Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen pop-up

Kirjoitettu 06.03.20
Esseen kirjoittaja: Johanna Torkkel
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä kokeillen – Organisaation käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju ja Reetta Maila
Kategoriat: 7.5 Innovoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lotta Hassin, Sami Pajun ja Reetta Mailan kirja Kehitä kokeillen – Organisaation käsikirja (2015) määrittelee kokeilemalla kehittämisen muutenkin kuin yritysten ja erehdysten kautta oppimisella sekä kokeilemalla jotakin ja katsomalla, mitä tapahtuu. Heidän mukaansa kokeilemalla kehittäminen on systemaattista, loogista ja tosielämän havaintoihin perustuva lähestymistapa epävarmuuteen, innovatiivisiin hankkeisiin ja erilaisiin kehitysprojekteihin. Sen tavoitteena on luoda uusia, innovatiivisia tuotteita, palveluita ja liiketoimintaa tai kehittää organisaation toimintatapoja. Kokeilemalla kehittämiselle on tyypillistä nopeat, helpot ja kustannuksiltaan alhaiset taktisen tason kokeilut, joilla saadaan ensikädentietoa. Näin kehityshanketta on helpompi ohjata oikeaan suuntaan. Usein kehittämisen lähtökohdassa ideat ja päämäärät ovat hyvinkin epämääräisiä, joten kirja lähtee liikkeelle järjestelmällisesti kokeiluihin perustuvan prosessin avulla.

Ensin on lähdettävä siitä liikkeelle, että määrittelee prosessille tavoitteen. Itselläni tällä hetkellä projektina on laittaa jonkin sortin pop-up-myymälä pystyyn, ja jonka kautta opin lisää yrittäjyydestä. Haluaisin tulevaisuudessa työllistää itseni jonkin kaupan parissa ja tarvitsen siihen vielä tietotaitoa lisää. Prosessin tarve on lisätä omaa tietämystäni yrityksen pyörittämisestä ja auttaa kuluttajia löytämään haluamiaan tuotteita helpommin. Jyväskylässä on vähän laukkuja myyviä liikkeitä, joten mietin laukku pop-upin järjestämistä. Myös paikallisia kädentaitajien tuotteita ei turhan usein tule vastaan, joten niitäkin voisin yrittää saada myyntiin.

Edelliset kohdat voisi myös kokeilemalla kehittämisen mallissa hypätä yli ja miettiä heti kehitettäviä ideoita. Jotkut ideat ovat itsessään jo kehittämisen arvoisia ja tavoite sekä tarve saattavat tulla vasta myöhemmin selville. Itse rupean kehittämään pääni sisällä hautuvan pop-up-myymälän perustamista. Seuraavaksi ruvetaankin tekemään kokeiluja, jotta puutteellinen tieto saataisiin selville ja pystytään kiteyttämään lopputulos. Näistä vaiheista paremmin alla.

Kokeilun tekeminen käytännössä

Kokeilu käytännössä lähtee siitä, että tunnistetaan epävarmuudet. Jaottelen ensin pop-up-projektin eri osiin: idean myynti yhteistyökumppaneille (esimerkiksi tuotteiden toimittajille ja tilojen antajalle), asiakkaille markkinointi, idean toteutus ja muut käytännön asiat (esimerkiksi toimittajille maksaminen). Ensimmäisenä minun tulisi myydä pop-up-ideani tavaroiden toimittajille sekä tilojen antajalle. Ajatuksenani olisi siis laittaa lyhyeksi aikaa (1-3 päiväksi) pieni pop-up tiski pystyy esimerkiksi Forumin käytävälle. Yritän saada paikan ilmaiseksi, sillä pyrin minimoimaan kaikki riksini projektissa. Myös tuotteet toivoisin saavani ilmaiseksi myyntiin ja vasta myydyistä tuotteista maksaisin tavarantoimittajalle. Näin he saisivat näkyvyyttä eri paikassa ja mahdollisesti myös lisämyyntiä sekä pop-up-pisteellä että vakinaisessa liikkeessä. Minun pitää siis harjoitella myyntipuheitani sekä kehitellä samalla lisää ideaani, jotta saisin itselleni yhteistyökumppaneita. Jos joku tyrmää ideani, kysyn heti, miksi se ei kuulosta hyvältä, jotta seuraavalle pystyn tekemään puheestani mielenkiintoisemman.

