Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kohtaamisia kasvokkain

Kirjoitettu 08.01.20
Esseen kirjoittaja: Laura Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Kohtaamisia kasvokkain- tapahtumamarkkinoinnin voima
Kirjan kirjoittaja: Riikka Mari Muhonen ja Laura Heikkinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Riikka Mari Muhosen ja Laura Heikkisen kirjoittama Kohtaamisia kasvokkain- kirja kertoo tapahtumamarkkinoinnin voimasta. 2000- luvun alkupuolella naisista tuntui, että Suomesta puuttui selkokielinen tapahtumamarkkinoinnin kirja. 2003 vuonna tämä kirja saatiin ulos täynnä käytännönoppeja. Kirja on jo kohtuu vanha eivätkä kaikki tiedot ole enää niin ajan tasalla, mutta perusasiat kirjassa oli kunnossa.

 

Tapahtumamarkkinoinnilla halutaan antaa yritykselle ja asiakkaalle kasvot. Kun markkinoija osallistuu järjestettäviin tapahtumiin, hän pystyy välittämään viestinsä asiakkaalle suoraan ja vielä mahdollisimman häiriöttömässä ympäristössä. Todennäköisesti jos kyseessä on rakennusmessut niin asiakkaat ovat tulleet sinne jo valmiiksi kiinnostuneena, joten sitten markkinoijallakaan ei ole, kun homma löytää juuri ne sinun tuotteesta, tai palvelusta kiinnostuneet henkilöt.

 

Olen jo hyvin akatemian alussa kokenut, että tapahtumien järjestäminen on minulle mieluista puuhaa. Oli kyseessä sitten messut, juhlat, konsertit, markkinat tai vaikka seremoniat! Ongelmani on vain, että minkä tyyppinen tapahtuma on eniten minun juttuni. Onneksi minulla on hyvää aikaa selvittää se tässä parin vuoden sisällä. Kirjassa oli hyvin kerrottu askel askeleelta, miten kannattaa edetä minkäkin tyyppisessä tapahtumassa. Miten markkinoit? Mikä on asiakaskuntasi? Mitä tavoitella? Entäpäs SWOT? En ollut ennen kirjan lukemista ajatellutkaan, että tapahtuman järjestämisessä voisi hyödyntää SWOT-analyysiä. Kyseisellä analyysillä siis etsitään heikkoudet, vahvuudet, mahdollisuudet ja uhat. Kun alkuun miettii hyvin kaikki kohdat niin helpommin pystyy ehkäisemään ongelmat. Alan kyllä tehdä vielä esimotorolan tueksi analyysin.

 

”Kohtaamiset antavat uskomattoman pelikentän yrityksen arvomaailman mukaiselle toiminnalle. Sitä kautta tapahtumat ovat varauksetta suhdemarkkinoinnin tärkeimpiä työkaluja”

 

Kun lähtee tekemään jonkun yrityksen kanssa tapahtumaa, on ennen kaikkea tärkeää huomioida yrityksen arvot. Nykyään paljon yrityksen arvoissa näkyy esim. ympäristöystävällisyys. Et siis voi ehdottaa yritykselle sellaisia asioita, jotka voisi täysin sotia arvoa vastaan. Tapahtumat täytyy räätälöidä arvojen mukaisesti. Nyt kun olen itse miettinyt tapahtumien järjestämistä niin sen täytyy myös olla meidän tiimimme arvoihin sopivaa. Hyvin tärkeänä nousisi esille, että tapahtuma on kaikille soveltuva taustasta riippumatta.

 

Rakettipäivät sekä Valon kaupungin yhteydessä järjestetty Valokatu ovat olleet tapahtumia, joita olen järjestänyt. Molemmat olivat aika eri tyyppisiä ja asiakaskunta oli täysin eri. Hyppäsimme syvään päätyyn molemmissa tapahtumissa järjestäjien kanssa. Mutta ihaninta oli huomata kuinka Valokadullakin toimitsijat kiittelivät meitä siitä kuinka hyvin huomioimme heidät ja pidimme heitä ajan tasalla. Kirjassakin kerrottiin, että tärkeintä on asiakkaan kuunteleminen. He olivat tyytyväisiä toimintaamme ja myös me olimme onnellisia, että olimme osanneet ottaa heitä tarpeeksi huomioon. Se oli vaikeaa tuon kokoisessa tapahtumassa, kun melkein koko ajan oli, joku paikka missä piti olla. Kehittävää palautetta tulee ottaa vastaan, jotta voit saada tapahtumasta entistä paremman. Jos palautetta ei saa suoraan niin on hyvä lähettää palautelomake mihin joidenkin voi olla helpompi kertoa mielipiteensä. Kirja auttoi kyllä näkemään kokonaiskuvan mitä tarvitaan, kun lähdetään toteuttamaan tapahtumaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!