Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 13.09.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Laitinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kehitä kokeillen opus tuli lukuun tiimin yhteisestä päätöksestä. Kirja on osa Tiimiakatemian ”täpityskirjoja”, joten nyt oli aika lukea yksi näistä. Nopeat kokeilut eivät ole parhainta alaani, sillä rupean helposti miettimään todennäköisyyksiä loppuratkaisulle, ennen kuin hommaa on edes kokeiltu. Toisaalta taas, jos pureudun tiettyyn hommaan niin en jaksa liikaa junnata paikallaan ja suunnitella, vaan silloin täytyy myös ruveta tapahtumaan jotain käytännössä, joten kokeilupuolta löytyy sitten tällaisissa tilanteissa. Tiimiakatemiallahan pyritään rohkeisiin kokeiluihin ja niihin kannustetaan, mutta minusta niitä on todella vähän tällä hetkellä. Tai sitten en vain tiedä niistä. Meidän tiimimme näkökulmasta tähän on tulossa ainakin Tempossa muutos. Meillä on sellainen herkullinen tilanne, että jaettiin tiimi pienempiin soluihin heti syksyn alussa ja meillä on tällä hetkellä video-, verkkosivu- ja kokeilusolu. Näin ollen me saamme ainakin tiimin sisälle nopeita kokeiluita ja vaikka itse olenkin videosolussa, niin saan varmasti paljon irti myös kokeilusolusta. Uskon kokeilusolun innostavan myös muita soluja nopeisiin kokeiluihin ja uskon saavani myös oppia heiltä meidän omaan toimintaamme.

 

Sitten itse kirjan pariin. Kirjasta päällimmäisenä jäi mieleen case-esimerkit. Tykkään tällaisista havainnollistavista esimerkeistä, sillä silloin asiat jäävät myös helpommin mieleen pitemmäksi aikaa. Lyhyenä esimerkkinä oli vaahtokarkkitehtävä, jossa ryhmällä oli käytössä spagettia, narua, teippiä ja vaahtokarkki. Tehtävän voittaja oli se, jonka vaahtokarkki oli korkeimpana. Monet käyttävät alkuun aikaa suunnitteluun ja jättivät itse tekemisen loppuun. Näin ollen, jos idea ei toimikkaan on aikaa kulunut hukkaan. Kirjassa oli nostettu lapset erikseen tällaiseen samanlaiseen tehtävään. Lapset rupeavat useammin heti kokoamaan ja kokeilemaan eri keinoja saada tornia kasaan, jolloin he tekevät nopeita kokeiluita heti alusta alkaen ja näin huomaavat mikä toimii parhaiten.

Aiemmin mainitsin, että helposti lähden ajattelemaan jo etukäteen lopputulosta ennen kokeilua ja tähän täytyy yrittää keskittyä jatkossa. Kokeilut saattavat muuttua paljonkin ennakko-oletuksista ja näin ollen nopeillakin kokeiluilla voidaan saada arvokasta tietoa kokeiltavasta asiasta. Kokeiluja ei tarvitse viedä kovin pitkälle välttämättä, saadakseen tarvittavaa tietoa, joka voi auttaa taas selvittämään seuraavan asian projektissa.

 

On olemassa kaksi erilaista tapaa innovoida. Eksploitaatiossa huomion kohteena on arvon tuottaminen yrityksen olemassa olevilla tuotteilla ja palveluilla, näiden tehokas ja toimiva toteuttaminen sekä nykyisen liiketoiminnan jatkuva kehittäminen. Eksploraatioon kuuluu täysin uusien liiketoimintamahdollisuuksien luominen ja radikaalit innovaatiot. Paras tilannehan on, jos yritys pystyy tekemään molemmilla tavoilla. Näin ollen yritys pystyy tuottamaan arvoa jo toimivilla tuotteilla ja palveluilla, mutta samalla myös pystyy elämään nykyhetkessä ja luomaan täysin uusia mahdollisuuksia omaan liiketoimintaan. Usein yrityksillä ei välttämättä ainakaan alkuvaiheessa riitä resurssit hoitamaan molempia. Sitten taas, jos yritys tuottaa arvoa jo olevilla tuotteilla ja palveluilla tuotteilla, niin pitemmän päälle voi käydä kepposesti, sillä vanhat toimintatavat saattavat mennä vanhaksi myös yritysmaailmassa. Toisaalta, jos pelkästään innovoidaan ja luodaan jatkuvasti uutta niin ei välttämättä keskity sitten mihinkään täysin niin ei sekään ole optimaalinen tilanne.

