Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka olla piittamatta paskaakaan – urhelijaminä takaisin

Kirjoitettu 05.12.19
Esseen kirjoittaja: Elias Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka olla piittamatta paskaakaan?
Kirjan kirjoittaja: Mark Manson
Kategoriat: 1. Oppiminen, 8. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Itse valituista ongelmista saa voimaa

Kivusta saa voimaa on erittäin kliseinen sanonta. Kuitenkin Mark Mansonin Kuinka olla piittamatta paskaakaan -kirjan luettuani ymmärsin merkitysen sen takana. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen. ”Jos ongelmat ovat itse valittuja, niistä saa voimaa latistumisen sijaan.” Mansonin suuret sanat jäivät mieleeni. Tästä konkreettinen esimerkki on omasta aiemmasta elämästäni, kun urheilin erittäin aktiivisesti. Lähdin salille, joka päivä vaikka aina sattui joka paikkaan jo sinne lähtiessä. Tiesin sisimmässäni kuitenkin, että tällainen kipu kasvattaa lihaksiani, joten se vei minua kohti sen aikaisia tavoitteitani. Se motivoi.

Kuuntelin tätä kirjaa ystäväni Markuksen kanssa Norjassa vaeltaessamme. Ennen kuin lähdimme kotoa, muutimme asenteemme, ”matka menee varmasti hyvin” asenteeseen ”auto hajoaa matkalle ja koemme seikkailun”. Olimme varautuneet ns pahimpaan, joten kaikki muu olisi plussaa. No auto kesti, niinkuin filosofiamme reissun läpi. Toinen esimerkki oli, kun kiipesimme vuoria yöttömässä yössä ja alhaalla ajattelimme, että likaamme kenkämme ja hikoilemme kuin siat kilometrin noususta. No näinhän tapahtui, mutta ne saivat meidät vain kiipeämään korkeammalle. Tiesimme mihin olimme lähteneet. Ongelmat olivat itsevalittuja. Mietimme, että ilman ennakko-oletuksiamme olisimme pahoittaneet mielemme ensimmäiseen kuralätäkköön astuessa.

Saat elämässäsi sen millaista kipua haluat kestää

Huippu-urheilija nauttii, siitä että lihakset ovat kipeinä ja ruokavalio on tiukka. Ei ole pitsaperjantaita vaikka tekisi mieli. Harvemmin ainakin omalla kohdallani teki mieli. Joka päivä keho koetukselle. 7 treeniä viikkoon. Kehonhuoltoa, ruuat vaa’an kautta lautaselle ja kesätyörahat lisäravinteisiin. Jos en ollut päivällä ehtinyt salille, menin sinne vaikka iltakymmeneltä. Aina oli mentävä. Tätä minä elin lukiossa. Osalle tämänkaltainen elämä olisi painajainen. Ja siksi kaikki eivät ole huippu-urheilijoita. Minulle tuon kaltainen elämä oli unelma ja elinkin sitä muutaman vuoden täysillä.

Nyt prioriteettini ovat muuttuneet ja panostan enemmän töihin. Treenit ovat jääneet lähes olemattomiin. Ruokavalioni on kuin suoraan Amerikan kouluruokalasta. Tänä syksynä nautin siitä, että työpäiväni venyivät iltoihin. Olin ylpeä koska tein enemmän kuin ennen. Ymmärrän kuitenkin, että tämä ei ole oman jaksamiseni kannalta paras mahdollinen mielentila. Nyt kuitenkin prioriteettini ovat taas muuttuneet ja (ainakin yritän) tehdä vähemmän töitä ja panostaa palautumiseen.

Tekemisen ympyrä – motivaatio ei ole lineaarista

Haluan saada oman liikunnallisen minäni takasin. ”En ole ikinä tavannut ketään, jolla olisi noin suuri motivaatio tehdä asioita” sanoi valmentajani. Hyvinvoiva, jatkuvasti itseään ylittävä ja motivoitunut minä. Tämän minä haluan takaisin. Tähän voin soveltaa Mansonin teoriaa, jossa tekeminen ruokkii motivaatiota. Usein motivaatio ja inspiraatio ajatellaan olevan asian alku. Ne ovat kuitenkin vain osa tekemisen ympyrää. Ja sitä kautta usein myös tekemisen seuraus. Opettelin säännöllisen lukemisen tällä tyylillä. Pakotin itseni lukemaan 5 sivua päivässä ja usein huomasin lukevani jopa 20. Huomasin monesti viidennen sivun kohdalla, että nyt jää huonoon vaiheeseen ja haluan lukea lisää. Haluan tehdä saman salitreenieni osalta. Pakotan itseni taas salille. Kalenteroin treenit tästä eteenpäin taas osaksi viikkoani. Alkaen heti. Summer bodies are made in the winter vai miten se meni?

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!