Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ketään ei kiinnostaa paska sisältö

Kirjoitettu 12.04.14
Esseen kirjoittaja: John Blåfield
Kirjapisteet: 2
Kirja: Digitaalinen Jalanjälki
Kirjan kirjoittaja: Antti Isokangas & Riku Vassinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

2000 kävijää viikossa

Tässä esseessä kerron mitä olen oppinut tehdessäni Inton kotisivuja sekä lukiessani Digitaalinen Jalanjälki kirjaa. Intolla on loistava tilanne verkkomarkkinoinnin kannalta. Meillä on projekti jonka näkyvyys on viikon sisään ollut 10 000 katsomiskertaa Facebookissa ja yli 2000 klikkausta linkistä, joista noin. 1000 on käynyt meidän nettisivuilla ja toinen tuhat alkuperäisessä ilmoituksessa Suomi24 sivulla. Ollaan siis onnistuttu tuottamaan sisältöä mitä oikeasti kiinnostaa ihmisiä.

Ilmaiseksi Eurooppaan

Kyse on Tiimiakatemian Learning Sirkus projektista. Lähdemme koko koulun voimin Unkariin maailman suurimpaan tiimiyrittäjien tapaamiseen.  Meidän tiimi on päättänyt ottaa mukaan kaksi ulkopuolista ihmistä. Olemme tämän reissuseurran hakemisen ympärille rakentaneet mediahärdellin. Ketäpä nuorta ei kiinnostaisi lähteä ilmaiseksi pariksi viikoksi Euroopan reissulle. Seuraukset ovat olleet näkyvyyden kannalta todella positiiviset. Härdelli myös pisti minulle aikamoisen kuumotuksen laittaa omat sivut kuntoon ja keräämään kaikista meidän projekteista tiedot sivuille. Muuten kaikki näkyvyys olisi mennyt melkolailla hukkaan. Nytkään on vaikea mitata kuinka paljon tämän mediahässäkän rahallinen arvo on, toisaalta kulut ovat myös melko pienet tässä kampanjassa.

Ideaosuuskuntai Into

Inton Kotisivu Learning Sirkus projektin aikana

Sisällön laatu

Mielenkiintoinen ja relevantti sisältö on koko internetin syvin olemus. Moni yritys ymmärtää tämän mutta ei osaa viedä sitä juuri millään asteella käytäntöön. Olen nähnyt lukuisia yritysten facebook sivuja, joilla ei ole mitään muuta sisältöä kuin tämän kaltaisia tilapäivityksiä, ”Kävimme kehittämispäivillä ja saimme paljon aikaan.” Jos pitäisi muuttaa kyseinen tilapäivitys sinun tilapäivitykseksi se olisi jotain tämän kaltaista, ”Kävin muuten paskalla.” Eihän siinä ole mitään uutta että ihminen käy paskalla, ja hervempaa se kiinnostaa. Yrityksen versioon verrattuna ”paska” päivitys on huomattavasti räväkkäämpi ja todennäköisesti saisi enemmän huomiota.

Ohjeet sosiaalisessa mediassa toimimiseen for dummies = yritykset:
– Kirjoitakohderyhmällesi relevanttia sisältöä
– Kun joku kirjottaa yritykselle päivityksen, hänen pitäisi kertoa kuka kirjoittaja on. Tämä luo asiakkaalle inhimillisen kuvan yrityksen viesteistä, mutta esim. oman tiimin näkökulmasta se luo jokaiselle paineen tuottaa parempaa sisältöä ja vapauden ilmaista mielipiteitä. Kukaan ei kehtaa lätkäistä mitä tahansa paksaa omalla nimellään.
– Päivityksen pitää olla relevantti johonkin ajankohtaiseen aiheeseen liittyen (aihe myös sivuttaa jollain tavalla yrityksen toimintaan.)
– Päivityksen pitää olla mielenkiintoinen. Mikäli päivitys on relevantti siitä on todella helppo tehdä mielenkiintoinen, mutta mielipiteetön yökkäys ei ole mielenkiintoinen, edes silloin kun se liittyy ajankohtaiseen aiheeseen. Siksi edellämainittu yksilön vapaus kertoa mielipiteistään.
– Hauskuudella voi markkinoida. Yksi comedian säänöistä on että aihe on hauska, jos se on relevantti yleisölle.

