkinoille viemisessä on ehdottomasti kokeiluvaihe. Monesti potentiaaliset asiakkaat käyttäytyvätkin eri tavalla kuin olemme kuvitelleet eikä ideamme olekaan yhtä hyviä toteutettuina kuin omassa päässämme. Tämän vuoksi kokeileminen kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Heti kun on mahdollista. Kokeilemisen avulla saadaan muokattua omaa tuotetta ja palvelua asiakkaiden näköiseksi. Monesti omaan ideaan ihastutaan ja ei osata välttämättä ajatella täysin asiakkaan näkökulmasta. Vasta vuoden päästä viedäänkin oma rakas idea kokeiltavaksi ja se tyrmätään täysin. Myöskin nopea reagointi kannattaa, sillä oma idea saattaa olla hetken ainutlaatuinen, mutta muuttuvassa maailmassa joku toinen voikin keksiä saman idean ennen kuin olet kerinnyt viedä sitä omaasi eteenpäin.

Huonekaluprojektissamme ehdottomasti tärkeintä on kokeiluvaihe. Omat tuotteemme tuntuu sopivan itsellemme kuin nenä päähän, mutta asiakkaathan lopulta ne huonekalut ostavat. Ongelmallista kokeiluvaiheessa onkin meidän osaltamme se, että mallisuojat puuttuvat ja ilman niitä emme oikeastaan voi lähteä ideaamme maailmalle levittelemään. Tuotteemme on myöskin sellainen, että siihen tarvitaan erilaisia valmistajia sillä puulevy tulee leikata, hioa ja käsitellä sekä metalliosat hitsata ja maalata. Kaikki nämä pitäisi vielä saada kiinnitettyä toisiinsa, joten kokeilemisesta ei ole kyllä tehty helppoa. Kuitenkin ratkaisuna tähän olisi valmiit tuottajat ja he voisivat tehdä tilausten mukaan tuotteita. Haluaisimme ottaa myöskin tuottajien kanssa kehityksen alle tuotteemme, koska meillä ei itse ole niin paljoa kokemusta kyseisten tuotteiden valmistamisesta.

Kaiken kaikkiaan projektimme on aivan mahtava osoitus siitä, että kaikkea voi oikeasti tehdä, kun uskaltaa lähteä vain kokeilemaan. Itselläni ei esimerkiksi ollut mitään kokemusta huonekalujen suunnittelusta tai valmistuksesta ennen tätä projektia ja opin jopa hitsaamaan! Tämä kirja antoi myöskin hyvin vinkkejä kuinka lähteä kokeilemaan asiakaspinnassa tuotettamme ja mitä kaikkia asioita tulee ottaa huomioon. Peace out ja kohta saatte varmasti kuulla uusista tuotteistamme!!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!