Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohtaamisia kasvokkain – tapahtumamarkkinoinnin voima

Kirjoitettu 22.04.19
Esseen kirjoittaja: Ida-Maria Muilu
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kohtaamisia kasvokkain - tapahtumamarkkinoinnin voima
Kirjan kirjoittaja: Riikka Mari Muhonen & Laura Heikkinen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kohtaamisia kasvokkain on kirja markkinoilla tapahtuvista muutoksista ja siirtymisestä uuteen markkinointiaikaan. Se on kirja tapahtumamarkkinoinnin voimasta. Vaikka osa kirjan tiedoista markkinointiin liittyen ovatkin hieman vanhentuneita, syvensi kirja kuitenkin tietoani siitä, mitä tapahtumamarkkinointi oikeasti yritykselle antaa.

Tapahtumamarkkinointia ovat kokemukselliset markkinointitoimenpiteet, joissa yritys tai brändi kohtaa asiakkaansa tai muun sidosryhmänsä ennakkoon suunnitellussa tilanteessa ja ympäristössä. Tapahtumamarkkinointi on osa markkinointiviestinnän kenttää, johon kuuluvat mainonta, myynninedistäminen, suhdetoiminta, henkilökohtainen myyntityö ja sponsorointi. Tapahtumat eivät siis ole yksittäinen ”tempaus”, vaan osa kokonaisuutta, jonka täytyy tukea yrityksen arvoja ja sen muuta markkinointia.

 

”Tapahtumamarkkinointi on brändin fyysistämistä, olemattoman tekemistä olevaikseksi: näkyväksi, kuuluvaksi, tuoksuvaksi, maistuvaksi, kosketeltavaksi” – Copywriter Markku Rönkkö, PHS

 

Tapahtumamarkkinointi suhdetoiminnan edistäjänä

Tapahtumamarkkinointi on suhdetoiminnan jopa tärkein ja tehokkain työkalu. Yrityksen tulisi selvittää, mitkä ovat sen tärkeät suhteet, niiden syklit ja miten näitä suhteita hallitaan. Ja löytyykö siihen parempaa paikkaa kuin tapahtuma, jossa asiakkaat ovat tulleet paikalle juuri yritystä varten.

Tapahtuma sallii häiriöttömän ja selkeän vuorovaikutuksen yrityksen ja asiakkaan välillä. Henkilökohtainen kohtaaminen antaa aina mahdollisuuden kohderyhmän jakamattomaan huomion, mikä on tänä päivänä lähes mahdotonta muita medioita hyödynnettäessä.

 

”Tapahtumamarkkinointi on asiakassuhteen rakentaja ja vahvistaja, ja tehokasta, kun yritys haluaa luoda vahvoja, todellisia tunteita. ” – Myyntijohtaja Jari Elo, Sonera Oyj

 

Tapahtumamarkkinoinnin SWOT

Tällä hetkellä meillä on menossa kova tapahtumamyyntipaukutus, jonka tuloksena saamme toivottavasti mahdollisimman paljon tapahtumien tuottamista niin kesälle kuin syksyllekin. Tämän kirjan avulla halusin syventää tietoani yritystapahtumien hyödyistä, joka helpottaa varmasti niin myyntiä kuin niiden toteuttamista. Tämän takia mielestäni oleellista on tietää tapahtumamarkkinoinnin SWOT.

Vahvuudet:

  • mahdollistaa henkilökohtaiset kohtaamiset
  • on helposti muunneltavissa tilanteen mukaan
  • jättää pitkän muistijäljen
  • tarjoaa mahdollisuuden laajentaa verkostoja
  • opettaa tuntemaan paremmin kohderyhmää
  • saa aikaan myötämielistä suhtautumista
  • luo uskollisuutta asiakaskunnassa
  • on ainutkertainen
  • mahdollistaa yksilöllisen lähestymistavan
  • kilpailijat eivät ole läsnä

Heikkoudet:

  • kallis tapa luoda kontakteja
  • toteuttaminen vaatii osaamista
  • kontaktimäärät voivat olla pieniä
  • tuloksia on vaikea testata ja mitata
  • tapahtumat ovat kertaluontoisia

