Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kompakti opus yrityksen markkinointiin

Kirjoitettu 04.10.18
Esseen kirjoittaja: Mia Hyötyläinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle
Kirjan kirjoittaja: Juha Wikström
Kategoriat: 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin kirjan Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle, jonka on kirjoittanut Juha Wikström. Se on julkaistu vuonna 2013. Kirja on kompakti paketti esimerkiksi markkinoinnista, brändistä, arvosta, tarinan luomisesta ja myynnistä aloittelevalle että kokeneemmallekin yrittäjälle. Kirjan avulla voi selkeyttää omaa liikeideaa ja saada siitä kilpailukykyisempi ja menestyvämpi.  

 

Lähtökohdat aluksi kuntoon 

 

Kirja on jaettu muutamaan osaan. Ensimmäinen osa käsittelee hyviä lähtökohtia joiden olisi hyvä olla kunnossa jos haluaa saada yrityksensä menestyksekkääksi. Omaan mieleen jäi eniten asenteeseen ja tavoitteisiin liittyvät asiat. Täytyy olla halu kehittyä ja oppia jos meinaa menestyä. Ja motivaation lähteenä olisi hyvä olla selkeä tavoite ja unelma jota kohti mennään. Täytyy myös uskaltaa ottaa riskejä, koska joskus menestys voi tulla sattumankin kautta. Silti epäonnistumisista pitää osata nousta. Se mihin ryhtyy, tulisi tehdä aina niin hyvin kuin mahdollista. Ei määrä – vaan se laatu. Tämä koskee esimerkiksi yrityksen some-mainontaa. Mainoksien olisi hyvä olla laadukkaita ja selkeitä muutamassa eri kanavassa, eikä huonosti suunniteltuja ja epäselviä monessa eri kanavassa.  

 

 

Mitä markkinointi edes on? 

 

Yksi osa kirjasta käsittelee juuri markkinointia ja siihen liittyviä kysymyksiä. Mutta mitä se markkinointi sitten edes on? Markkinoinnin tavoitteena on luoda uusia asiakassuhteita ja pitää olemassa olevia yllä. Luomisessa ja ylläpidossa käytetään erilaisia keinoja ja näiden keinojen avulla saadaan palvelua tai tuotetta kaupaksi. Kirjan mukaan ”Parhaimmillaan markkinoinnilla voi mahdollistaa sen, että tuote käy kaupaksi myyjästä huolimatta.” Eli markkinointi on muuttunut ajansaatossa enemmän asiakaslähtöisemmäksi. Ennen asiakasta on pidetty vain ostajana, mutta tulevaisuudessa asiakas on paras myyjä ja näin yllä sanottu lause tuotteen kauppaamisesta myyjästä huolimatta- pitää rotinsa.  

 

 

Pari sanaa myynnistä  

 

Myynnin perusajatuksena voitaisiin luonnehtia sitä että asiakkaalla on jokin ongelma jonka sinä ratkaiset. Asiakas on valmis maksamaan tuotetusta palvelusta tai tuotteesta korvauksen. Homman jujuna on, että mikä vaikeamman ongelman ratkaisee – sitä enemmän siitä ollaan valmiita maksamaan. Kokemus kaupanteosta voidaan nykypäivänä jakaa sekunneissa ympäri maapalloa ja muut ihmiset pääsevät siihen käsiksi heti. Ennen ostopäätöstään asiakas on voinut tutustua tuotteeseen/palveluun jo etukäteen juuri erilaisten arvostelujen kautta, vertaillut tuotteita ja saattanut etsiä jo edullisimman paikan mistä ostaa. Jos itse olen esimerkiksi ostamassa uusia kuulokkeita, etsin netistä arvosteluja ja suosituksia. Yleensä kiinnitän huomioni kaikista suosituimpiin tuotteisiin, koska monet ihmiset ovat todenneet niiden olevan parhaat. Näin löydän itselleni sopivimmat ja seuraavana etsin edullisimman paikan mistä ne ostaa: joko netistä tai liikkeestä. Eli ostaessa tiedän jo mitä olen ostamassa. Enää ei siis riitä että yritys ja tuote on helposti löydettävissä. On oltava suosittu ja suositeltu, että tuote tai palvelu menee kaupaksi.  

 

 

12 pähkinää purtavaksi 

 

Kirja esitti kaksitoista eri kysymystä liittyen markkinointiin ja tarkemmin asiakasarvokarttaan. Kiteytettynä voitaisiin sanoa että asioita tulisi katsoa hyvin paljon asiakkaan perspektiivistä. Eli ketä asiakkaat ovat, mitä eri toiveita, ajatuksia, tarpeita heillä on ja missä ja varsinkin miten heidät kohdataan. Olisi hyvä myös pohtia yrityksen kilpailijoita ja niiden vahvuuksia ja heikkouksia – näin voitaisiin löytää keino erottua joukosta eli kilpailuetu. Tärkein kysymys, joka on suurin motivaattori ja joka ohjaa yrityksen toimintaa on: mikä on yrityksen tehtävä. Jos yrityksellä on selkeä visio ja tehtävä, motivoi se työntekijöitä ja näin yritys markkinoi itse itseään. 

 

 

Hissipuhe ja tarinan kerronta 

 

Päällimmäisenä kirjasta jäi mieleeni kuitenkin teksti tarinan luomisesta. Jokaisella yrityksellä tulisi olla hissipuhe josta tulisi napakasti ilmi yrityksen tarina ja tehtävä. Sen olisi hyvä herättää kuulijassa kysymyksiä ja saada asiakas haluamaan kuulla lisää. Kirjassa käytettiin tiskiharjaesimerkkiä: osa ihmisistä haluaa ostaa mahdollisimman halvan tiskiharjan, osa käytännöllisen ja kestävän ja osa hienon ja sisustukseen sopivan. Ostaessaan käytännöllistä ja kestävää harjaa ihmiset uskovat sen siis toimivan ajatellulla tavalla. Hienolla Eva Solon design- tiskiharjalla josta maksetaan 46 euroa on oltava tarina johon uskotaan. Se voi olla esimerkiksi ajatus että pian koti näyttää trendikkäältä kun tiskiharjakin kuuluu sisustukseen.  

 

 

Yhteenvetona voisin todeta kirjan olleen hyvä ensikosketus alan kirjallisuuteen. En aikaisemmin ole lukenut paljon kirjoja, ja varsinkaan myyntiin liittyviä painoksia. Kirja oli selkeä kokonaisuus ja joka ohjasi pohtimaan kehittymisideoita, omaa toimintaa ja ajatuksia tulevaisuudesta.