Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Läpeensä sosiaalinen ihminen

Kirjoitettu 13.12.18
Esseen kirjoittaja: Elisa Sihvonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinointi boksin ulkopuolelta
Kirjan kirjoittaja: Laura Ahonen & Sampo Luoto
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ihmislähtöinen markkinointi kolahti ja upposi. Laura Ahosen & Sampo Luoton Markkinointi boksin ulkopuolelta oli hauska ja mielenkiintoinen teos markkinoinnista. Luoto tulkitsee markkinointia, ja ihmisten käyttäytymistä sosiaalipsykologin kiikarein. Ahonen maustaa taas tarinaa ääri kuvaelmilla nykypäivän some käyttäjästä ja heittää vielä soppaan tirauksen vinkkejä some-strategian rakentamisesta. Teos oli helposti sisäistettävissä juuri näiden kuvaelmien avulla, vaikka välillä käytiinkin läpi vaikeampia sosiaalipsykologian teorioita.

Kirjassa painotetaan ihmisen olevan täysin sosiaalinen olento, joka ei tee itsenäisiä päätöksiä. Ihminen liittää itsensä aina johonkin tiettyyn ryhmään ja tekee päätöksiä tämän ryhmän pohjalta alitajuisesti tai tietoisesti. Samalla kun kirja korostaa ihmisen yhteenkuuluvuuden tarvetta tuodaan myös esille, kuinka monimuotoinen kokonaisuus ihminen oikeastaan onkaan. Päätöksemme eivät aina ole loogisia ja välillä käyttäydymme ristiriitaisesti. Sen takia meitä on erittäin vaikea segmentoida ja laittaa samaan kananmunakennoon, vaikka se markkinoijia houkuttelisikin. Ryhmittelyn yksinkertaistaminen voi johtaa virhe lajitteluihin.

Kirja havainnollisti, miten sosiaalinen media antaa mahdollisuuden syventää kuluttajaymmärrystä ja tunnistamaan omia kohderyhmiä. Esimerkiksi seuraamalla oman yrityksen kannalta relevantteja keskustelupalstoja tai foorumeita voi löytää uutta mielenkiintoista tietoa kohderyhmistä. Some myös mahdollistaa avoimemman keskustelun kuluttajan kanssa ja voi synnyttää uusia yhteisöjä brändin ympärille. Pakko toistaa Luoton kommentti tähän: ”Some palvelee erinomaisesti yksilökuluttajan kaipuuta yhteisöllisyyteen.”

Viestintä kohderyhmille pitää olla läpinäkyvää ja aitoa, niin kuin skotlantilaisen BrewDog-pienpanimon. He tekevät olutta johon heillä on intohimoa ja sen ympärille on rakentunut tiivis yhteisö, joka vain kasvaa kasvamistaan. Ihmiset samaistuvat BrewDogin-brändiin ja sen takia ottavat sen sydämen asiakseen ja levittävät sen aitoa sanomaa eteenpäin. Somen avulla BrewDog on voinut myös kertoa itse omaa tarinaansa ja hallita minkälaista mielikuvaa antaa itsestään muille. Samalla he pysyvät lähellä kuluttajaa eivätkä vaikuta kaukaisilta yhtiön johtajilta, joita ei kiinnosta tavallinen kuluttaja. Haluan ottaa heistä mallia ja soveltaa sitä omalle alalleni.

Kirjan oppeja kuuntelemalla pitäisi myös oppia tuntemaan oma brändi kunnolla, ettei erehdy kuvittelemaan olevansa gangsta Batman jos oikeasti onkin kiusallinen Green Lantern. Itsetietoisuus ja itseironia ovat viehättäviä ominaisuuksia.

Seuraavaksi asetetaan selkeät tavoitteet some-strategialle ja pitää muistaa kehittää toimintaa jatkuvasti. Jos ei liiku ajan hermoilla ei kerkeä reagoida some trendeihin tarpeeksi nopeasti. Olisi perseestä julkaista ”hauska meemi”, jos meemi on jo kuollut ja ketään ei enää kiinnosta. Pitää siis osata reagoida oikeaan aikaan ja oikealla äänensävyllä.

Hyvä pointti kirjassa oli myös loppuvaikutelman tärkeys, koska se on viimeinen asia jonka asiakas muistaa tapahtumasta. Pitää osata muistuttaa itsestään jollain tavalla tai vaarana voi olla, että asiakas unohtaa brändin merkityksen ja muistijälkikin voi vääristyä.

Oma tiimi on vasta alkumetreillä, joten on vielä vaikea miettiä miten lähtisin toteuttamaan näitä oppeja. Ainakin relevanttia olisi pitää mielessä ryhmätyhmyyden mahdollisuus ideoita keksiessä, niin kuin kirjassakin mainittiin. Pitäisi osata herätä omasta rinkirunkkaus kuplasta ja osata myös miettiä omilla aivoilla. Muuten voi vahingossa tuumia omassa kuplassa idean/tuotteen erinomaisuutta, kun todellisuudessa sille ei ole kysyntää.

Suosittelen lukemaan kirjaa jos on kiinnostusta ymmärtää, miten ihminen on läpeensä sosiaalinen kokonaisuus. Samalla saat vinkkejä, miten hyödyntää ihmisen yhteenkuuluvuuden tarvetta markkinoinnissa ja kenties ymmärrät vielä itseäsikin vähän paremmin.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!