Mahdollisuudet:

  • mahdollistaa ajankohtaisen markkinatiedon keräämisen
  • muuttaa olemassa olevaa imagoa
  • jää pysyvästi kohderyhmän mieleen
  • helpottaa kohderyhmiin vaikuttamista
  • nousee esiin markkinointiviestien tulvasta
  • puhuttelee vaikeasti tavoitettavia kohderyhmiä
  • luo kaksisuuntaisia sidoksia yritysten ja ihmisten välille
  • kerryttää tärkeää ja yksilöllistä tietoa asiakkaista

Uhat:

  • epäonnisen tapahtuman jättämä negatiivinen muistijälki
  • ammattitaidoton toteutus
  • väärä kohderyhmä
  • väärät tiedotusvalinnat
  • häiriötekijöitä läsnä, liikaa viestejä
  • yleinen markkinointi-ilmapiiri

Itse päällimäisenä hyötynä näen tapahtumista sen erottumisen muusta markkinoinnista, asiakkaille todellisen arvon tuottamisen, suhteiden syventämisenä ja hyvän fiiliksen jättämisen yrityksestä asiakkaille. Vaikka tapahtumissa toki on riskinsä, koen, että tarkalla suunnittelulla niistä vältetään suurin osa, ellei kaikki.

 

”Erityisesti, kun halutaan voittaa kohderyhmä omalle puolelle ja sitouttaa pitkävaikutteisesti, tapahtumamarkkinointi on tehokasta. Samoin se toimii arvo- ja imagolähtöisessä markkinoinnissa, ja kun halutaan erottua joukosta.” – Myyntijohtaja Oskar Vahervuori, Seikkaulu Oy

 

Yrityskulttuuri ja tapahtumat

Onnistuneen yritystapahtuman täytyy rakentua niille arvoille, jotka yrityksellä on. Tämän takia jokainen tapahtuma täytyy suunnitella ja konseptoida aina yksilöllisesti. Ideat ja teemat voivat olla monistettavissa, mutta tapahtuman käytännön perustoteutus täytyy suunnitella aina kertaluontoisesti niin, että isäntäyrityksen kulttuuri ja tarpeet kohtaavat.

Tämän takia isäntäyrityksen kanssa on tärkeää käydä keskustelua heidän yrityskulttuuristaan, jotta se voi heijastua tapahtumassa. Luksus yritykselle ei ehkä kannata tarjota tempausta, jossa jaellaan ilmaisia ämpäreitä. Tärkeää on myös käydä läpi yhdessä tapahtuman tavoitteet, jolloin niitä seuratessa tiedetään, onko tapahtuma ollut onnistunut.

 

Tapahtumien myynti ja toteutuksemme

Kuinka me voimme siis myydä asiakkaille niin virkistyspäiviä, yrityksen omia kesäjuhlia, asiakashankintatapahtumia tai muita tapahtumia? Mitkä ovat meidän vahvuutemme tapahtumatuottajina?

Normaaleihin tapahtumatoimistoihin verrattuna olemme nuoria, innovatiivisia ja luovia. Haluamme päästä juuri niiden asiakkaiden ongelmien äärelle ja saada tapahtumien avulla näihin ratkaisut. Olemme helposti lähestyttäviä ja pystymme reagoimaan asioihin nopeasti ilman isoa hiearkista yritystä takanamme. Olemme kiinnostuneita itse yrityksestä ja haluamme luoda uuden tapahtuman juuri heitä varten.

Asiakastapaamisiin valmistaudumme huolella ja meillä on jo muutama idea valmiiksi mietittynä. Tavoitteenamme on tehdä tapahtumat yhteistuotantona yrityksen kanssa, niin että tapahtumassa näkyy yrityksen kulttuuri ja sen muu toiminta, mutta kuitenkin niin, että asiakkaallemme se tuottaa mahdollisimman vähän vaivaa. Haluamme olla rohkeita, ja tuottaa uusia ja hullujakin ideoita toteutettavaksi. Tapahtuman jälkeen otamme palautteen niin yritykseltä kuin tapahtumaan osallistujilta, jolloin voimme aina edelleen kehittää toimintaamme.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!