Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka rakensin gaselliyrityksen

Kirjoitettu 06.01.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka rakensin gaselliyrityksen
Kirjan kirjoittaja: Kimmo Herranen
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Loman tärkeys yrityksen toiminnassa

 

Aiemmin olen kuulunut kansaan, jonka mielestä loma on turha käsite, ja kovat mimmit painaa hommia myös silloin, kun muut lomailevat. Tämä on kumminkin täyttä puppua, koska eihän kukaan jaksa sillä vauhdilla loppuelämäänsä.

 

Varsinkin markkinoinnin ja myynnin parissa pidän äärimmäisen tärkeänä sitä, että pääsee heittämään aivot nolla asentoon ja antaa itsensä vain olla. Konkreettisina tuloksina olen huomannut tämän varsinkin itsellä luovuuden aikaan saamisessa. Kaikki parhaat ideat syntyvät lomaillessa, ne pitää aina vain muistaa kirjoittaa ylös.

 

Tästä kirja havainnollisti sen, että myös myynnissä tämä on erittäin tärkeää. Anna alaistesi lomailla rauhassa, ja muista pitää myös itse lomaa. Tällaisia aikoja ovat muun muassa joulun välipäivät, hiihtoloma,  pääsiäinen, kesäloma ja syysloma. Anna silloin henkilökunnan olla vapaalla rauhassa. Tämä nostaa tosin näkemystäni siitä, että ns. henkilökohtaisia lomia näiden ajanjaksojen ulkopuolelle ei kannata myöntää, koska valtaosa asiakkaista on silloin tavoitettavissa.

 

Suurin osa väestöstämme lomailee edellä mainittuina aikoina, ja muulloin on taas töissä. Silloin siis, kun tavoitettavuus on parhaimmillaan, tulee kauppaa painaa ja lujaa. Kun teet hommia, tee se täysillä tehoilla – tai älä tee ollenkaan.

 

Siinä asiassa, voiko yritys olla tavoittamissa esimerkiksi koko heinäkuuta, en ole ollenkaan varma. Pitäisikö aina olla joku henkilö, joka tietyn ajanvälein vastaa yhteydenottopyyntöihin, vai riittääkö viesti ”palaamme töihin 1.8, ja otamme silloin sinuun välittömästi yhteyttä” ?

 

Lomailun suurena haittapuolena on se, että se tullaan aloittamaan ennen kuin itse työaika päättyy. Kuinka jokainen jaksaa painaa viimeiseen minuuttiin asti sata lasissa, ja kuinka saamme varsinkin lomalta paluun arkeen mahdollisimman nopeasti, niin ettei työpöytää siivota seuraavaa kaksi viikkoa toimistolle tullessa.

 

Näenkin, että oma kalenteri pitää saada jo nyt hyvään kuosiin tammikuun ensimmäiselle viikolle. Tiedämme mistä aloitamme, ja mitä rupeamme tekemään heti kun saavumme taloon. Tällöin pitää olla skarppina.

 

Varsinkin se, kuinka nopeasti ensimmäisen kaupan saa puskettua lomalta tullessa on erittäin tärkeää. Silloin saamme hyvän draivin alkuvuoteen. Näenkin, että monet kampanjat pitää aloittaa heti tammikuun alusta. Markkinaattorissa esimerkiksi käyttäen asiakkaalle iskulausetta ”näin tienaamme sinulle kesälomarahat”. Loma on tällöin yrittäjillä vielä mielessä, ja linkityksen kesään pystyy hahmottamaan.

 

Pidän itse lomaa 19.-26.12, mutta muuten aloitan jo ensivuoden valmistelun. Meidän kolmen täytyy tehdä tarkka suunnitelma, kuinka saamme vuoden alkuun mahdollisimman räväkästi – uskon, että aloitus antaa aina osviitan tulevalle kaudelle.  Kalentereiden synkronisointi siis alkakoon!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!