Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kiltti tyttö ei pääse pomoksi – 101 tapaa hävitä miehelle

Kirjoitettu 06.10.13
Esseen kirjoittaja: Anu Kuivaniemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kiltti tyttö ei pääse pomoksi – 101 tapaa hävitä miehelle
Kirjan kirjoittaja: Lois P. Frankel
Kategoriat: 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Kirja listaa neuvoja joiden avulla naisista tulee parempia johtajia. Se on suunnattu tyttömäisille naisille, ja se antaa oppinsa miesten näkökulmasta jäljittelemällä heidän yleisiä käytösmallejaan verrattuna tyttömäisen naisen työpaikkakäyttäytymiseen. Kirja on täynnä oletuksia ja stereotypioita, mutta se herättää ajatuksia omasta käyttäytymisestä sekä pistää pohtimaan mikä on oikea tapa edetä urallaan ja johtaa, ja mikä on liioiteltua.

Kirjan alussa on hyvä testi, jonka avulla voi selvittää omat vahvuusalueet sekä heikkoudet. Jo kysymysten tulkitseminen auttaa avaamaan ongelma-alueita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Sain kokonaispisteistä keskipistemäärän, mikä tarkoittaa kirjan mukaan sitä, että tarvitsen hienosäätöä heikoimmilla osa-alueillani.

 

Itsensä markkinointi

Sain selkeästi vähiten pisteitä yhdestä osa-alueesta – markkinoinnista. Tässä yhteydessä markkinointi tarkoittaa itsensä markkinoimista ja esille tuomista. Yllätyin tuloksesta, mutta toisaalta tähän osa-alueeseen kuuluu omien intressien puolustaminen, ja siinä olen todella huono. Pystyn helposti puhumaan jonkun toisen henkilön tai ryhmän etujen puolesta avoimesti ja rehellisesti, mutta jos jokin asia koskee vain minua, en saa tai halua avata suutani samalla tavalla. En myöskään tiedä miten kehittäisin tätä puolta, ja toisaalta tuntuu, että sitä ei tarvitse kehittää. Haluan ennemmin, että tekoni puhuvat puolestaan, ja jos jokin etu tai asia minulle kuuluu, joku muu olisi sen jo huomannut ja ottaisi asian puheeksi.

Toisaalta tämä on lapsellinenkin ajattelutapa, koska eihän siinä ole mitään kummallista että pyytää jotain minkä on ansainnut. Esimerkiksi palkankorotus, tai Mittavassa bonus – sellaista halajavan olisi hyvä itse ottaa asia esille ja perustella se, koska eihän kenenkään kuulu huolehtia toisten asioista. Koetan taistella tätä opittua mallia vastaan, ja rohkeasti esittää asioita, vaikka ne koskisivat vain minun etujani – jos olen sen mielestäni ansainnut.

NJL:ssä* kävimme läpi rooleja tiimissä, ja siellä tuli esiin opportunistin rooli.  Opportunisti on sellainen henkilö, joka tekee jotain asiaa vain siitä saamansa kunnian vuoksi, ja etsiytyy niin sanotusti ”hyviin hommiin” tittelin ja gloorian takia. Minä en ole opportunisti, vaan teen sellaisia hommia, jotka ovat minulle mielekkäitä ja haastavia. Tottakai on mukava saada tunnustusta teoistaan ja huomiota, mutta se ei ole minulle syy hakeutua johonkin tehtävään. Markkinointi-osuus herätti ajatuksia näihin asioihin liittyen.

Meidän tiimissä on henkilöitä, jotka vähättelevät omia tekosiaan silloinkin kun teot kertovat toista, ja myös opportunisteja, jotka haeskelevat kunniaa vaikka teot eivät tue sitä. Ratkaisuna molemmille olisi se, että tuuletetaan reilusti saavutuksia ja onnistumisia silloin kun on aihetta, ja sanotaan rehellisesti että ”Nyt minä onnistuin, ja olen siitä tyytyväinen!” Toisena ääripäänä voidaan avoimesti myös myöntää kun mitään ei tapahdu ja tuloksia ei synny, tai kun on epäonnistuttu.

