Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
Kuinka varmistat verkkonäkyvyytesi liiketoiminnassa, 2.7 out of 5 based on 3 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

Kuinka varmistat verkkonäkyvyytesi liiketoiminnassa

 

Kirja:

Google – Kuinka varmistat verkkonäkyvyytesi

Harold Davis

 

Esseen kirjoittaja:

Oskari Rouhiainen

 

Esipuhe

Kirja on tavalliselle tallaajalle hyvin vaikealukuista, mutta jos olet päättänyt itse hoitaa yrityksesi liiketoiminnan Google-optimoinnin, on tästä kirjasta siihen ehdottomasti apua. Suosittelen kirjaa erityisesti jo jonkun verran koodaamiseen tutustuneille.

Verkkonäkyvyyden hyödyt

Muistelin lukiessani Jussi Kämäräisen hakukoneoptimoinnin alkeita pinkkuvuoteni syksyltä. Huomasin unohtaneeni lähes kaiken hänen opettamansa ja kaivoinkin muistiinpanoni esiin ja luin ne ensin ennen kirjaan syventymistä.

Ihmiset hakevat palveluita ja tuotteita netistä lisääntyvissä määrin. Nettikaupat ja suuret liikkeet joilla on myös verkkokauppaa (Prisma, Gigantti, Verkkokauppa.com, Expert jne.) heikentävät pienten ja vanhanaikaisten kivijalkamyymälöiden asemaa markkinoilla. Äärimmilleen netti on mahdollistanut kustannustehokkuutta yrityksille jopa siinä määrin että fyysisiä myymälöitä on vähennetty radikaalisti tai ne on kokonaisuudessaan suljettu ja liiketoiminta on kokonaan siirretty verkkoon. (Markantalo, Musta Pörssi) Verkkokaupan tai nettistoren kustannustehokkuus lyö kivijalkakaupan 6-0. Verkkokauppa toimii kevyimmillään varastolla, varastotyöntekijällä, asiakaspalvelijalla ja postituskuluilla. Fyysinen myymälä tarvitsee tilan mistä maksetaan vuokraa tai jonka ostamiseen tarvitaan suurehko investointi. Tähän päälle kun vielä lasketaan myymälän sisustus ja miehitys niin hintaa kertyy moninkertaisesti helposti verkosta löydettävään nettikauppaan verrattuna.

Perinteisille kivijalkamyymälöille joilla ei ole verkkokauppaa on nyt todella tärkeää näkyä vähintäänkin Googlen etusivulla ja jos mahdollista perustaa verkkokauppa myymälöiden tueksi. Tiedä vaikka myynti tuplaantuisi?

Miksi verkkoon?

Tein kesällä 2014 Lip-Lap Laituri Oylle markkinakiertueen. Kiertueella kokeiltiin unholaan uponnutta menneinnä aikoina hyvinkin toiminutta tapaa myydä laitureita suoraan markkinoilta. Myynti takkusi erittäin pahasti ja turhauduin kesän puolivälissä. Myin tasan yhden laiturin. Varasosia vanhoihin laitureihin tilailtiin kyllä mutta laiturin kokoisen investoinnin ostopäätöstä ei enää tehdä face-to-face myyjän puheiden ja esitteiden perusteella. Kuluttajat ovat jo tottuneet vertailemaan tuotteita netissä ennen ostoa. Täten myyntikiertue toteutui lähinnä markkinointikiertueena.

Verkko mahdollistaa kuluttajille helpomman tavan selailla tuotteita ja vertailla eri liikkeiden hintoja mieleisen tuotteen löydettyään. Suomalaisia nettikauppoja ja niiden hintoja vertailevia nettisivustoja on ainakin vertaa.fi ja hintavertailu.fi. On todella paljon helpompaa katsoa mieleinen tuote netistä ja jopa tilata se kotiin kuljetettuna kuin kiertää kaupunkinsa kaikki liikkeet.

Osalla ihmisistä on juurtuneita tapoja esimerkiksi hakea elektroniikkansa samasta liikkeestä mikä tukee erityisesti suuria tavarataloja mutta netistä etsitään liikkeitä todella paljon ja liike on kasvavaa. Esimerkiksi kun ihminen muuttaa uudelle paikkakunnalle on helppo googlailla mitä liikkeitä ja palveluita paikkakunnalta löytyy. Kyseessä on myös ihmisen luontainen laiskuus ja nettikauppojen helppous. Verkkokauppa on myös hyvää asiakaspalvelua vanhoille asiakkaillenne.

Saunalautta.fi – M/s Löyly

Saunalauttaprojektimme yhdessä Osuuskunta Driimin äijien kanssa on hyvä esimerkki hyvästä verkkonäkyvyydestä. Omistamme älyttömän hyvän domainin www.saunalautta.fi ja lautta löytyy netistä monesta artikkelista. Näiden lisäksi käytämme aktiivisesti Facebookia ja Instagramia saunalautan markkinoinnissa. Kannattaa keksiä hyvä domain, mahdollisesti sellainen joka voisi olla tuotteitasi hakevalle ensimmäinen hakusana. Ensi vuonna kun pyöritän saunalauttaa yksin tulen panostamaan aktiivisesti verkkonäkyvyyden parantamiseen entisestään, sekä Googlessa jota suomalaisista muistaakseni 97% käyttää pääasiallisena hakukoneenaan, että Facebookissa ja Instagramissa. Näiden lisäksi tutkin mahdollisuutta mainostaa paikallislehdissä, tapahtumajulkaisuissa ja paikallisradiossa palvelumme paikallisuuden vuoksi.

Lopputoteamus

Olen vakuuttunut että olivat tulevat liiketoimintani mitä tahansa on verkkonäkyvyys niissä markkinointisuunnitelmani perustus ja uskon tämän olevan aiheellista kaikille muillekin yrittäjille.

Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!