Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kommunikaatiorytmihäiriötekijöitä

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirsi Pihan Rytmihäiriö luo räväkällä otteella kuvan tämän hetkisessä kommunikaatiovallankumouksessa selviävästä yrityskulttuurista ja toimintamalleista. Erilaisia kommunikaatiomahdollisuuksia on lukemattoman paljon enemmän, kuin vaikka 1970-luvulla. Kun organisaatio ei pysty mukautumaan kaikkeen muutokseen, alkaa syntyä rytmihäiriöitä. Lähes kaikki yrityksen toiminta perustuu viestintään sen eri muodoissa. Miksi se on kuitenkin yksi niistä aiheista, jotka jäävät monesti retuperälle? Minkälainen on tämän hetkisessä tarjonnassa toimiva ja menestyksekäs yritys?

 

Enemmän optimisteja, vähemmän skeptikkoja

Nykypäivän menestyvä yritys ei pelkää muutosta, vaan omaksuu sen yhdeksi perusperiaatteistaan. Maailma muuttuu vauhdilla, joten yrityksen on muututtava samaa vauhtia. Suomi on työkulttuuriltaan täynnä skeptikoita, joille tutuin ajattelu on ”no kun ennenkin on tehty näin”. Tällainen ajattelu ei yksinkertaisesti toimi enää juuri missään. Muutos on jatkuvaa ja vaikka se on välillä vaikeaa omaksua, on sen mukana kuljettava. Yritys, joka hyväksyy tämän faktan ja koulii jokaisen sen jäsenen ajattelemaan näin, on muita jo pitkälti edellä. On ehkä karkeaa sanoa, että yrityksen tulisi karsia joukostaan tällaiset skeptikot, mutta ainakin heidän negaationsa on hiljennettävä. Jos se ei onnistu, on paikka kenties jossain muualla.

 

Surffaa aallonharjalla

Nykyaikainen yritys on jatkuvasti tarkkana kuin huumekoira. Se haistelee ilmaa ja pyrkii ottamaan kiinni uusista sekä tulevista trendeistä. Se joka on ensimmäisenä aallonharjalla, takoo eniten kassaan rahaa. Kuten moni muukin asia, myös trendit muuttuvat nopealla tahdilla. Siinä missä ennen esimerkiksi mainonta oli hitaampaa ja suunnitelmallista, saattaa nyt yksittäinen henkilö ajaa suuren organisaation ohi. Tämän mahdollistaa esimerkiksi sosiaalinen media, jossa osuva päivitys kerää jakoja ja näkyvyyttä enemmän kuin maksettu mainos vaikkapa lehden sivulla.

 

Try hard, fail fast

Yleisesti mitä suuremmasta organisaatiosta puhutaan, sitä enemmän aikaa vie riskien analysointi ja vaihtoehtojen pohdinta. Notkeat start-up – firmat ajavat helposti tässä asiassa miljoonaluokan yritysten ohi muovautuessaan nopeasti ja kokeilemalla. Koko suomalaista kulttuuria vaivaa riskien välttely. Jokaisen päätöksen tulee olla harkittu ja tarkkaan analysoitu. Siinä vaiheessa, kun tarvittava tutkimustyö on tehty, on usein lopputulos jo aikaansa jäljessä. Tämä tukahduttaa helposti kokeilevan kulttuurin, jossa uusille ideoille annetaan tilaa ja niitä uskalletaan myös kokeilla. Todenmukainen kokeilu on kuitenkin tarkin tapa saada todella hyvää dataa, onnistui kokeilu tai ei. Ja onnistunutta kokeilua voi aina jatkaa niin pitkään, kuin se vain tuottaa.

 

Asenne ja halu kasvaa

Kasvu Open on hieno esimerkki tapahtumakokonaisuudesta, joka kasaa yhteen yrityksiä, joiden tavoite on kasvaa ja laajentaa toimintaa. Kasvuhaluinen asenne on tekijä, joka pitkällä aikavälillä luo talouskasvua ja työpaikkoja. Suomen valtavaa PK-yritysten kirjoa vaivaa usein asenne, jossa kasvu lopetetaan pisteeseen, joka tuo leivän pöytään. Yritys kasvaa tarkoittaa tietysti aina jonkinasteista riskinottoa, joka usein pelottaa. Kun menee kohtalaisesti näinkin, miksipä sotkea pakkaa turhaan. Yrityksessä, joka tähtää korkealle, on halu kasvaa ja se näkyy jatkuvasti tekemisessä. Tällöin tavoitteet ovat yleensä korkeammalla ja tuloksen sen mukaisia.

 

Keskity viestintään

”Kaikki kaatuu aina viestintään” ei ole tuulesta temmattu sanonta. Varmasti akatemiallakin suurin osa on nähnyt, mihin huono tai olematon viestintä johtaa. Tieto ei kulje ja kaikkien tekeminen vaikeutuu. Toimitusjohtaja, joka ei pidä viestintää tärkeänä, on turha. Hyvä sisäinen ja ulkoinen viestintä on yritykselle elinehto, puhuttiin sitten sisäisistä tiedotteista tai kaikesta markkinoinnista.

Ulkoisessa viestinnässä ja markkinoinnissa suuri näkyvyys ei enää aina riitä. Etusivun kokoinen mainos Hesarissa varmasti näkyy monelle, mutta siirtyykö siihen laitettu raha tulokseen asti? Nykypäivän markkinoinnissa tärkeintä on erottua ja tarvittaessa provosoida. Kun mainostulvaa tuuttaa joka suunnalta, on oikeasti erottuva mainonta ainoa tapa pysyä mukana. Esimerkkinä mainos joka jakaa ihmiset kahtia, on parempi kuin ”ihan kiva”. Ihminen kuitenkin ostaa lähes aina tunteella. Ja jos ensimmäinen tunne on innostuva tai ihastunut, siirtyy se helpommin ostoskoriin kuin se ihan ok.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!