Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

KH: Facebook

Kirjoitettu 02.12.19
Esseen kirjoittaja: Jaakko Laakso
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kasvuhakkerit
Kirjan kirjoittaja: Kasvuhakkerit
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjoitan esseen 19. eri Kasvuhakkerit -podcast jakson perusteella, jotka pitävät sisällään uusimpia aallon harjalla olevia vinkkejä ja käytännön juttuja Digimarkkinointiin. Tähän esseeseen kirjoitan Facebook-markkinointi näkökulma edellä.

Aihe on todella ajankohtainen henkilökohtaisesti nykyisen projektin takia ja yritän mahdollisimman paljon peilata eurheilu.comin toimintaan.

 

FACEBOOK 

Millainen on helvetin hyvä Facebook-mainos?

Ihminen päättää, mistä hän tykkää. Facebook-mainokseen tulee saada sosiaalista todistusaineistoa. Facebookissa kun ihminen huomaa päivityksen, hän yleensä toimii kuin lammas. Jos siellä on satoja kommentteja, tuhansia tykkäyksiä ja toistakymmentä jakoa. Ihminen näkee, että muut ovat kiinnostuneita tästä ja silloin hän kiinnostuu siitä itsekin. Pienimuotoista psykologiaa siis. Panosta siihen rahallisesti mikä toimii todistetusti. Kokeile eri tyyppisiä mainoksia ja mittarina toimii yleisimmin konversion määrä. Mallinna menestystä, matki sitä mikä jo toimii, se ei ole väärin tehty. Sisällön tulee olla kohdennettua juuri sille ihmisille juuri sitä mitä hän haluaa, tee taustatyötä ja tiedä seuraajiesi kiinnostuksen kohteet. Anna Facebookin datan kertoa sinulle se, mistä ihmiset tykkää.

 

Näihin pystyy samaistua eurheilu.comissa, sillä sivujemme datasta näemme, mitkä uutiset ovat sitouttaneet ihmisiä parhaiten. Myös huomaa sen, että ihmiset ovat yleensä ujoja, koska se ensimmäinen kommentti päivitykseen on jäänrikkoja ja jos joku uskaltaa sen laittaa, niin tällöin ihmiset haluavat osallistua kuin lampaat perässä ja tulevat kertomaan oman mielipiteensä tms. Isoin haaste meille on se, että miten voimme luoda mahdollisimman paljon keskustelua uutistemme ympärille, koska se on se, joka tuo ne ihmiset sinne. Facebook ehdottaa yleisimmin sitä päivitystä, johon ihmiset reagoivat.

 

Asiakkaalle, joka näkee mainoksen, tulee antaa maailman yksinkertaisimmat rautalanka-ohjeet, että mitä hänen nyt tulee tehdä. On se sitten klikkaa tästä tai pyyhkäise ylös tms, mutta kaikille se ei välttämättä ole selviö ja mainostajana se tehtävä on minun kertoa, mitä nyt tulisi tehdä. A.k.a CALL TO ACTION.

 

Facebook-mainonnan kohdentaminen

Älä kohdenna omien mielipiteidesi tai arvauksesi perusteella vaan DATAN perusteella. Hyvän datan kohdentamisen ilmentymä se, kun esimerkkinä: olet netissä etsimässä itsellesi housuja verkkokaupasta X, sen jälkeen menet facebookkiin ja sinulle ilmestyy mainos verkkokaupasta Y. Eli tässä tapauksessa verkkokauppa Y on onnistunut kohdentamaan Facebook-mainontansa paljon paremmin. Algoritmi hoitaa kaiken muun taustalla ja ehdottaa juuri sitä sinulle.

