Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kehnot pomot ympärilläni

Kirjoitettu 03.04.19
Esseen kirjoittaja: Elina Tolppi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kehnot pomot ympärilläni + Laiskat alaiset ympärilläni
Kirjan kirjoittaja: Thomas Erikson
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Thomas Eriksonin Kehnot pomot ympärilläni opettaa lukijaa pärjäämään erilaisten pomojen kanssa. Kirjan lisäosa Laiskat alaiset ympärilläni puolestaan kertoo, miksi tietyt työntekijät eivät täytä odotuksia ja mitä asialle voi tehdä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että johtaminen ei todellakaan ole helppoa. Omalle kohdalleni on sattunut ainoastaan hyviä pomoja. Olen kuitenkin nähnyt ja kuullut kaikenlaista kehnoista pomoista ja toteankin, että hyvästä pomosta kannattaa olla kiitollinen.

Johtaminen on viestintää

”Johtajan tärkein taito on osata kommunikoida työntekijöidensä kanssa. Saada viesti perille, olipa se mikä tahansa. Jotkut esimiehet ovat siinä suoraan sanoen surkeita. Kehu, kritiikki, ohjeet tai tuki – jos niitä ei osaa antaa, niin mistään ei tule mitään.”

Tällä hetkellä Waisto tuntuu kärsivän niin sanotuista kasvukivuista. Liikevaihtotavoitteesta ollaan uskomattoman paljon jäljessä. Kaikilla tuntuu olevan kiire, mutta tuloksia ei synny. Töitä tehdään pienissä porukoissa eivätkä kaikki ole perillä toistensa tekemisistä. Kk-checkit ovat jatkuvasti samanlaisia: taulukko näyttää pitkälti nollaa. Ei kirjapisteitä, ei asiakaskäyntejä, ei lähetettyjä tarjouksia eikä tehtyjä diilejä.

Olen miettinyt paljon, mistä tällainen paikallaan sutiminen johtuu. Koska valmiita vastauksia ei saa mistään, olo on neuvoton ja turhaantunut. Uskon, että moni ongelmistamme ratkeaisi paremmalla viestimisellä. Ongelmana on, että viestintää ei ole tarpeeksi tai se ei ole tarpeeksi selkeää. Koska tiimissämme on yhdeksän henkilöä, yhdenkin viestin voi ymmärtää monella eri tavalla. Sekä treenit, että viikkopalaveri olisivat loistavia paikkoja suulliselle viestinnälle, JOS niistä otettaisiin täysi hyöty irti. Viikkopalaverin ongelmana on, että kaikki eivät tule ajoissa paikalle, jolloin osalta jää alkupuolen asiat täysin väliin. Kaikki eivät ole aina valmistautuneet etukäteen, mikä puolestaan hidastaa palaverin etenemistä. Harvoin kaikki ovat 100% fyysisesti saatikka henkisesti läsnä, mikä johtaa siihen, että kaikki eivät ole perillä tiimin asioista.

Viikkopalaverien tarkoituksen on tuoda omat tulevan viikon tavoitteet tiimille sekä käydä läpi menneen viikon tavoitteet. Jos viikkopalaveri toimisi ihanteellisesti, pureutuisimme tavoitteisiin, joita ei saavutettu. Näin voisimme paremmin auttaa toinen toisiamme. Nyt palaveri etenee vauhdilla eikä tavoittamatta jääneisiin tavoitteisiin keskitytä ollenkaan. Tuntuu, että viikkopalaveri pidetään, koska niin tulee tehdä. Mökkitreeneissä jo juttelimme viikkopalaverista ja sen kaipaamista parannuksista. Jos tilannetta ei nyt saada muuttumaan, viikkopalaveri on parempi unohtaa kokonaan. Omalla kohdallani viikkopalaveri saa lähinnä pään höyryämään ärsytyksestä.

Treeneissä pitäisi jutella enemmän projekteista ja asiakkaista. Sitä ei vieläkään tehdä tarpeeksi, koska osalle on epäselvää, mitä muut tekevät päiviensä aikana. Check inin yhteyteen olisi hyvä saada jokin projekteihin liittyvä lisäkysymys. Yleensä check ininä on kuulumiset. Siinäkin tulee jonkin verran juteltua projekteista, mutta usein vastaus painottuu vapaa-aikaan. Slack, Facebook ja WhatsApp ei riitä viestinnälle. Treenit ovat loistava paikka viestinnälle, koska kaikki ovat paikalla. Ei riitä, että yhteisistä asioista ja tulevista tapahtumista ilmoitetaan jossain kanavassa. Ylipäätänsä kerta ei riitä. Ihanteellista olisi, jos viestintää tulisi sekä suullisena että kirjallisena. Sitä ei voi olla liikaa.

Mökkitreeneissä tuli ilmi, että kukaan ei oikein tiedä gäppien tilannetta. Hyvä, kun omansa tietää noin suurin piirtein. Tämäkin johtuu viestinnän puutteesta. GÄP-taulukko on ainoastaan talouspäälliköllä, eikä kukaan muu pääse sitä näkemään omin avuin. Talouspäällikkö ei ole tuonut taulukkoa vielä kertaakaan esille, mutta toisaalta en tiedä, onko sitä kukaan kysynytkään. Ensiviikolla pidämme talouspäällikön kanssa taloustuokion. Viimeistään tuon tuokion aikana GÄP-taulukko päivitetään ja tuodaan kaikkien tietoisuuteen. Toivottavasti viimeistään se selkiyttää tilannetta ja laittaa kinttuihimme vipinää.

