Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehitä kokeillen

Kirjoitettu 22.09.20
Esseen kirjoittaja: Rasmus Elomaa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehitä Kokeillen
Kirjan kirjoittaja: Lotta Hassi, Sami Paju, Reetta Maila
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjan opit ovat hyvin ajankohtaisia, kun oman tiimini kehitys on siinä vaiheessa, että pystymme miettimään omien tuotteiden ja palveluiden kokeilemista. Kirjaa lukiessani huomasin, kuinka tärkeä osa tämä on esimerkiksi liiketoiminnan kehittymisessä.

Kirja on myös hyvä paketti tekemällä oppimiseen, mikä on suuri juttu Tiimiakatemiassa.

Tuotekehitys on jaettu viiteen eri vaiheeseen: tavoite, tarve, kehitettävät ideat, kokeilut ja lopputulos. Otetaan esimerkiksi tähän Kalenteri-projekti

 

Tavoite: Ennalta määritetty lopputulos, mitä varten tehdään töitä.

Tavoite on siis tehdä seinäkalenteri, joka on markkinoiden paras ja myy kaikille sisustusintoilijoille hyvällä määrällä, siinä kohtaa kaikkien tyylien hempeät värit ja rauha. Kalenteri ei siis ole rokkikukoilla ja rokkikanoille, mutta miksi ei? Kyllähän jokaisella ihmisellä on oma mielipiteensä sisustuksesta.  Kyseessä on kuitenkin 2-vuoden kalenterista, johon värit on valittu hyvin tarkasti. Tämä on juuri se salaisuus, että se ei varasta huomiota juuri ollenkaan muusta estetiikasta. Itse en löydä mistään faktapohjaista tietoa kalentereiden myyntimääristä,

Tarve: Syntyy kun kohdataan asiakkaan tarve tai palvelu, miksi asiakas tarvitsee kyseistä palvelua/tuotetta. Mistä on saatu tieto, että palvelulle tai tuotteelle on tarvetta.

Tarve ja idea Kalenterille on tullut ajatusmaailmasta, että niitä ei juuri enään näy. Minkä seurauksena pyritään luomaan asiakkaalle tuote, joka ei pilaa sisustusta laisinkaan vaan sinetöi sen.

Kehitettävät ideat: Työn aikana tulee paljon uusia ideoita, joita testataan ja parhaimmat, jatko jalostetaan.

Kehitettävissä ideoissa on tullut jo mieleen luoda treenivihko, missä on kalenteri tilaa ja tilaa muistiinpanoille, joten treenien aikana sinulla on tämä kirja mukana ja kaikki merkkaukset voi tehdä siihen.

Kokeiluvaihe: Tuotetta/Palvelua testataan oikeaan asiakkaaseen, jotta pystytään kehittämään vielä, jos tarve vaatii. Tässä vaiheessa voi tulla vielä uusia näkökulmia, joita varten pitää keskittyä.

Kokeiluvaihe olisi juuri kalenterissa 100 kappaleen kokeiluerä, meneekö vaiko ei? Miksi menee miksi ei? Tämä on juuri sitä rohkeaa kokeilua/yrittäjyyttä mikä on meidän Kaukan teemana tälle lukukaudelle. Tietenkin kokeiluerän suunnittelu asiakasryhmän kanssa olisi hyvä ratkaisu vähentää riskejä, mutta onko se sitten rohkeaa ja viekö se luoton omaan ajatusmaailmaan? Kirjakalenterin kokeilu olisi helppo luoda Tiimiakatemialla tiimin sisässä ja viedä seuraavaan vaiheeseen eli talon sisään.

Lopputulos: Tuote tai palvelu on toimiva ja asiakkaat haluavat ostaa sitä.

Lopputulos olisi Suomen myydyin kalenteri (Tälle ei voi saada faktapohjaista tietoa, koska sellaista ei ole. Tietenkin jos jokainen suomalainen sen ostaa niin onhan se sitten myydyin eiks jeah?)  ja hyvin jatkojalostettu lisätuote treenikalenteri.

Kirja opettaa sen, että pitää olla rohkea, kun yrittää ja, jos epäonnistuu niin siitä opitaan ja oppi otetaan käyttöön seuraavalla kerralla ja toistetaan onnistumiseen saakka. Kirjan opit on otettava talteen ja uskallettava yrittää.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!