Kokeilujen myötä tulee vaihtoehtoja omaan projektiin tai ongelmaan. Pääidea ei välttämättä toimikkaan niin hyvin kuin on oletettu, mutta siinä samalla saadaan tärkeää dataa miksi se ei toimi ja mikä mahdollisesti voisi toimia paremmin. Citymarket teki aivan huikean tempun ostoskoreilla, jotka nimettiin sinkkukoreiksi. Yksi Citymarket sai idean tehdä tietyn määrän ”sinkkukoreja”, jolloin ihmiset voivat löytää uusia tuttavuuksia korien avulla. Tempaus oli nopea kokeilu ja maksoi yritykselle 200€. Tämä 200€ toi paljon julkisuutta uutisissa ja markkinointimielessä sen arvo olisi ollut helposti 10 000€, joten ei mikään tyhmempi idea kyseiseltä Citymarketilta. Aina ei tarvitse käyttää rahaa paljon markkinointiin, vaan hyvillä ideoilla ja uusilla innovaatioilla on hyvät mahdollisuudet saada yritystä ihmisten tietoisuuteen.

 

Kokeilujen alkuvaiheessa on hyvä tehdä jonkinlainen prototyyppi. Tämä voi olla oikeastaan mitä vaan. Tärkeintä prototyypillä on se, miten se havainnollistaa tuotetta. Prototyyppi voi olla piirros, visuaalinen ympäristö, kolmiulotteinen malli, tila tai mitä vaan, joka auttaa projektia jollain tavalla etenemään. Tällä tähdätään siihen, että jokainen pääsee paremmin jyvälle esimerkiksi tuotteesta ja saa itselleen edes jonkinlaisen mielikuvan tästä prototyypin avulla. Itse huomasin kuvauskeikalla Mäksän kanssa, että piirroksesta voi olla todella paljon hyötyä. Mäksä ensin selitti minulle tulevia kuvauspätkiä, mutta tilanteet oli hieman vaikea selittää ja täyttä selvyyttä ottoihin ei tullut. Sen jälkeen Mäksä kaivoi kynän ja paperin esille ja piirsi samat otot paperille, jolloin otot olivat täysin selviä molemmille. Tässä hyvänä esimerkkinä havainnollistamisen tärkeys, jotta jokainen varmasti ajattelee samalla tavalla, kun projektin vetäjä. Visualisointi auttaa puhumaan ”samaa kieltä”, joten tästä on varmasti hyötyä myös muissa projekteissa. Se pakottaa konkretiaan.

Kaikki kokeilut eivät aina saa pelkkää hyvää palautetta, mutta siinä vaiheessa on tärkeää, että ei ota tilannetta itseensä ja pahimmassa tapauksessa lopeta projektia kehnoon palautteeseen. Negatiivinen tai rakentava palaute ei tarkoita sitä, että kokeilu olisi epäonnistunut, vaan päinvastoin. Palautteesta saa nopeasti tietoa mikä mahdollisesti ei toimi projektissa ja näin ollen se saadaan nopeasti tietoon, eikä siihen tarvitse käyttää sen enempää energiaa, aikaa ja rahaa. Lisäksi palautteesta voi tulla taas uusia ideoita, johon projektia lähteä viemään. Usein negatiivinen palaute saatetaan ohittaa helposti ja olla hieman välinpitämätön sitä kohtaan, vaikka tärkeintä juuri olisi ottaa opit matkaan ja painaa eteenpäin.

 

” Nyrkkisääntö: Älä puolustele tai selittele ideaa, kokeiluasetelmaa tai prototyyppiä, vaan keskity ennemminkin havainnoimaan, mitä reaktioita ja ajatuksia ne koehenkilössä herättävät.”

 

Loppuun vielä kirjasta hieno tarina. Itsekin ennalta olin kuullut tästä mahtavasta tempauksesta, mutta nyt tempaus sai vielä tarinan idean synnystä. Kun luodaan jotain aidosti uutta, niin on mahdotonta laskea odotettavaa hyötyä. Monet varmasti ovat kuullut tai ainakin nähneet Movember kampanjan joka vuosi marraskuun aikoihin. Tämä liike alkoi, kun pari Australialaista miestä ottivat olutta keskenään ja juttelivat eri asioista, jotka tulevat aina muotiin aika ajoin. Keskustelussa nousi esiin viikset ja he päättivät keskenään kasvattaa kuukauden viiksiä ja palkita hienoimmat ja järkyttävimmät viikset. Tästä tempauksesta kasvoi maailmanlaajuinen ilmiö, jossa tehdään hyvää. Ilmiöllä on valtava julkisuusarvo ja se näkyy vuosittain ympäri maailmaa. Varsinkin jääkiekkopiireissä on usein joukkueilla kisailua siitä, kenellä on komeimmat pensselit. Pääosin eturauhassyöpään kohdistuvassa hyväntekeväisyystempauksella kerätään vuosittain yli 100 miljoonaa dollaria. Ei hullumpi idea pikku tuiskeessa parilta herrasmieheltä Australiassa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!