”Johtaminen on viestintää.” Tiimissämme viestinnät tulisi kuulua kaikille, ei ainoastaan johtoryhmälle. Johtoryhmän tulee viestiä yhteisistä asioista, aikatauluista ja päätöksistä. Johtoryhmä ei kuitenkaan voi viestiä toisten asioita toisten puolesta. Waistossa jokaisella on parannettavaa viestinnän kanssa. Sitä tulisi olla enemmän ja sitä tulisi osata ottaa myös vastaan. On jokaisen omalla vastuulla seurata viestintäkanavia, olla läsnä ja viestiä omista asioista. Uskon, että kunhan saamme viestintää parannettua, saamme monia asioita ratkottua.

Kirjan toisesta osasta jäi erityisesti mieleen palautteenanto palautetreenejä silmällä pitäen. Kuinka erivärisille persoonille tulisi antaa palautetta?

”Punaiset hutiloivat yksityiskohdissa ja oikovat säästääkseen aikaa.”

Punaisen alaisen kanssa kannattaa mennä suoraan asiaan. Asioita ei tarvitse kaunistella vaan on tärkeää pyrkiä olemaan mahdollisimman konkreettinen. Punainen henkilö saattaa raivostua, mutta toisaalta myös rauhoittuu nopeasti. Omissa palautetreeneissämme olen huomannut, kuinka punaisille henkilöille on tärkeää kertoa konkreettinen tilanne, jotta he ymmärtävän mihin palaute perustuu. Kun punaiset henkilöt ymmärtävät palautteen olevan aiheellinen, he kyllä pyrkivät aidosti tekemään parannuksia. Punaiselle henkilölle on vaikea antaa palautetta, juurikin tuon herkän raivostumisen vuoksi. On tärkeää, että itse pysyy rauhallisena ja tiukkana.

”Keltainen alainen ei huomaa yksityiskohtia, unohtaa, mitä on luvannut ja hukkailee papereitaan.”

Kun keltaiselle alaiselle esittää kritiikkiä, tästä tuntuu helposti siltä, että hänen jalkojensa alta vedetään matto. Keltainen henkilö saattaa vierittää syyn toisten niskoille. Vaarana on myös, että keltainen henkilö saa puheillaan palautteen antajan muuttamaan mieltänsä. Keltaiselle on tärkeää korostaa, että palaute kohdistuu hänen tekemiseensä, ei henkilöön itseensä. Olen itse vahvasti keltainen persoona. Olen oppinut ottamaan palautetta vastaan ja tiedän, että kritiikki ei kohdistu minuun vaan tekemiseeni. Aina kritiikin vastaanottaminen ei kuitenkaan ole helppoa ja se tuntuu juurikin siltä, että palautteen antaja vetäisi maton altani. Palautetreeneissä palautetta on mukava saada, koska siihen on asennoitunut valmiiksi. Jos kritiikki tulee täysin puun takaa, tilanne voi olla toinen.

”Vihreiden alaisten virheet johtuvat usein passiivisuudesta. ”

Vihreän alaisen kanssa keskustelu tulee aloittaa varovaisen ystävällisesti. Asiakysymyksissä tulee olla tiukka mutta ihmissuhdekysymyksissä varovainen. Vihreäkin persoona tarvitsee palautteen tueksi konkreettisia esimerkkejä. Vihreän kanssa vaarana on, että hän romahtaa ja alkaa syyttää itseään kaikista mahdollisista virheistä. Vihreä tyyppi tulee vakuuttaa siitä, että häntä arvostetaan. Vihreille persoonille on välillä todella vaikeaa antaa kritiikkiä. Jos vihreä siirtyy marttyyrivaiheeseen, häntä alkaa helposti sääliä. Niinpä vihreille on tärkeää antaa selkeästi myös hyvää palautetta.

”Siniset alaiset jumittuvat joihinkin asioihin liian pitkäksi aikaa eivät saa niitä valmiiksi.”

Sinisten on vaikeaa vastaanottaa käyttäytymiseen liittyvää arvostelua. Sinisten kanssa liikaa henkilökohtaisuutta tulee välttää. He eivät kaipaa lohdutusta. Perfektionistiksi kuvailtu sininen saattaa alkaa tenttaamaan palautteen antajaa, sillä hänen on vaikeaa ymmärtää, että hän olisi tehnyt virheitä. Olen huomannut, että sinisten persoonien kanssa tulee olla mahdollisimman suora, jotta palaute menee ns. perille.

Palautetreeneissä palaute tulee pitkälti dialogin kautta, eikä tuolloin tarvitse juurikaan miettiä palautteen vastaanottajan “väriä”. Palautevinkeistä onkin ehkä enemmän hyötyä kahdenkeskisissä tilanteissa, jolloin palautteen anto on niin sanotusti yhden ihmisen vastuulla.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!