Ylipäätään sosiaalisen median vahvuus on että se toimii realiaikaisesti ja on interaktiivinen. Yritykset heittävät paljon potentiaalia hukkaan, jos eivät pysty toimimaan sosiaalisessa mediassa itsekkään realiaikaisesti ja interaktiivisesti.  Meidän tiimillä sinäänsä on hyvä tilanne että toimimme tasapaksussa organisaatiossa ja voimme melko vapaasti tuottaa sisältöä yrityksellemme. Saattaisi olla kuitenkin hyödyllistä synnyttää meille jonkunlainen sisällöntuottamisen suunnitelma. Kuka on vastuussa ja minkälainen sisältö kuuluu Inton brändin kehittämiseen ja mikä taas omaan brändiin.

Henlikökohtainen brändi

Oma henkilökohtainen brändi on asia mikä voi hyödyttää yritystä myös.  Kirjassa oli paljon esimerkkejä yrityksistä jotaka ovat hyötyneet todella paljon siitä että ovat ottaneet töihin henkilön, jonka on tunnettu asiantuntia ja alan blogaaja. Olisi siis positiivista että kaikia halukkaita rohkaistaisiin tuottamaan sisältöä esim. oppimisblogia tai jotain vastaavaa. Varsinkin jos osaa tuottaa sisällön mielenkiintoisesti, voi kyseisestä olla merkittävästi hyötyä akatemian jälkeenkin. Kun tuleva yhteistyökumppani tai työnantaja googlettaa sinut, on todella positiivista jos hän löytää ammattiin liittyvän blogin jota seuraa jonkun verran ihmisiä.

SOME ja tekninen puoli

Internetissä on tärkeä tietää sosiaalinen puoli markkinoinnista, jonka osaaminen yrityksillä on yleensä heikossa hapessa. Mutta tärkeätä on myös ymmärtää miten eri palvelut toimivat teknisesti. Esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa on todella paljon eroja. Vaikka Facebookilla voi tehdä monia samoja asioita kuin Twitterillä, ei pidä luulla etteikö Twitterillä voisi tehdä asioita jotka eivät ole mahdollisia Facebookissa.  Twitter on julkaisumuotona hyvin paljon rajatumpi kuin Facebook, mutta tämä on luovalle ihmiselle vain positiivinen asia. On helpompi luoda jotain uutta kun alusta on rajattu. Monet muusikotkin tekevät vastaavaa, vaihtavat uuteen soittimeen tai rajoittavat sävelyksensä vain tiettyihin soittimiin. Näin rajaten luovasta prosessista tulee uusi ja mielenkiintoinen kokemus.

Twitterissä on monia teknisiä mahdollisuuksia jota soveltamalla voi saada aikaan asioita jotka eivät ole mahdollisia Facebookissa. Esimerkkinä hastagit. Hastagi on loistava tapa saada ihmisiä löytämään sinun kirjoituksesi. Mikäli osaat löytää ajankohtaiset aiheet ja niistä käytävät keskustelut Twitterissä, voit myös löytää hastagit mitä näissä keskusteluissa käytetään.  Nyt kun kommentoit tätä aihetta sinun kannattaa käyttää kyseistä hastagia jolloin hakutuloksissa sinun tekstisi on mukana keskustelussa. On myös tärkeätä kommentoida ihmisille joilla on paljon seuraajia, jos tähän on aihetta. Se on varma tapa saada näkyvyyttä. Elä kuitenkaan mene suututtamaan heitä ja heidän seuraajiaan.

Kaikkia ei voi miellyttää

Tästä päästäänkin tärkeään aiheeseen, suututtaminen. Yleinen käsitys varisnkin suomalaisissa firmoissa on että kaikkia pitää miellyttää. Se on väärin. Mikäli voidaan tuottaa parempaa tuottoa, sillä että joku pieni  ryhmä ottaa herneet nenäänsä, on se kannattavaa. Mikäli kaikkia yritetään miellyttää, sisällöstä tulee kasvotonta tiedottamista, joka ei kiinnosta ketään. On parempi saada osan kannatus, silläkin uhalla että toinen osa suuttuu, kuin se ettei ketään kiinnosta yrityksen toiminta… ollenkaan.

Tämä kirja on ehdottomasti niille jotak eivät ole eläneet koko elämäänsä informaatioyhteiskunnassa. Mutta minuakin se hyödytti aika paljon koska en ollut ennen tajunnut että minun pitäisi tuottaa yritykselle sisältöä vähän samaan tapaan kuin tuotan itse sisältöä nettiin. Ainakun julkaisen jotain facebookissa pyrin siihen että ihmisiä kiinnostaisi se, niin miksen tekisi samoin julkaistessani sisältöä yrityksen nimissä.

John Blåfield
WordPres Web Designer
Ideaosuuskunta Into
+358 445 555 455
john@ideainto.fi

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!