Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 10.11.20
Esseen kirjoittaja: Viivi Piispanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Reetta Maila, Sami Paju
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kehitä kokeillen on Lotta Hassin, Sami Pajun ja Reetta Mailan yhdessä kirjoittama kirja kokeiluista. Kirjassa oli paljon esitetty case esimerkkejä, jotka auttoivat ymmärtämään teoriaa paremmin.

 

Täällä tiimiakatemialla kokeiluihin kannustetaan jatkuvasti. Halutaan, että tiimiyrittäjät lähtisivät kokeilemaan pelkän huolellisen suunnittelun sijaan. Pienet kokeilut, epäonnistuminen ja sitten taas onnistuminen opettavat projektista paljon enemmän, kuin projektin huolellinen suunnitteleminen. Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa projektia olisi siis hyvä lähteä kokeilemaan. Aluksi kokeilut voivat olla ihan pieniäkin, kunhan vain lähtee tekemään.

 

Uudet kokeilut pelottavat ja jännittävät, koska niistä voi jäädä käteen kasa lainaa ja epäonnistunut olo, mutta ilman kokeiluja olisi monia menestyneitä yrityksiä jäänyt perustamatta. Kokeilun tavoitteena on oppia uutta projektista ja poistaa epävarmuutta. Kokeilun epäonnistuminen saattaa myös olla joillakin esteenä tehdä. Kirjassa kuitenkin sanottiin, että epäonnistunut kokeilu on sellainen, josta ei opittu mitään. Vaikka kokeilu itsessään olisi epäonnistunut, on siitä sitä kautta saatu paljon uutta tietoa siitä, mikä ei toimi ja mitä ei kannata lähteä jatkamaan. Älä siis pelkää epäonnistumista, koska hyvässä tapauksessa se saattaa olla hyvinkin hyödyllistä. Voit myös saada kokeilullasi huonoa palautetta ja se voi saada ajattelemaan: ”onko tässä enää mitään järkeä”, mutta negatiivinen palautekaan ei kerro, että kokeilu olisi epäonnistunut. Palaute pitää ottaa rakentavasti vastaan ja käyttää hyödyksi projektia kehittäessä. Sillä palautteen ansiosta tiedetään, mikä ei ainakaan toimi.

 

”Älä puolustele tai selittele ideaa, kokeiluasetelmaa tai prototyyppiä, vaan keskity enemminkin havainnoimaan, mitä reaktioita ja ajatuksia ne koehenkilöissä herättää.”

 

Kirja auttoi ymmärtämään sen, kuinka pieniä hyödylliset kokeilut voivat olla. Yleensä lähdetään miettimään heti alkuun jo liian isosti ja pienet kokeilut unohtuvat. Olen osana Tempon kokeilusolua ja solumme tarkoituksena oli kokeilla mahdollisimman paljon pieniä kokeiluita. Huomasin solutoiminnassa, kuinka vaikeaa minulle on keksiä, miten voi tehdä pieniä kokeiluja, jotka eivät veisi kuitenkaan liikaa resursseja. Kirjan oppeja voin hyödyntää varmasti jatkossa kokeilusolun projekteissa, mutta myös esimerkiksi synnytyksissä. Haluan kehittää omalta osaltani luovaa ajattelua, kuinka voisin toteuttaa pieniä kokeiluja liiallisen suunnittelun sijaan. Kokeilut auttaisivat myös synnytyksissä viemään eteenpäin ja selvittämään synnytyksen sen hetkisen tilanteen ja laadun sekä luoko se oikeasti arvoa yritykselle.

 

Kirjassa oli esimerkki, jossa aikuiset ja lapset laitettiin suorittamaan samaa rakentamistehtävää. Aikuiset käyttivät suurimman osan ajasta suunnitteluun ja kuvittelivat tietävänsä rakennusmateriaalisen ominaisuudet. Lapset puolestaan lähtivät heti tekemään määrättyä rakennelmaa sen suurempia suunnittelematta. Kun aikuiset olivat saaneet suunnitelmansa valmiiksi, lähtivät he kiireessä rakentamaan suunnitelmiensa mukaista rakennelmaa. Rakennusmateriaalit eivät kuitenkaan toimineet ihan niin, kuin he olivat suunnitelleet ja rakennelma ei pysynyt kasassa suunnitelmien mukaisesti.  Aikuisten suunnitellessa lapset olivat lähteneet kokeiluiden kautta tekemään ja oppineet samalla, mikä toimii ja mikä ei. Rohkean kokeilun ja turhan suunnittelun pois jättämisen takia lapsilla oli enemmän aikaa suunnitella, he vain toteuttivat sen kokeilujen kautta.

 

Kirja kannustaa rohkeasti kokeilemaan, sillä liiallinen ajattelu ja suunnittelu eivät ole aina paras vaihtoehto!

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!