Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka rakennan omat myyntihousuni?

Kirjoitettu 12.12.16
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Löydy, Brändää itsesi verkossa
Kirjan kirjoittaja: Tuija Aalto, Marylka Yoe Uusisaari
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ulkopuolinen puhuja innostaa joka kerta. Silloin, jotenkin muka ymmärtää sanoman paremmin. Tällä näkökulmalla olemme valmennuksiakin myyneet. Ulkopuolinen on aina ulkopuolinen. Sitä osaa jotenkin kuunnella paremmin ja arvostaa. Kun oma työkaveri tai tiimiläinen puhuu samoja asioita, ni ei niitä ymmärrä tai oivalla samalla tavalla. Surullista kyllä, mutta se on totta. Jatkossa kylä virkistän ajatustani ainakin kerran keväällä ja syksyllä. Menen vaikka väkisin kuuntelemaan jotain koulutusta tai puhujaa. Virkistämään omia ajatuksia ja oppimaan enemmän!

Myynti on tullut lähemmäksi sydäntä. Olen innostunut siitä enemmän ja enemmän. Kuitenkaan en ole onnistunut siinä vielä toivotulla tavalla. Perjantaina Fulmore Oysta Aki Pohjola oli puhumassa myynnistä ja markkinoinnista. Ymmärsin perjantaina mistä johtuu, että en saa kloussattua kauppoja. Löydän kyllä dialogin kautta asiakkaan ongelman, ja voisin ratkaistakin sen, mutta en uskalla pyytää rahaa tai tarjota palvelusta. Uskallan kyllä mennä keskustelemaan, mutta rohkeus tai ehkä röyhkeys pyytää puuttuu. Sen haluan nyt oppia.

Ymmärrän prosessin. Ensin pitää osata jotain, tai olla jokin tuote mitä myydä. Oma osaaminen, valmennus tai jokin muu helpottava tekijä asiakkaalle, jota lähdetään myyntihousut jalassa kauppaamaan. Ymmärrän kyllä mitä pitää tehdä, mutta toistot puuttuvat. Myyntihousuja ei ole vielä kulutettu tarpeeksi. Se tapahtuu vain myymällä, opettelemalla.

Myynti ja markkinointi kulkevat rintarinnan, koko ajan. Asiakas täytyy osata huomioida aina ja ikuisesti. Pohjola puhui ennen, aikana ja jälkeen asioista. Minusta se kuulostaa aika samalta kuin palvelupolku, tai palvelumuotoilu. Jokaisen on osattava muokata näitä työkaluja omaan käyttöönsä. Kehitettävä palvelupolkua asiakkaan muuttuvien tarpeiden mukaan.

Ennen kohdassa asiakasta pitää kontaktoida useasti. Hyvä myyjä myy tuotetta 7 kertaa. Sen markkinointi ja myynti on aloitettava ajoissa. Tietoa tulee valtavasti, joten asiakas on saatava koukkuun. Häntä on muistutettava erikanavien kautta olemassaolosta, Facebook, sähköposti, kirje, nettisivut, soitto tai agentti. Miten voi erottua muiden viestistä?  Agentteja pitää löytää, heidän kauttaan saa referenssejä ja he voivat markkinoida palvelua tai tuotetta eteenpäin. Kutsuisin agentteja myös suosittelija asiakkaiksi, he ovat yritykselle erittäin tärkeitä ja heistä on pidettävä hyvää huolta. Mistä siis löydämme agentit? Urheiluseuroista, Facebook ryhmät, keskustelupalstat, messut, missä asiakkaat liikkuvat, siellä pitää meidän olla. Hereillä. Tärkeätä on käydä markkinoinnin ja myynnin kulku säännöllisin väliajoin läpi. Jotain tulee lisää, ja jotain lähtee pois. Välillä pitää näkyä eri paikoissa, pitää myös osata arvioida tekeekö jossain paikassa turhaa työtä. Joissain tilanteissa sitä on kyllä vaikea mitata, koska asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat kaikki asiat, eikä aina voi kertoa mikä lopulliseen päätökseen sitten vaikutti. Tärkeää on olla läsnä ja esillä!

Kun asiakaan kiinnostus on herätetty. On mietittävä ostohetkellä, miten selvitetään muut potentiaaliset asiakkaat. Saadaanko Facebookissa keskustelua aikaiseksi? Mistä saadaan lisää kauppaa? Pitää uskaltaa myydä lisää, tai uskaltaa edes pyytää kauppaa. Paperilla niin yksinkertaista, mutta todellisuudessa aika jännittävä paikka. Kuitenkin mitä siinä häviää vaikka pyytää kauppaa ja saa pakit. Sitten voi painua kotiin, ja miettiä, että mikä meni vikaan. Onko palvelu huono vai myyntiprosessia jotain vikaa? Välillä on hyvä pysähtyä ja miettiä mitä tekee ja miksi. On mietittävä toimintaa myös asiakkaan silmin, tai jopa kysyttävä asiakkaalta mielipidettä tai palautetta. Asiakkaasta on pidettävä hyvää huolta. Asiakas on osattava ottaa huomioon, häntä on hoidettava.

