Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka olla piittamatta paskaakaan

Kirjoitettu 08.07.18
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka olla piittamatta paksaakaan
Kirjan kirjoittaja: Mark Manson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Räväkkä, kaunistelematon ja rehellinen pläjäys aiheesta kuinka tulla paremmaksi ihmiseksi. Mansonin näkökulmissa on paljon sellaista, johon itse samaistun ja tiedostan, mutten ole välttämättä nähnyt vaivaa asioiden eteen tai asettanut tarpeeksi painoarvoa niille. Teoksessa on paljon hyviä oivalluksia kanssakulkijoidemme toiminnasta; miten käyttäydymme ja miksi, entä kuinka voisimme toimia itsemme kannalta edullisemmin. Näiden kysymysten ja lukuisten esimerkkien avulla päästään aiheessa todella syvälle ja pohdiskellaan mm. elämän ja kuoleman merkitystä. Mielenkiintoinen setti, suosittelen.

Itse olen elämässäni siinä vaiheessa, että käyn mielessäni jatkuvaa väittelyä siitä, kuka olen, mitä olen ja mitä haluan olla – ihmeellinen tarve määrittää itseäni ja asettaa johonkin tietynlaiseen lokeroon. Kyseenalaistan lähes kaiken, mitä teen elämässäni – Olen Tiimiakatemialla ja minua kiinnostaa kaikenlainen sekalainen yrittäminen, mutta olen kuitenkin palkkatyössä. Miksi? Koska näen sen loistavana oppimisalustana sille, mitä ehkä mahdollisesti saatan haluta tehdä isona. Onko tämä nyt hyvä juttu vai tukahduttaako tilanne innon yrittää ja luoda jotain omaa? Mitä jos tämä ei olekaan mun juttu? Tuhlaanko aikaani? Miksi minun pitäisi tehdä mitään? Blaablaablabla blaa bla.

Nämä ajatukset eivät haittaa vaan näen niiden enemmänkin ohjaavan toimintaani itselleni rationaalisempaan suuntaan. Tehtyäni tiettyjä peliliikkeitä, osaan perustella ne itselleni, koska keskustelu on käyty pääni sisällä jo useaan otteeseen. Manson pyrkii teoksessaan kertomaan, mikä oikeasti on tärkeää elämässä ja miten tekemisen taustalla olevat arvot vaikuttavat maailmankuvaasi. Perseellään olevat arvot saattavat ajaa sinut syvään suohon. Nykyään ihmisille on tärkeää olla jotain, näyttää menestyvältä, julistautua asiantuntijaksi, olla maailman paras erikoisammattimies. Julistaudutaan asiantuntijoiksi vailla minkäänlaista kokemusta, ilman mitään näyttöä mistään, halutaan vain olla jotain ja saada myös muut huomaamaan se. Bingo, olen itse astunut tähän miinaan – Linkedin:ssä tittelini on Google AdWords Specialisti alle vuoden kokemuksella. Toisaalta työmarkkinoiden kannalta asiantuntija on vakuuttavampi kuin opiskelija.

Kirjassa puhuttiin syystä, miksi ihmiset käyttäytyvät näin nykypäivänä. Mansonin mielestä syyllinen on kulttuurimme ja siihen alati vaikuttava sosiaalinen media. Sosiaalinen media on täynnä huikeita tyyppejä, menestyjiä, ihmisiä jotka ovat jotain helvetin suurenmoista ja tärkeää. Vietämme päivästämme suuren osan  somen selailuun ja tuuttaamme pääkoppaamme tätä upeutta ja huikeutta. Yhtälö on helppo, se mitä näemme, saa itsemme tuntemaan surkeilta luusereilta, jotka makaavat kalsareissa kotisohvalla. Tunnemme olomme mitättömiksi ja haluamme nopeita ratkaisuja kehiin; julistaudumme asiantuntijoiksii, helvetin tärkeiksi guruiksi, jotka uiskentelevat start up skenessä kuin kalat, rahoituskierrokset rullaa ja peitto heiluu. Kuvat ja ilmoitukset someen, nyt menee hyvin! Kertaheitolla guruksi laittamatta edes sitä ensimmäistä kortta kekoon.

Tämä Mansonin annatus sai katsomaan ”nykymaailmaa” hieman eri näkövinkkelistä. Tämä kaikki hatara Minä olen jotain -haihatus ja itsensä huijaaminen ovat juurikin niitä asioita, joita perseellään olevat arvot ovat saaneet aikaan ja ajavat sinut syvään suonsilmään. Kirjan otsikko on Kuinka olla piittaamatta paskaakaan ja nyt ollaan kaiken turhamaisuuden ytimessä, jossa piitataan kaikesta, mitä muut ajattelevat ja tekevät. Mansonin vinkki oli se, että sinä itse päätät, mistä et piittaa paskaakaan.

 

Mainostajan näkökulma?

Markkinoijan kannalta tässä saattaa olla jotain merkille pantavaa – tiedetään yhden suuren ihmisryhmän nimeltä Y-sukupolvi, käyttäytymismallia. Halutaan olla merkityksellisiä, halutaan kunniaa, halutaan tulla huomatuksi, ja nämä kaikki on saatava heti. Tässä on suoraan muutama hyvä kulma, mistä lähteä veistämään viestin kärkeä, joka osuu ja uppoaa tavoittelemiin kohdehenkilöihin. Tyrkytetään arvoa ja mielikuvaa siitä, mitä sinusta tulee, kun osallistut/ostat/tilaat – ruokitaan kohdehenkilön vinoutunutta maailmankuvaa ja arvopohjaa tarkkaan harkitulla uskottelulla. Tästähän mainonnassa on kyse – tutustutaan asiakkaaseen ja myydään mielikuvia ja tunteita. Perusasioita.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!