Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

pexels-photo-27967

Kuningas, joka jätti palatsin loiston

Kirjoitettu 20.01.17
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tarinan valta - Kertomus luolamiehen paluusta
Kirjan kirjoittaja: Juhana Torkki
Kategoriat: 9.01. Oppiminen, 9.03. Yrittäjyys, 9.05. Valmentaminen

Kuningas, joka jätti palatsin loiston, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Kerran oli kuningas, joka jätti palatsin loiston ja soluttautui kansansa keskuuteen kerjäläisen valepuvussa. Kuulostaa uskomattomalta, mutta tämä on yksi tarinan arkkityyppi. Puhutaan matalan hierarkian toiminnasta.

Nykypäivänä sama ilmiö toistuu joidenkin kunnioitettavien yritysjohtajien keskuudessa. He jättävät norsunluutroninsa ja seurustelevat alaistensa kanssa toverillisesti ja laskevat itsestään liikkeelle tätä tarinaa. He luovat uskottavuutta ja saavat alaisensa arvostamaan johtajaansa.

Nyt kun olen saanut otettua askeleita eteenpäin ja vahvan alun Opiskelijayrittäjyyden projektilleni, tarkoituksena on viedä koko homma käytännön tasolle. Minun täytyy muodostaa seuraavaksi jotain sellaista, joka herättää kohderyhmän mielenkiinnon ja saa heidät suorastaan haluamaan valmennuksiini. Haluan saavuttaa uskottavan aseman ja vakiinnuttaa paikkani opiskelijayrittäjyyden kentässä olemalla opiskelija, joka valmentaa opettajia.

Kovat tavoitteet, mutta mikäli haluan olla opiskelijayrittäjyyden ykkösnimi ja äänitorvi Suomessa, täytyy minun rohkeasti tavoitella tätä vallankumousta.

Mitä tämä vaatii minulta? Pääsisinkö tavoitteisiini vain luomalla tarinan ympärilleni?

Tarinan valta tarjoaa yksinkertaisen kuuloisen ratkaisun:

”Parantaakseen tarinaansa yritys voi siis tehdä jotakin, ennen muuta kaksi asiaa:

1. Kohdella asiakkaita niin, että he kertovat yrityksestä tarinaa.

  1. Auttaa työntekijöitään ”

Koska edustan itse toistaiseksi opiskelijayrittäjyyttä, haluan ottaa vain ensimmäisen kohdan tarkempaan tarkasteluun.

Asiakkaiden kohtelu ja kohtaaminen aidosti on yksi tärkeimmistä vaikuttamisen keinoista, joiden avulla saan kohderyhmäni (joka on muuten opetushenkilöstö ja opiskelijat) kertomaan tarinaani eteenpäin.

”Mekanismi on yksinkertainen: jos yritys tekee ihmisille hyvää, nämä alkavat kertoa yritystä pyhittäviä tarinoita. Koettu hyvä synnyttää ilon, kiitollisuuden ja halun puhua.”

Mutta tämä ei vielä riitä minulle. Haluan luoda valmennuksistani ja opiskelijayrittäjyydestä jotain ilmiömäistä. Tarinan valta esittelee verkkokenkäkauppa Zapposin järjettömältä kuulostaneen ratkaisun, joka osoittautui menestykseksi ja loi yritykselle tarinan, joka jäi asiakkaiden mieleen.

Zapposin ydinajatus oli keskittyä koko voimalla asiakaspalveluun. Markkinointibudjetti lyötiin nolliin, kun nekin rahat käytettiin ihmisten palvelemiseen. Esimerkiksi asiakkaalle luvattiin kengät 4-5 päivässä, mutta ne toimitettiin tosiasiassa yleensä nopeammin varaston hyvän sijainnin vuoksi. Myös asiakkaan ongelmien ratkaisu tehtiin aidosti ja heidän kanssaan haluttiin puhua – siinä missä monet kilpailijat vain supistivat asiakaspalvelun aukioloaikojaan.

Eikä siinä vielä kaikki. Zapposin asiakaspalvelijat ratkaisevat kaikki asiakkaita askarruttavat kysymykset. Olipa kyse sitten lähimmän pizzapaikan löytämisestä tai pukeutumisvinkkien antamisesta, haluttiin jokaiseen soittajaan jättää emotionaalinen jälki. Niimpä Zapposista kerrotaan tarinoita: asiakkaat kertovat niitä. Tässä on tilanne, jota jokaisen yrityksen tulisi tavoitella.

Olen puhunut tiimilleni paljon, kuinka urheilu on minulle pakokeino suorittavasta työstä ajatuksissani paikkaan, jossa pystyn synnyttämään uutta tietoa. Tänä iltana juuri ennen esseen kirjoittamista kävin juoksemassa ja lähdin matkalle kysymykset mielessäni. Kuinka saan kokemuksesta jotain niin ainutlaatuista, että se jää yleisön mieleen ja siitä kerrotaan eteenpäin?

Sitten tajusin, että olen ollut asian äärellä jo pidemmän aikaa. En vain ole tajunnut sitä.

Elokuvamusiikki. Kuuntelen usein juostessani elokuvien soundtrackeja, jotka tuovat aivan erilaista fiilistä urheiluun. Olin juuri aiemmin tänään kuvannut yhden Tiimiakatemian tarinavideoista, joten mielessäni yhdistin nämä kaksi asiaa toisiinsa jollakin käsittämättömällä tavalla.

Haluan luoda tarinavideon. Enkä vain tavallista tarinavideoa, vaan sellaisen joka on kuin elokuvatraileri.

”On aika antaa kasvot opiskelijayrittäjyydelle.”

En halua paljastaa ideastani vielä kaikkea. Trailerin on tarkoitus toimia myös aloituksena valmennuksissani.

pexels-photo-27967

Mutta kuinka minusta tulee tarinankertoja?

Se vaatii:

  1. Monipuolista elämänkokemusta ja hyvää yleissivistystä.
  • Tämän vuoksi haluan oppia jatkuvasti uusia asioita, kehittää itseäni ja olla tilanteissa joissa pääsen saamaan uusia kokemuksia.
  1. Herkkyys ymmärtää, mikä tapahtumisen kohinassa tuntuu joltakin.
  • Kun ymmärtää, mikä toisissa ihmisissä aiheuttaa tunteita, löytää keinon vaikuttaa heihin. Mikä on se tunne, johonka haluan vaikuttaa opiskelijayrittäjyydellä?
  1. Luovuutta, kekseliäisyyttä ja osaamista hahmon rakentamisessa, muodon antamisessa sisäiselle tunteelle.
  • Tarinankertojan ammattitaito. Minun täytyy osata asiani ja olla uskottava siinä.

 

Vain kolme kohtaa? Todellisuudessa asia on paljon monimutkaisempi. Kuinka saan nämä kaikki toimimaan siten, että itse edustan monipuolista itseään kehittävää ja muita ymmärtävää tarinankertojaa, joka on luova ja uskottava. Sen lisäksi kun vielä pystyn tarjoamaan asiakkaille hyödyllistä tietoa ja työkaluja, onkin haasteet taas asetettu korkealle eikä homma kuulostakaan niin yksinkertaiselta.

Mutta minä uskallan yrittää.

 

Tomi Rytkönen
Brand Manager
tomi@osuuskuntawire.fi
044 355 4847