 

Asiantuntija

Omaa osaamista tulee kehittää ja itseä pitää jatkuvasti viedä eteenpäin. Ei ole koti – minä tai työ – minä vaan olemme yksi henkilö. Minä edustan yritystä, myydessäni, mutta edustan myös itseäni. Jos minä munaan, munaa myös yritys tai jos yritys ei tee mitä myynnissä on sovittu munaan minäkin. Internetissä täytyy miettiä mitä haluaa sanoa ja tai miten haluaa näkyä. Kaikki näkevät kaiken, ei ole mitään piilo juttuja tai piilopaikkoja. Onkin tärkeä miettiä työnantajan kanssa pelisääntöjä, miten näkyy somessa.

Kun halutaan tulla asiantuntijoiksi, on uskallettava lähteä jakamaan juttuja, artikkeleja ja blogeja. Osallistuttava keskusteleluihin ja polttaviin asioihin. Täytyy olla läsnä. Verkostoa sekä asiantuntijuutta on hyvä lähteä rakentamaan sosiaalisen median kautta. Siellä pystyy erottumaan edukseen, mutta voi myös munata asioita pahasti. Missä haluan olla esillä? Missä haluan julkaista tekstejä ja juttuja? LinkedIn, Twitter, Blogi, Facebook, Google+, Snapchat, nettisivut, Youtube. Kaikessa ei tarvitse olla, mutta on hyvä tietää mitä on olemassa. Tutustua uusiin sovelluksiin ja palveluihin, jokuhan voi toimia juuri parhaiten omalla alalla, tai on paras rakennuspalikka oman asiantuntijuuden rakentamisessa. Hereillä siis pitää olla. Eikä sinne voi ihan mitä sattuu syöttää.

Myyntiä tulee tehdä jatkuvasti, oli se sitten oman asinantuntijuuden tai maineen parantamista tai palvelun myyntiä. Pitää olla oikeissa paikoissa esillä. Tulee keskustella tapahtumissa kasvotusten ihmisten kanssa, puhua sosiaalisessa mediassa sekä liittyä keskusteluihin. Olla läsnä ja esillä. Jos ei tiedä niin ei tiedä. Ei kukaan kotoakaan tule hakemaan tai ostamaan. Kun verkosto laajenee, niin suosittelijat ja agentit lisääntyvät. Tarjoukset paranevat ja rahaa tulee lisää. Pikku hiljaa, selkeillä askelilla kohti myynnin menestytä. Oli se sitten oman osaamisen, asiantuntijuuden kuin tuotteen tai palvelun myyntiä. Pienellä pohdinnalla ja suunnitelmalla saa jo enemmän aikaan kuin aikaisemmin. Kannustan kyllä kokeilemaan. Markkinoinnista kun ei voi tietää, että mikä toimii. Eikä voi tietää, että mikä julkaisu herättää keskustelun. Kyllä näissä julkaisuissakin toimii määrä korvaa laadun. Uskoisin. Vaikka ärsyttäväähän se on jos joku pommittaa jatkuvasti! Ei voi tietää ellei kokeile!

 

Aluksi

  1. Päätä mitä haluat tehdä?
    1. Jos et tiedä kokeile jotain, sitten tiedät mitä et ainakaan halua tehdä 😉
  2. Kirjoita asioita ylös
  3. Luo profiilit Twitter, LinkedIn, Facebook, Youtube?
  4. Tee suunnitelma mitä haluat olla, millaisena haluat näkyä?
  5. Kirjoita ylös
  6. Osallistu keskusteluihin, aiheisiin, jotka kiinnostavat ja jaa aiheeseen liittyviä juttuja
  7. Ole läsnä
  8. Ala kirjoittaa Blogia aiheesta, missä haluat olla asiantuntija

 

Myynnissä asiakkaita pitää tavata paljon. Määrä korvaa laadun. Itsensä brändäämisessä toimii aikalailla sama asia, parempi olla esillä enemmän kuin olla vain hiljaa.

Myyntihousut rakentuvat kokeilemalla ja opettelemalla. Hyvät lähtökohdat ovat jo asenteessa ja ihmistuntemuksessa. Mitään ei opi jollei tee pirusti toistoja. Kokeile erilaisia variaatiota, siitä alkaa kehittää omaa myynti strategiaa (kamala sana!). Niin se vain on. Mitään ei saa ilmaiseksi, kaiken eteen tarvitsee tehdä töitä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!