Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

KH: Instagram

Kirjoitettu 02.12.19
Esseen kirjoittaja: Jaakko Laakso
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kasvuhakkerit
Kirjan kirjoittaja: Kasvuhakkerit
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjoitan esseen 19. eri Kasvuhakkerit -podcast jakson perusteella, jotka pitävät sisällään uusimpia aallon harjalla olevia vinkkejä ja käytännön juttuja Digimarkkinointiin. Tähän esseeseen kirjoitan Instagram-markkinointi näkökulma edellä.

Aihe on todella ajankohtainen henkilökohtaisesti nykyisen projektin takia ja yritän mahdollisimman paljon peilata eurheilu.comin toimintaan.

 

INSTAGRAM

Instagramin algoritmin merkitys

Algoritmi ehdottaa sinulle käyttäytymisesi perusteella erilaisia kuvia tai asioita. Jos esimerkiksi tykkäät/kommentoit/seuraat paljon fitness-aiheisia asioita, tällöin Instagram useimmiten myös ehdottaa niitä sinulle.

Algoritmi pitää eurheilu.comin Instagram tiliä peliaiheisena tilinä kuvien, videoiden, hashtagien ja seuraajakunnan perusteella. Tällöin jos onnistumme saamaan hyvää ruuhkaa tilille aikaiseksi, se ehdottaa meitä Instagramin tiimalasipainikkeen alla eurheilua seuraaville.

Instagram luokittelee käyttäjäsi tietylle alalle ja pisteyttää käyttäjän käyttäytymismallin mukaan. Jos sivusi on hyvä, niin se suosittelee sinua. Jos huono, niin tietenkään ei. Jos olet esimerkiksi fitness-vaikuttaja ja seuraat tililläsi fitness-vaikuttajia niin tällöin Instagram kategorioi sinut fitness-vaikuttajien piiriin/laatikkoon. Jos Maija Kokkolasta on kiinnostunut fitneksestä hän löytää sinut tiimalasin alta Instagramissa ehdotuksena. Seuraaminen ja kommunikoiminen on tärkeää, jos haluat kategorisoitua jonkun aiheen alle, niin nuo on kaksi pääprioriteettiä.

Me eurheilu.comilla seurataan eurheilumedioita, eurheilujoukkueita ja eurheiluun liittyviä sisältösivuja. Näin me Instagramissa pystymme kategorioimaan itsemme eurheilun alle.

 

Mitkä on toimivat hashtagit?

#like4like ja #follow4follow ehdottomasti kiellettyjä ja Instagram on bännännyt useita tuon tyyppisiä pois. Käytetään taas fitnestä esimerkkinä. On olemassa ns. kaksi eri hashtag-tyyppiä. Jos käytät isoja ja suosittuja hashtageja, niin sivustollasi pitää olla paljon ruuhkaa, että sinun tiliäsi ehdotetaan tiimalasikuvion alla. Jos matalamman kynnyksen erottautumista, niin käytät rajattua hashtagia. Tästä esimerkkinä: Me eurheilu.comilla emme ole kansainvälinen sivusto, jolla eniten ruuhkaa pyörii. Tämän takia käytämme ns. paikallisempia hashtageja, jolla kavennamme kävijät suomen alueelle. #esportsfi on vakiotagimme. Emme ole tietoisia oikeastaan sen toiminnasta tai tulisiko käyttää jotain muuta, mutta näillä on menty ja vaikea sanoa mitä muuta käyttää. Toki olemme myös kilpailevien sivujen ja muiden eurheilutilien tageja katselleet ja usein siellä pyörii samat kuin meidänkin käyttämämme.

Instagramissa pystyy dominoimaan Powerlikeillä eli tykkäyksillä. Rakenna verkosto, postaa, jaa postaus verkostolle, verkoston jäsenet käyvät tykkäämässä ja kommentoimassa. Tällä tavalla postauksesi tulee varmasti ehdotuksena Instan Search-tiimalasi osastolle ja sivustollesi tulee ruuhkaa.