 

Ongelma = Saavutusten tai epäonnistumisien esille tuominen oikealla tavalla

Ratkaisu = Niistä kertominen avoimesti sekä kunnolla tuulettaminen ja juhliminen silloin kun on aihetta

 

Itsensä markkinointi -> Kun vähättelijät uskovat omiin tekoihinsa ja uskaltavat juhlistaa onnistumisiaan, ja kun opportunistit tarkastelevat omaa toimintaansa rehellisesti ja toimivat sen mukaisesti, kaikkien itsensä markkinointi on onnistunutta.


 

Muuta markkinoinnista

Kaksi muuta asiaa, jotka menevät käytäntöön, ovat hissipuhe ja palautteen pyytäminen. En osaisi puolessa minuutissa kertoa omia vahvuuksia toiselle, ja se on kuitenkin todella tärkeää työelämässä.

Tiimiakatemialla annetaan ja otetaan palautetta vastaan aika paljon, mutta en ole ennen tajunnut, että sitä voi jopa pyytää muulloinkin kun sille suunnitellussa kohdassa, esimerkiksi projektin päättyessä. Veinkin tämän jo käytäntöön ja pyysin palautetta luottohenkilöltäni tiimissä, ja siitä jäi hyvä mieli. Nyt ehdin korjata asioita joista hän antoi palautetta ennen seuraavaa suurempaa palautekertaa, jolloin voin jo tarkastella edistymistäni.

 

Miten pelaat?

Kirjan Miten pelaat –osion kaksi vinkkiä menivät NJL:ssä Unkarissa huomaamattani käytäntöön, kun olin asiakastapaamisella aikaisemmin Sanomalla tapaamani Anikon kanssa. Tämä tapaaminen opetti paljon asioita asiakkuuksista, asiakassuhteista sekä ystävyydestä ja elämästä ylipäätään. Erittäin onnistunut ilta siis kaikin puolin.

 

Puurtaminen

Virhe 3 ”Puurtaminen” (s. 44) kertoo siitä, miten naiset tekevät tunnollisimmin töitä, eivätkä hukkaa yrityksen rahoja juttelemalla jalkapallosta työpäivän aikana. Väärin. Opin perjantai-illan asiakastapaamisena alkaneesta illasta sen, että asiakassuhteiden luomisessa tärkeintä on toiseen tutustuminen. On okei jutella niitä näitä, koska vain höpöttelemällä voi oppia tuntemaan toisen ja luottamaan häneen. Puhuimme Anikon kanssa aina välillä työasioita, ja jatkamme varmasti keskusteluita tulevaisuudessakin. Opin illasta myös sen, että voi antaa virran viedä, kaikessa ei tarvitse suorittaa, ja bisnestutuista voi tulla myös hyviä ystäviä. Kaikki perustuu suhteisiin, ja työpaikalla ylennyksen saa se henkilö, kenet pomo tuntee ja kehen hän luottaa (s.45). Asiakas luottaa yrityksensä ongelman sen henkilön käsiin, kenen tietää olevan siihen soveltuva ja kenen tyylistä hoitaa asioita hän pitää.

 

Puurtaminen -> Käytä rauhassa aikaa asiakkaisiin ja muihin ihmisiin tutustumiseen, ja lopeta suorittaminen siinä tilanteessa. Tutustuminen on jopa tärkeämpää kun heti asiaan meneminen.


 

Nuukailu rahan käytössä

Virhe 7 ”Nuukailu rahan käytössä” (s.52) on juuri sitä mitä olen tehnyt koko viime vuoden. Haluan säästää joka pennosen, enkä ole valmis käyttämään rahaa mihinkään ylimääräiseen. ”Kun venytät penniä, tuhlaat aikaa ja energiaa merkityksettömiin asioihin.” Nuukailu on ollut sekä heikkouteni että vahvuuteni.

