Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohtaaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kohtaaminen

Jukka Tolvanen

 

Oskari Rouhiainen

Ideaosuuskunta INTO

 

Kohtaaminen

 

Jukka Tolvasen kohtaaminen osui käteeni kirjastossa etsiessäni kirjaa markkinoinnista jossa käsiteltäisiin fyysistä asiakaskohtaamista johon kirja monella tapaa hyvinkin antoi minulle apuja.

Kirjan yksi hyvistä pointeista oli se että myyjän tulee aina osata tiivistää tuotteensa kuvaus konseptiksi mikä selittää idean ymmärrättävässä muodossa niin että kuka tahansa kohderyhmästä ymmärtää sen.

Käytän esimerkkinä saunalauttaprojektiani M/s Löylyä:

Insight: Jokaisella ei ole omaa venettä jolla pääsisi nauttimaan elämästä vesillä. Monella meistä ei myöskään ole saunaa johon viedä kaveriporukan juhlapäivän saunomaan. Saunalautta yhdistää nämä molemmat.

Ratkaisu: Saunalautta.fi:n M/s Löyly auttaa pääsemään irti arjesta ja rutiineista yhdistämällä kaksi mahtavaa asiaa, saunan ja veneilyn. Ihmiset pääsevät edullisesti nauttimaan molemmista kesäkauden minä päivän tahansa!

Kiteytys: M/s Löyly luo mieleenpainuvan elämyksen suomen luonnon, saunan ja ystävien äärellä edullisesti ja aivan keskustan läheisyydestä.

En ole koskaan aiemmin pohtinut tuottelleni kiteytystä kirjallisessa muodossa. Olen aina päätynyt keksimään konseptikuvauksen lennosta ja tilanteessa. Kirjallinen, sovittu konsepti auttaa myös kaikkia työntekijöitä antamaan yhtenäisen kuvauksen markkinoidessaan saunalauttaamme.

Kohderyhmä ja sen ymmärtäminen

Markkinoinnin perusta on tietää tuotteen kohderyhmä. Ennen projektin aloitusta sitä voi päätellä ja arvailla mutta kohderyhmän tuntemus tulee kokemuksesta. Onneksemme saamme erinomaisen perehdytyksen projektiin Osuuskunta Mittavan äijiltä joten saamme heiltä myös hyvän käsityksen kohderyhmästämme.

Mielikuvani saunalautan kohderyhmästä on nuoret kaveriporukat ja yritysporukat. Jo tämä ja se fakta että saunalauttamme sijaitsee Jyväskylässä rajaa pois sen että saunalauttaa ei välttämättä kannata markkinoida sokeasti koko kansalle. Näistä kahdesta kohderyhmästä helpompi on yritykset. Yrityksille markkinoisin saunalauttaa suoraan soittamalla ja aina kohdatessani firmojen edustajia eri projekteissa ja seminaareissa. Esimerkiksi Jyväskylän yrittäjien iltakaljat voisi olla erittäin otollinen venue saunalautan markkinointiin.

Toisen kohderyhmän täsmäiskumainen tavoittaminen voi olla hieman hankalampaa. Ne 18-28 vuotiaat nuoret aikuiset jotka pohtivat synttäreitään tai muuten vaan juhlien järjestämistä etsivät juhlapaikat ja aktiviteetit nykyisin netistä. Saunalautta.fi sivusto on hyvännäköinen mutta sen näkyvyyttä on jollain tavoin parannettava. Voisimme parantaa hakukoneoptimointia ja maksullista näkyvyyttä googlessa tai facebookissa. Toinen paikka missä tämä kohderyhmä suunnittelee juhlimisiaan ja aktiviteetteja joihin saunalautta sopii erinomaisesti on tilanteet missä ollaan jo juhlimassa. Voisi olla toimivaa saada saunalautan mainos näkyviin baareihin tai iltameininkeihin. Olisiko ihan hullua kävellä perjantai-iltana kävelykatua ja jaella saunalautta.fi:n mainoksia? Spontaanin risteilyn varaamisen helpottamiseksi tulee meidän rakentaa sivuillemme automaattinen kalenterivarausjärjestelmä ja nettimaksumahdollisuudet. Itse ainakin olen varannut suurimman osan viron tai ruotsinristeilyistäni humalapäissäni ja juhliessani kavereiden kanssa.

Kirjasta oli siis jo hyötyä pohdiskellessani tätä kyseistä projektia sen oppien avulla ja siitä tulee varmasti olemaan hyötyä muissakin projekteissa. Suosittelen!

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!