 

Instagram-profiilin optimoiminen

Profiilin ulkonäellä on todella paljon merkitystä. Se tulisi ajatella ikään kuin kivijalkakauppana. Jos kauppasi on likainen ja haisee pahalta, niin ei sinne kukaan halua tulla, mutta jos se on siisti ja kaikinpuolin viihtyisä, niin kyllä sinne porukka haluaa tulla. Sama idea myös Instagram profiileissa. Esimerkiksi autoliikkeen profiili, niin älä seuraa Justin Bieberiä, koska Instagram ei osaa luokitella sinun tiliäsi. Jos kuitenkin päätät seurata autoliikkeitä ja kansainvälisesti/paikallisesti, niin tällöin se osaa. Älä seuraa siis ketään ns. ”turhia”. Hyödynnä bio ja sen kuvaus: Siihen on paikka laittaa call to action tai jotain muuta informatiivista. Hyödynnä Instagram-profiilin kohokohdat, siinä on paikka esitellä toimintaa tai muulla tavalla kertoa toiminnasta. Ulkonäkö on todella tärkeää. Bion aktiivisella päivittämisellä pystyt ajamaan ihmisiä tekemään niitä asioita mitä juuri sinä haluat. Profiilikuva ja itsessään päivitykset pitää näyttää hyvältä ja thumbnailien merkitys on suuri.

Eurheilu.comilla olemme kasvattaneet seuraajamäärän 400sta yli 2000 ja sillä tärkeimpänä syynä oli se, että pystymme Twitterin ja Facebookin ohella käyttämään kolmatta somekanavaa saamaan ihmisiä uutisiin sivustoillemme. Aina kun uutinen on ulkona, niin bio-osoite vaihtuu ja siihen laitamme uusimman uutisen ja täten myös instan kautta saamme lukijoita. Itse päivitykseen ilmoitamme aina, että linkki uutiseen on biossa, jotta he löytävät sinne rautalankamallin kautta. Olemme hyödyntäneet ”kohokohdat” eli ne hienot pallot. Olemme tehneet liveseurantaa suomalaisten pelaamista turnauksista, jotta ihmiset tietävät mitä suomen eurheilukentällä tapahtuu. Nimenomaan siksi suomalaisten, koska olemme suomeen keskittyvä eurheilusivusto. Me olemme myös hyödyntäneet thumbnailit ja jos uppaamme videon, niin yritämme löytää videosta sen kohdan, jossa juuri tapahtuu ja laitamme sen, joten sitten se näkyy siinä pikkukuvana.

 

Näin saat Instagram-seuraajia vuonna 2019

Optimoi profiilisi niin, että se on siisti ja hyvännäköinen. Profiilikuva minttiin ja bio selkeäksi ja ihmiselle pitää ilmetä selkeästi, että mitä hän saa, kun hän seuraa sinun tiliäsi. Pitää näkyä, mistä tässä profiilissa on kyse. Paljon sisältöä (kuvia ja videoita). ”Postaa sisältöä aktiivisesti, joka palvelee sun kohderyhmääsi.” Eli siis viihdyttävää sisältöä, joka tuottaa kohderyhmälle arvoa.

Avaa business Manager -tili ja ala pyörittämään Instagram-story Swipe Up mainoksia, tee kohderyhmä, tavoitteeksi liikenne eli klikkaukset, valitse sijoitteluksi Instagram-story, luo mainokseen video, videossa pitää tulla välittömästi ilmi, että tässä on nyt jotain hienoa tässä profiilissa.

Kun olet saanut massiivisen seuraajakunnan tilillesi, niin sen jälkeen orgaaninen puoli alkaa tuottamaan tasaisen tappavaan tahtiin sinulle uusia seuraajia.

 

Meidän sisällöntuotanto on aktiivista, mutta ei mielestäni tarpeeksi monipuolista. Videoiden määrää tulisi nostaa, sillä niihin sitoudutaan eniten. Aikaisempi oma kokemus sen sanoo ja vahvistaa kasvuhakkereiden jorinat todeksi: Instagram-story-mainokset toimivat paremmin kuin esimerkiksi Instagram-feed-mainokset. Vaikka ne molemmat on helppo vain ohittaa ja skrollata läpi, niin storymainoksissa klikki on kalliimpi, mutta jos ihminen klikkaa niin todella isolla todennäköisyydellä myös seuraa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!