Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohtaaminen – ymmärrä kohderyhmääsi

Kirjoitettu 09.03.16
Esseen kirjoittaja: Johanna Mantila
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kohtaaminen
Kirjan kirjoittaja: Jukka Tolvanen
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kohtaaminen – ymmärrä kohderyhmääsi

Jukka Tolvanen

 

Kohderyhmäymmärrys ja – näkemys

 

”Kohderyhmäymmärrys on sitä, että ymmärtää syvällisesti, miksi ihmiset tekevät valintoja. Tärkein kysymys jokaisella kaupallisella toimialalla on: miksi asiakas ostaa?

kohderyhmänäkemys on sitä, että yritys uskaltaa arvioida sitä, miten kohderyhmän tarpeet tulevat kehittymään. ”

 

Tarjontaa on yllin kyllin, asiakkaalla on kaikki valta. Pitkään aikaan ei ole enää ollut kyse pelkästään perustarpeiden tyydyttämisestä. Asiakkaat haluavat nykyään rahoillensa mahdollisimman paljon vastinetta eli arvoa. Ja jos ei kyseinen yritys voi arvoa tuottaa, joku toinen voi.

 

Mitä asiakas siis todella ostaa ostaessaan tunnin maastoratsastus-retken luonnolliselta, eläimiä kunnioittavalta tilalta? Asiakas ostaa itsellensä kokemuksen, elämyksen. Hän haluaa tunteen läsnäolosta ison, kauniin, voimakkaan eläimen kanssa. Ehkä hän samalla haluaa oppia lisää hevosista ja niiden elämästä. Hän haluaa kokea sen voimaannuttavan tunteen mikä häneen virtaa metsäpolulla tuntien hevosen allaan. Joka tapauksessa asiakas ei osta maastoratsastusta mistään järkevästä syystä. Hän ostaa, koska hän haluaa suoda itsellensä jonkun tunteen, joka syntyy tuon kokemuksen tai palvelun myötä. Ja se yritys voittaa joka saa parhaimman fiiliksen aikaan.

 

On ehdottoman tärkeää tuntea omat asiakkaansa aidosti, jotta pystyy tuottamaan asiakkaalle todellista arvoa. On tiedettävä:

  • millaisia ihmisiä kohderyhmän jäsenet ovat arvoiltaan ja asenteiltaan?
  • Millaisia he ajattelevat olevansa?
  • Millaisina he haluavat muiden ihmisten näkevän heidät?
  • Ketkä vaikuttavat heidän päätöksen tekoonsa?

 

Yllä mainittuja kohtia ei pysty selvittämään kyselylomakkeella. On mentävä lähemmäs asiakasta. Juttele, tutustu, kysy ja ennen kaikkea kuuntele. Ihmiset kertovat ihmisille. Luo asiakkaisiisi vuorovaikutuksellinen suhde.

 

Voittaja yrityksellä on näkemys kohderyhmästään ja sen tarpeista nyt ja tulevaisuudessa. Se vastaa luovasti kohderyhmän tarpeisiin uusilla ja yllättävillä tavoilla. Sillä on kykyä inspiroida kohderyhmänäkemyksellä yrityksen koko arvoketjua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!