 

Myös kommunikaatiolla on iso merkitys facebookissa, oli se sitten ylläpitäjän tai asiakkaan toimesta. Viesteihin tulee vastata tai edes tykätä. Se lisää algoritmin toimivuutta ja saa enemmän näkyvyyttä juuri sinun päivityksellesi. Eurheilu.comissa olemme parhaan mukaan yrittäneet pitää tuota linjaa yllä, mutta valitettavasti kaikkeen emme aina pysty vastaamaan, koska useat asiat liittyvät mielipiteisiin, eikä meillä eurheilusivustona ehkä saisi olla juuri jotain tiettyä mielipidettä johonkin asiaan. Kuitenkin mielipideasioista tykkäämme kommentteina ja sillä tavoin se tekee hyvää facebook algoritmille. Myöskin joltain osin tietämättömyys estää meidän vastaamista juttuihin. Ei olla vielä niin alan nikkareita, että löytyisi vastaus kaikkeen, eikä tietenkään haluta tietämättömyyttä näyttää sosiaalisen median kanavissa. Kukaan ei ottaisi sellaista tosissaan.

 

Yhtenä isona asiana mieleen tulee se, että miten saadaan ihmiset konversoimaan enemmän päivityksiin? Jos mietitään vaikka poliittista keskustelua sosiaalisessa mediassa, siinä on paljon tunnetta, mielipiteitä ja keskustelijoita on toooooodella paljon, koska se asia koskee kaikkia Suomen kansalaisia, no joo, ymmärtäähän tuon. Mutta, miten me onnistumme saamaan mahdollisimman paljon konversiota? Tulisi osallistaa seuraajat parhaalla mahdollisella tavalla ja saada herätettyä tunnetta. Muutamia ideoita siihen on, mutta aina yksi iso tavoite on se, että saataisiin useampia uutisia tai meidän muita juttuja viraaliksi.

 

Facebookin algoritmi

Algoritmiin vaikuttavat kommentointi, tykkäys, jako ja reaktio. Mitä enemmän ihminen käyttää päivityksesi parissa aikaa, sitä enemmän Facebook siitä tykkää. Sen vuoksi ihmisille vastaaminen ja jatkokysymysten esittäminen on tärkeää, jotta saadaan se ihminen/asiakas pysymään päivityksessäsi pidempään. Myös livevideoilla pystyy sitouttamaan kävijöitä ja algoritmi tykkää siitä.

 

Isoin oivallus, minkä olen tässä eurheilu.comia pyörittäessä huomannut on se, että ns. asiakaskunnan saaminen Facebook ja Instagram akselilla on äärettömän halpaa. En tiedä halvempaa ja helpompaa tapaa saada asiakkaita, kuin näiden kahden median kautta. Sen takia ärsyttää tässä vaiheessa, kun ei ole vielä mitään myytävää, mutta pääsemme testaamaan kyntemme vuoden vaihteen jälkeen, kun aloitamme täysillä eurheilu merchin suunnittelun ja pääsemme näkemään, kuinka kanavien voima toimii siinä kohtaa, kun aletaan myymään tavaraa, elikkä se on se sitouttamisen viimeinen silaus.

 

Meidän Facebook-kampanjaan meni noin 40e ja sillä saimme noin 150 seuraajaa/tykkääjää. Jos olisimme tehneet jonkin erilaisen mainoksen, niin uskon, että seuraajan hinta olisi tullut paljon halvemmaksi. Siinä on kuitenkin taas 150 uutta ihmistä, jotka tavoittavat päivityksemme ja ovat niitä potentiaalisia asiakkaita, koska ovat kiinnostuneet eurheilusta. Haluan, että pystymme kaupallisesti hyödyntämään nuo meidän ”valmiit” asiakkaat. Jokaisen meistä tulisi aktivoitua enemmän tuohon kaupalliseen suuntaan, koska liiketoimintaahan tässä ollaan harjoittamassa. Sen tulisi olla enemmänkin pääprioriteetti. Mielestäni meillä menee kirjoitteluun tällä hetkellä liikaa aikaa, mutta jonkun sekin on tehtävä.

 

Pidän näitä Kasvuhakkereiden viisauksia loistavana alustana niille ihmisille, jotka haluavat tutustua digimarkkinoinnin maailmaan ja oppia algoritmin käyttäytymisestä. Kaikki infot, joita tästä sain, ovat tuoreinta tietoa, vaikka asiat digimarkkinoinnin kentällä muuttuvat valtavasti. Minä sain näistä 19. jaksosta paljon irti ja pystyn helposti tuomaan asioita käytäntöön.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!