Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kristoffer Lawson ja 4.0

Kirjoitettu 09.12.19
Esseen kirjoittaja: Jyri Ruokonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Kristoffer Lawson ja 4.0
Kirjan kirjoittaja: Kristoffer Lawson
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kristoffer Lawson ja 4.0

Saimme monessa liemessä keitetyn moniosaajan Kristoffer Lawsonin puhumaan Tiimiakatemialle. Parituntisen sisältönä oli nettisivut, lähinnä niiden ulkoasu ja käyttäjäystävällisyys. Saimme hyviä käytännönvinkkejä aivan perusteista lähtien ja pääsimme muokkaamaan Lawsonin neuvomana suoraan omia sivujamme.

Käyttäjäystävällisyys on kaiken perusta. Jos sivusto on monimutkainen käyttää, käyttäjä vaihtaa sivustoa. Fitt´s law pätee, tärkeät kohteet pitää olla isoja, selkeästi näkyvillä ja helposti klikattavissa. Valikoiden pitää olla selkeitä, eikä niiden pidä piilottaa asioita monen klikkauksen tai liu’utuksen taakse.

Pop-up ikkunat ovat Lawsonin mielestä todella ärsyttäviä. Lopulta on hirveä määrä ikkunoita auki, voi sitä läpivedon määrää. Objektien on syytä pysyä paikoillaan. Kun totut jonkun objektin pysymiseen yhdessä paikassa, on ärsyttävää huomata objektin olevan jonkun klikkauksen jälkeen eri paikassa.

Valikot on syytä minimoida. Applen tuotteet ovat hyvä esimerkki tuotteesta, jossa alkuun pääsee yhtä nappia painamalla. On helppoa arvata, mikä nappi on kyseessä, jos nappeja on vain yksi. On ammattimaisen näköistä painella tottuneesti lukuisia painikkeita katsomatta niitä, mutta eri paikkoihin umpimähkäisesti sijoitettujen painikkeiden käytön opetteluun on varattava runsaasti aikaa.

Sama pätee tietokoneen hiireen. Ammattikäytössä vaativien ohjelmistojen kanssa työskenneltäessä voi olla eduksi käyttää monipainikkeista hiirtä, mutta normikäytössä kahdella painikkeella ja yhdellä kehräpyörällä pärjää mainiosti.

Sivujen suunnittelussa värit ovat avainasemassa. Pääsimme seuraamaan ammattilaisen työtä ja vertailemaan valintoja, joissa toimivat esimerkkeinä mm. erilaiset palvelut kuten holvi, scred, shop now ja samalla kaunis/ruma -ajatusmaailmaa tutkittiin. Teemoina välähtelivät toisiinsa nivoutuen wide space, vcag, top 5 most common, resoluutio, pop-up linkit, kontrasti, sos.media og:image ja alt tags for image links.

”Vakavia huomioita” tutkittiin esimerkein call-to-action not clear, bugit, liikaa sisältöä, suorituskyky, tehokkuus, sivustosta ei saa selvää, mitä se sisältää tai miksi sivut ovat olemassa. Kirjavinkkinä Jef Raskin: The Human Interface ja ajattelua avartamaan airbnb vs jodi.org.

Lawson neuvoi meidät lopuksi kokeilemaan omia sivustojamme testisivujen kautta ja saimme sivuillemme pisteytyksen. Viiveettä saimme myös parannusehdotukset. Monilla sivustoilla pistemäärää laski sivujen käytettävyyden laiminlyönti näkövammaisten osalta. Lain mukaan vaatimukset astuvat kuvioon kaupallisilla sivuilla, joten toistaiseksi olemme vielä kuivilla. Kokonaisuus oli opettavainen, monipuolinen ja viihdyttävä – hyvä lisä marraskuun harmauteen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!