Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kuinka se tehdään esiintyjänä

Kirjoitettu 03.03.14
Esseen kirjoittaja: Anu Kuivaniemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kuinka se tehdään esiintyjänä
Kirjan kirjoittaja: Henkka Hyppönen
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Jännitän esiintymistä. Punastun lähes aina yleisön edessä. Takeltelen ja hukkaan pointin puhuessani. En osaa kertoa juttuja nasevasti ja tärkeimmät jutut poimien. Mietin jatkuvasti mitä minusta ajatellaan kun olen lavalla. Ajattelen tuomitsemista, paheksuntaa, negatiivisia ajatuksia. En muista jälkeenpäin kaikkea mitä sanoin ja tein, ja joka kerta tuntuu siltä että nolasin itseni jollain lailla.

Haluaisin olla hauska, samaistuttava, asiallinenkin, rento ja persoonallinen esiintyjä. Olisi mahtavaa jos yleisö ajattelisi että olen hyvä puhumaan ja olemaan lavalla. Haluaisin olla valovoimainen!

Hyppönen kertoo kirjassaan, että nämä ovat vääriä lähtökohtia esiintyjälle. Ei voi olla hyvä esiintyjä jos tavoittelee henkilökohtaista hyötyä, eli esimerkiksi glooriaa. Oikeampi lähestymistapa on tarjota yleisölle jotain, tuoda heidän tietoonsa asioita ja saada heidät kokemaan että he hyötyivät ja saivat esityksestä itselleen jotain. Tämä näkökulma oli minulle täysin uusi, enkä tiennyt että tällainenkin asia voisi vaikuttaa noin paljon. Eikä siinä mitään, tämähän kuulostaa paljon paremmalta kuin maineen ja mammonan tavoittelu.

Tunteiden näyttäminen ja kokeminen on myös suuressa roolissa hyvässä esityksessä. Hyppönen kehottaa olemaan oma itsensä ja näyttämään siinä tilanteessa syntyneitä tunteita aidosti, sen sijaan että teeskentelisi jotain tai peittelisi. Hän sanoo myöskin, että ei kannata kuvitella yleisön tunteita ja reaktioita, vaan luottaa omaan intuitioon, koska ei voi tietää, mitä yleisö todella kokee  sillä hetkellä. Jos on esimerkiksi kertonut vitsin, eikä kukaan naura, se voi johtua siitäkin, että yleisö miettii vielä edellisen lauseen aiheuttamaa oivallusta, eikä pysty keskittymään vitsiin.

Ymmärrän nyt paremmin kuinka monimutkaista esiintyminen on. Se ei ole vain suunsa avaamista ja vitsin heittämistä, vaan hyvin pienetkin asiat täytyy ottaa huomioon jos haluaa olla hyvä esiintyjä. Se on todella kokonaivaltaista ja ammattitaitoa vaativaa puuhaa.

Luin kirjan hieman huonoon aikaan, koska en tällä hetkellä tavoittele paremmaksi esiintyjäksi kehittymistä, mutta se herätti silti ajatuksia joita pystyn heti viemään käytäntöön.

  1. Suunnittele esitys etukäteen, vaikka se olisi pienikin.
  2. Älä oleta mitään yleisöstä, et voi tietää mitä heidän päässään liikkuu.
  3. Muokkaa uskomuksesi tukemaan tavoitteitasi esiintyjänä.

 

Kappale tunteiden kokemisesta oli silmiä avaava ja sain siitä vastauksen sellaiseen kysymykseen mitä olen miettinyt vuosien varrella paljon. Miksi jotkut esiintyjät tuntuvat typeriltä ja toiset ihanilta? Miksi toisten virheille haluaa nauraa ja toisen virheille heruu sympatiaa? Vastaus on ilmeisestikin tunteet.

Kun esiintyjä kokee lavalla omia tunteitaan aidosti, hän paljastaa yleisölle jotain itsestään. Kun näin tapahtuu, yleisö voi samaistua esiintyjään jollain tasolla. Esitys on hyvä silloin, kun esiintyjä ja yleisö kokevat tunteita yhdessä, aidosti, ja heillä on yhteys sillä tasolla. Tällaisessa tilanteessa esiintyjä saa yleisön sympatiat puolelleen virheen sattuessa.

”Ajattele asiaa näin: jos sinulla ei ole tunnepohjaista yhteyttä yleisöösi, he ovat kuin tv:n katsojia, jotka istuvat alas ja toteavat: ”No niin, viihdytä minua”. Jos sinulla taas on tunteitten kautta syntyvä yhteys yleisöösi, he ovat kuin kahvipöydässä istuvia kavereitasi, jotka eivät hylkää sinua, kun teet ensimmäisen ”virheesi” keskustelussa.” (s. 40)

 

Anu Kuivaniemi

Osuuskunta Mittava Innovations

anu (a) mittava.fi

045-1374745

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!