Kokeilusuunnitelmaan kuuluu oppimistavoite, kokeiluasetelma ja prototyypin valmistelu sekä reflektio. Oppimistavoite eli kokeilun päämäärä tässä pop-up-ideani myynnissä on alla olevan täytetyn kappaleen sanoma:

Haluan oppia myymään mielenkiintoisella tavalla. Tämä on ideani kannalta keskeistä, koska ilman hyviä myyntipuheita en saa kauppaa aikaiseksi enkä pysty toteuttamaan pop-up-kokeiluani. Tämä on tärkeää tällä hetkellä, koska ensin minun pitää saada myytyä ideani, jotta minun kannattaa edes ryhtyä miettimään tarkemmin muita toimenpiteitä. Jos en saa myytyä, kaikki tekemäni valmistelut menevät hukkaan. Silloin ei tule myöskään suunniteltua niitä ristiin, kun vasta kumppanin kanssa suunnittelemme yhdessä tarkemmin.”

Kokeiluasetelmaan ja prototyypin valmisteluun kuuluu kokeilun toteutus. Aion lähetellä mahdollisille kumppaneille ensin viestiä joko LinkedInissä tai sähköpostilla. Jos keskusteluissamme tulee tarpeen soittaa tai joku ei vastaa viesteihini, yritän soittaa perään. Käyn myös mahdollisesti asiakaskäynnillä joko paikan päällä tai esimerkiksi Skypen välityksellä. Viestittelyllä ei ole väliä, missä sen tekee. Soittaminen ja asiakaskäynti pitää hoitaa rauhallisessa paikassa. Kontaktointi on alkanut jo, mutta en ole tehnyt sitä aktiivisesti. Nyt pitää ruveta kontaktoimaan useammin, jotta saan joitakin tuloksia aikaan. Tavoitteenani olisi saada kiinnostuneita toimittajia kiinni 20.3. mennessä, jotta pääsen projektissani eteenpäin. Siihen on kumminkin vielä kolme viikkoa aikaa, niin ajan ei pitäisi loppua kesken. Pyrin, että joka viikko ottaisin yhteyttä viiteen uuteen potentiaaliseen toimittajaan ja tietenkin lämmittelen myös jo kontaktoituja toimittajia. Teen ainakin nyt aluksi itse vain projektia, niin olen itse vastuussa projektista.

Kun saan yrityksiä mukaan, rupean testaamaan pienillä pisteillä tuotteiden menekkiä esimerkiksi kauppakeskusten aulatiloissa. Ne ovat silloin näkyvillä paikoilla, mutta paikasta ei tarvitse maksaa ainakaan maltaita. Kokeilen eri paikkoja mahdollisesti samoilla tuotteilla ja samoissa paikoissa eri tuotteilla. Silloin näen, mitkä tuotteet ovat parhaita ja mikä paikka tuottoisin. Toiminnan olisi tarkoitus olla nopeatempoista, 1-3 päivää kestävä pop-up -piste. Ajankohtana paras olisi viikonloppu ja iltapäivästä iltaan. Silloin ihmisiä liikkuu eniten ja he saattavat ostaa paremmin muutakin kuin välttämättömiä tuotteita elämisen kannalta. Koko prosessin aikana myös kerään palautetta eri toimijoilta, jotta pystyn parantamaan toimintaani tehokkaasti. Kaikista havainnoistani kirjoitan ylös, jotta pystyn myöhemmin hyödyntämään oppejani enkä tee samoja virheitä uudestaan.

Kirjan avulla pystyn jäsentelemään pop-up -pisteen suunnittelua helpommin. Minua on stressannut työn määrä, mutta kun pilkon sen osiin, se ei tunnukaan niin valtavalta projektilta enää. Tekisin myös mielellään kaikkia osa-alueita samaan aikaan, mutta järkevämpää ja ajansäästöä on tehdä osa kerrallaan. Silloin yksi homma tulee hoidettua ylipäätään ajoissa ja pystyn keskittymään täysillä kyseiseen alueeseen. Jos mietin monia osia samaan aikaan, unohdan aina, missä olen menossa missäkin hommassa, jolloin kestää taas aikaa päästä sisälle toiseen osaan.

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!