Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen, Hassi Lotta, Paju Sami, Maila Reetta

Kirjoitettu 01.06.20
Esseen kirjoittaja: Carolina Tuomikorpi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Hassi Lotta, Paju Sami, Maila Reetta
Kategoriat: 1. Oppiminen, 9.07. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirja antoi hyvät avaimet, miten lähteä innovoimaan jo keksittyä ideaa eteenpäin. Olen kirjaa lukiessani huomannut, kuinka tärkeä osa tämä on esimerkiksi oman liiketoiminnan kehittymisessä.

Kirjaa pystyy hyvin myös vertaamaan tiimiakatemia oppimiseen, että tekemällä oppii.

Koko kirja perustuu kokeiluihin.  Kirjassa oli hyvä esimerkki K-kaupasta, jossa oli alettu hidaskassoja kokeilemaan vanhuksille. Kokeilussa kävi ilmi, että vanhukset ja lapsiperheet käyttivät näitä kassoja ja tykkäsivät niistä. Tässäkin on hyvä huomata kuinka hyvä on jatkojalostaa asioita asiakkaiden tarpeiden mukaan. Nykypäivänä on jalostettu itsepalvelukassoja, joka kauppaan. Kokeilu on tuottanut näilläkin tulosta, jotta palvelu on jäänyt kauppoihin.

Kirjassa on hyvin kerrottu kokeiluiden erivaiheista. Ensimmäiseksi jos kokeilu ei tuota tulosta on kokeilu epäonnistunut. Kokeilut myös pyritään tekemään kustannustehokkaasti, vähän resursseja käyttäen ja nopeilla ratkaisuilla.  Kokeiluiden tarkoituksena on kerätä uutta tietoa jo valmiilla idealla.  Asetetaan tavoite tai tarve, mutta ei tiedetä miten sinne päästään. On alustava suunnitelma, mikä on muuttuva. Suunnittelu kehittämisen aikana pitää olla visio mihin suuntaan haluaa mennä testauksella.

Tällä kokeilu kulttuurilla pyritään muokkaamaan palvelua tai tuotetta, jolla saadaan kuluttajilta tietoa. Tällä tiedolla voidaan varmistaa kehitettävää uutta tulevaa konseptia paremmin.  Testaukset pyritään tekemään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa asiakkailla.  Kokeilun keskeisessä osassa on myös tärkeää, että se on muuttuva koko ajan. Vanha tieto ei pakolla enää palvele seuraavassa vaiheessa, joten suuntaa pitää olla valmis muuttamaan koko ajan.

Hyviä kysymyksiä tällaisessa kokeilussa on kysyä:

  • Kuka/Ketkä ovat asiakkaitamme?
  • Millaisia tarpeita ja haasteita heillä on?

Mietin itse, missä voisin tätä kokeilla. Mietinkin oman festivaalini kannalta tätä.

  1. Tavoite kuvaa päämäärää, mitä halutaan tavoittaa.

(Saada mahdollisimman monta osallistujaa, jotka ovat kiinnostuneet itsensä kehittämisestä)

  1. Tarve tarkoittaa ongelmaa tai haastetta, joka halutaan ratkaista kehitettävällä idealla

( Miten saada festivaali pyörimään mahdollisemman monta vuotta, koska palvelu ei toimi ilman asiakkaita)

  1. Kehitettävät ideat voivat muodostua matkan varrella ilman suurempaa tavoitetta tai ongelmaa. Tällä pyritään hahmottamaan asiakastarve.

( Ideana on vastapaino päihteellisille tapahtumille, että olisi päihteetön tapahtuma. Jossa olisi 50 erilaista itsensä kehittämisen Work-shoppia )

  1. Kokeilut eli viedään käytäntöön.

(Muiden samanlaisten festivaalituottajien kanssa käynyt keskustelua niin tämän laisille tapahtumille on suuri tarve)

  1. Lopputulos eli mitä tietoa on saatu ja miten toimintaa voidaan kehittää.

(Tätä voi miettiä sitten, miten meni, mikä toimi, mikä ei, miten jatkojalostaa festivaalia)

Kirjaa lukiessa sekä oivaltaessa, että kirkas tavoite on hyvä olla. Matka kumminkin voi olla hyvin erilainen mitä alussa visualisoitiin. Asiakkaiden palaute on kehittymisen kannalta todella tärkeää, mikä toimii ja mikä ei.

 

Carolina Tuomikorpi

Projektitoimisto Sawake osk.

0405148833

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!