Mittavan talouspäällikkönä minulta kysytään usein ensimmäisenä hankinnoista, ja esimerkiksi kerran yksi projektiryhmä halusi ostaa muutaman tabletin myyntilaitteiksi ohjelmiston esittelyyn asiakkaalle. Olin koko ajatusta vastaan koska näin sen turhana rahanmenona, ja ajattelin että he pärjäisivät hyvin ilmankin, tai vain yhdellä laitteella. Siunasin kahden tabletin hankinnan, koska ymmärsin että enhän minä voi olla diktaattori projektien rahan käytössä. Ajattelen kuitenkin itsepäisesti olevani järjen ääni, ja niin kävi tässäkin tapauksessa. Tabletit ovat edelleen myymättä, ja niissä on kiinni satoja euroja yrityksen rahoja. Olen nyt oppinut, että joissain asioissa on hyvä olla nuuka ja tiukka, mutta pienistä hankinnoista puhuttaessa voi löysätä kukkaron nyörejä herkemmin.

NJL ja Anikon tapaaminen opettivat tämän asian, ja nykyään olen jopa sitä mieltä, että meillä täytyisi olla pienet budjetit asiakassuhteiden hoitamiseen. Vien oppini käytäntöön ensi viikolla, kun ostan Mittavan rahoilla Lehtosen Tiimiakatemia-kirjan ja lähetän sen sekä esitteitä Tiimiakatemiasta Anikolle Unkariin. ”Kun harkitset rahan käyttämistä johonkin, mieti kokonaisuutta ja arvioi, miten paljon harkitsemasi meno todella vaikuttaa kokonaisuuteen.”

 

Nuukailu -> Pidän kiinni vahvuudestani olla järkevä hankinnoista puhuttaessa, mutta jatkan kultaisen keskitien löytämistä ja pelisilmän kehittämistä näissä tilanteissa.


 

Ulkonäkö ja sanaton viestintä

Vahvoja osa-alueita testin mukaan minulla ovat peli, toiminta, ääni ja reagointi. Yhden pisteen erolla näihin on ajattelu, ja kahden pisteen erolla ulkonäkö.

 

Ulkonäkö-osiossa annoin itselleni huonot pisteet kahdessa kysymyksessä: ”Olen valinnut ikääni ja asemaani sopivan kampaustyylin” sekä ”Pukeudun sen työn mukaan, jonka haluan, enkä sen työn mukaan, joka minulla nyt on”. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä ja niin poispäin. Joku voisi sanoa että on hassua, että en edusta itseäni paremmin ulkonäöllisesti, vaikka osaisin sen kyllä. Elämänmuutoksen myötä aion korjata tämänkin asian, ja toivon, että viihdyn jatkossa myös virallisemmissa vaatteissa kuin huppareissa. Ulkonäkö on erittäin tärkeä osa vuorovaikutusta, mutta toisaalta olen myös sitä mieltä että kaikkein tärkeintä on se, että viihtyy vaatteissaan. Nämä kaksi asiaa on kuitenkin mahdollista yhdistää, kunhan näkee vähän vaivaa ja panostaa siihen rahallisesti tarvittavan määrän.

 

Ulkonäkö ja pukeutuminen -> Asiallisuus ja mukavuus yhdistettävissä, mutta vaatii rahaa.  Makeover tulossa elämänmuutoksen yhteydessä.


 

Keskimääräiset pisteet annoin asennosta ja eleistä. ”Kun esitän vakavan viestin, en pehmennä sitä hymyilemällä.” Välillä on vaikea sanoa pieniä asioita suoraan ja asiallisesti tai vakavasti. Tällöin heitän sarkasmia tai huonoja vitsejä asiasta sen sijaan että sanoisin vaan sanottavani tavallisesti. Aion vastaisuudessa kiinnittää enemmän huomiota eleisiini sekä asentoon painavista asioista puhuttaessa. Olen nyt jo vähentänyt hymynaamojen käyttämistä tekstiviesteissä sekä Facebook-viesteissä kun kerron palavereista ja muista tärkeistä asioista. Hymynaamat pehmentävät ja arkistavat viestiä, kun haluan ennemminkin rivien välissä kertoa tärkeydestä ja asiallisuudesta.

 

Eleet ja asennot -> Mieti viestin sisällön mukaiset eleet ja asennot tukemaan viestiä. Tekstiviesteistä turhat hymynaamat pois.

 

*NJL on Nuoresta Johtajasta Liideriksi-koulutusohjelma, jossa käydään läpi johtamiseen liittyviä aihealueita tiimioppimisen keinoin.

 

Anu Kuivaniemi

Osuuskunta Mittava Innovations

anu (a) mittava.fi

045 1374745

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!