Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka johdat itseäsi

Kirjoitettu 07.01.20
Esseen kirjoittaja: Tuulia Jäppinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Aikaansaamisen taika
Kirjan kirjoittaja: Satu Pihlaja
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

 

Meillä oli viime vuonna johtamisen kurssi, jossa käytiin jonkin verran läpi itsensä johtamista. Silloin mietin, että minullahan itseni johtaminen on ihan kunnossa eikä siihen tarvitse juurikaan parannusta. Aloin kuitenkin lukemaan tätä kirjaa ja pikkuhiljaa huomasin, että minullahan on vielä paljon parannettavaa ja kehitettävää. Oikeastaan kaikessa on aina kehittämisen varaa, sitä ei pidä unohtaa.

Pihlaja selittää kirjassaan paljon siitä, että ei ole oikeaa tai väärää tapaa luoda itselleen aikataulu tai suunnitelma. Kaikesta on kyse siitä, kuinka itse kokee asiat parhaimmakseen. Jos itse kokee, että öisin on paras aika tehdä jotain mitä täytyy tehdä, niin silloin se on paras aika itselleen ja se täytyy toteuttaa. Itsensä johtamisessa kaikki on todella yksilöllistä. Joku toimii toisella paremmin kuin toisella ja niin edespäin.

 

’’Elämän ei tarvitse olla seiniin törmäilyä, vaan voit oppia etenemään kuin surfaaja aallokossa’’, tämä kirja antaa hyvän alustan sille, että tämä lause voisi toteutua kenen tahansa elämässä.

 

Kirjassa oli paljon erilaisia harjoituksia, joita oli kiva tehdä. Ensimmäinen harjoitus oli miettiä oma unelmaelämä. Kirja ohjeisti haaveilemaan siitä ja lopuksi kirjoittamaan siitä viidentoista minuutin ajan paperille, ihan mitä mieleen juolahtaa (toki sai kirjoittaa kauemminkin). Kun unelmaelämä on selvä, sitä on helpompi lähteä rakentamaan, kun tietää mitä haluaa. Sitä voi alkaa rakentamaan ihan pienillä päivittäisillä teoilla, niiden ei tarvitse edes olla erityisen suuria.

Elämän ei tarvitse olla pelkästään positiivista ajattelua, sillä negatiivisetkin asiat kuuluvat elämään. Kirjan mukaan suositeltava positiivisen ja negatiivisen ajatusten suhde olisi 3:1, eli yhtä negatiivista ajatusta kohden olisi kolme positiivista ajatusta. Olen ajatellut ruveta kirjoittamaan päivittäin sen päivän positiiviset ja yhden negatiivisen ajatuksen ylös paperille ainakin kuukauden ajan ja katson, että vaikuttaako se elämääni mitenkään. Uskoisin, että se saa ainakin ajattelemaan asioita enemmän.

Kirjassa puhuttiin myös mielikuvatyöskentelystä. On tärkeää, miten asiat ajatellaan pään sisällä. Jos kuvittelee esimerkiksi jonkin haasteellisen tilanteen mielessään parhaimman mahdollisen kulun ja lopputuloksen mukaan, niin silloin lopputulos on useimmiten parempi kuin negatiivisella ajattelulla.

Tärkein pointti on, että itsensä johtamisessa ihmisen mieli on kaiken alusta. Itse aikataulutukset ja työskentelytavat ovat vain työkaluja sujuvaan elämään. Tämän takia kirjassa kerrottiin paljon mielenharjoituksia, joita olisi hyvä tehdä. Hengittäminen on yksi tärkeimpiä tekijöitä mielenharjoituksissa. Itse kuljen paljon julkisilla ja aina kun on ruuhkaa niin sisälläni alkaa kiehumaan ja rupeaa raivostuttamaan, mutta se ei auta mitään, koska en voi asiassa tehdä mitään. Kirja neuvoi tällaisissa tilanteissa valitsemaan ajatukset. Voisi alkaa suunnittelemaan esimerkiksi unelmalomaa tai jotain muuta ihanaa tapahtumaa, tämä oikeasti auttaa ja voi helpommin unohtaa alkuperäisen ärsytyksen.

Kun aloittaa uuden projektin, niin useasti se saattaa tuntua ylitsepääsemättömän suurelta haasteelta, kun miettii vain sitä kokonaisuutta. Kirjasta sain tähän itselleni sopivan tyylin aloittaa projektien tekoa; ei kannata miettiä projektia suurena vuorena, jonka huipulle on päästävä, vaan täytyy osata pilkkoa projekti pienemmiksi paloiksi. Kun aloitan työt projektin parissa, niin minulle ei välttämättä sovi se tyyli, että katson kelloa ja suunnittelen tekeväni sitä kahdeksan tuntia. Suunnittelen mitä lähden tekemään ja aloitan pienillä pyrähdyksillä, esimerkiksi laitan ajastimen neljänkymmenen minuutin päähän ja siihen saakka on tehokasta työaikaa, jonka jälkeen pidän hyvältä tuntuvan pituisen tauon ja sen jälkeen sama homma. Tällä tavalla saan ajan käytettyä tehokkaasti, joten sitä ei välttämättä tarvitse tehdä kuin muutama tunti päivässä ja työn aloittaminenkin on helpompaa. Monissa työtehtävissä ei muut välttämättä huomaa edistymistä, joten on hyvä muistaa palkita ja kiittää itseään, sillä tekijä itse mitä luultavimmin huomaa oman edistymisensä ja ansaitsee kiitoksen siitä.

 

’’Mielikuvien avulla pääset hyvään tunnetilaan milloin tahansa.’’

 

 

 

 

Kirja ei ole hyödyllinen vain työelämää varten, vaan siitä on paljon apua ihan arkielämäänkin. Se auttaa löytämään itselleen sopivat työkalut itsensä johtamiseen kokeilemalla erilaisia tapoja ja mielikuvaharjoitteita. Kirjassa keskityttiin pieniinkin elämän haasteisiin ja siihen, kuinka niistä voi selvitä helpommin. Suosittelen!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!