Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Keskittymiskyky

Kirjoitettu 26.05.20
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Keskittymiskyvyn elvytysopas
Kirjan kirjoittaja: Minna Huotilainen, Mona Moisala
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Saatan välillä tehdä montaa asiaa samaan aikaan. Jokin asia tulee mieleen ja siirryn asiasta toiseen. Toinen asia unohtuu hetkeksi ja sen kanssa tulee kiire. Myös kun pitäisi tehdä jotain järkevää iltaisin, saatan juuttua selaamaan kännykkää. Mielestäni keskittymiskyvyssäni on parannettavaa, joten otin lukuun Minna Huotilaisen ja Mona Moisalan teoksen ”Keskittymiskyvyn elvytysopas”. Sain kirjasta muutaman vinkin, kuinka parantaa omaa keskittymiskykyä niin työajalla kuin vapaa-ajalla.

Tarkkaavaisuus on oleellista kaikelle tavoitteelliselle toiminnalle ja ajattelulle – myös muistille. Tarkkaavaisuuden avulla valitsemme, mitkä asiat siirtyvät muistiin aktiiviseen käsittelyyn ja sieltä edelleen pitkäkestoiseen muistoon. Keskittymiskykyä ei oikeastaan voi erottaa omaksi erilliseksi toiminnokseen, vaan se nivoutuu yhdeksi osaksi aivojen tiedonkäsittelyä.

Parantaako somepaasto keskittymiskykyäni?

Puhelimet tuovat haasteen keskittymiskyvylleni. Ne tarjoavat nopean ja helpon viihdevirran. Tämä ei kannusta levolliseen keskittymiseen. Kirjassa sanotaan, että älylaiteaikakaudella meistä on tullut jollakin tapaa levottomampia sietämään tylsyyttä ja joutilaisuutta. Älylaite tarjoaa kaiken haluamasi tiedon millä hetkellä tahansa, joten siihen on helppo tarttua esimerkiksi kesken töiden. Itsellä työnteko katkeaa useasti Whatsapp viesteihin, johon vastaan yleensä heti kun tulevat. Se on tapa, mihin olen tottunut mikä keskeyttää niin työnteon kuin vaikka kirjan lukemisen. Kirjassa annettiin vinkkejä, kuinka voit opetella älykkääksi älylaitteen käyttäjäksi.

Ensiksi karsi kaikki turha pois kännykästä, kuten merkkiäänet, ponnahdusikkunat ja ylimääräiset sovellukset. Jätä jäljelle vain ne mitkä pakosti tarvitset. Kirjassa kehotetaan pitämään puhelinlakko esimerkiksi viikonlopun yli. Tottakai jos itsekin olen viikonlopun jossain menossa, en katso kännykkää niin paljoa tai jopa paljon yhtään. Ongelmaksi muodostuu se, että esimerkiksi kirjoja lukiessa on helpompi siirtyä mukavampaan asiaan eli kännykän katsomiseen. Jatkossa kun luen kirjoja, laitan kännykän täysin äänettömälle, otan oman ajan kirjojen lukemiseen ja katson kännykän sen jälkeen. Näin pyrin keskittymään koko ajan vain kirjan lukemiseen.

Tehtävästä toiseen hyppiminen on tehotonta ja raskasta. Näissä tilanteissa sattuu helpommin virheitä. Tähän pyrin vaikuttamaan sillä, että teen tehtävälistan päivän alussa, mitkä hommat pitää suorittaa. Pyrin tekemään yhden tehtävän kerrallaan.

Keskittymiskykyni on kohtalaisen hyvä, mutta sitä voi aina parantaa tietyissä asioissa. Kännykän käyttö jää kirjoja lukiessa vähemmäksi ja tehtävälistat tehdään aina joka aamu. Näillä pyrin parantamaan keskittymiskykyäni!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!