Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Läsnäolon voima

Kirjoitettu 01.02.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 2
Kirja: Läsnäolon voima
Kirjan kirjoittaja: Eckhart Tolle
Kategoriat: 9.08. Henkinen kasvu

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tehokkaampi ajankäyttö tässä hetkessä

Luin kirjan, koska halusin pystyä olemaan paremmin hetkessä, jotta pystyisin tekemään tehokkaammin töitä, mutta myös rentoutumaan kunnolla. Kirjan avulla toivoin pystyväni irtautumaan kiireestä ja stressistä sekä tutkimaan enemmän itseäni. ”Läsnäolon voima” osoittautui hyvinkin mielenkiintoiseksi kirjaksi, ja se haastoi ajattelua paljon. Kirjassa oli monia pointteja, mutta poimin niistä itselleni sopivat. Monet kirjan kommenteista oli selitetty siinä paremmin, kuin pystyn itse niitä tuomaan esiin. Tausta-ajatusten ymmärtämiseksi kirja on luettava itse.

 

Läsnäolo

Kirjan pääpointti oli nimensä mukaan tässä hetkessä. Ajatus siitä, että kaikki vastaukset olisivat nykyhetkessä ja että kaiken voisi ratkaista olemalla läsnä, on kiehtova. Vaikka kirja kuulostaakin osin propagandalta ja uskomusten julistamiselta se tuntuu myös loogiselta, kun ajatuksia pyörittää enemmän mielessä. Tärkeimmän opin, jonka kirjasta voin viedä käytäntöön, on mieleni tarkkailu. Sitä olen alkanut tekemään tietoisesti kirjan lukemisen aloittamisesta lähtien. Kun huomaan ajattelevani liikaa mennyttä tai maalaamaan tulevaisuuden kuvia, yritän palata tähän hetkeen. Olen huomannut, että se tuo minulle enemmän onnellisuutta ja rauhallisemman mielen.

 

Mieli

Eckhart Tolle kuvailee mielen olevan ikään kuin työkalu, joka haluaa ratkaista ongelmia. Mieli ei kuitenkaan ole sama mitä minä haluan, enkä minä en ole yhtä kuin mieleni. Mieltä pitäisi käyttää vain työkaluna saavuttaakseen asioita. Tämä kuulostaa paljon ajattelevalle ihmiselle järjettömältä, mutta jatkuvasta ajattelusta vapautuminen kuulostaa samalla terveeltä. Se voisi myös tehostaa mieleni käyttöä, kun sitä tarvitsen. Tämähän taas kuulostaa siltä, mitä alun perin halusinkin, eli tehdä tehokkaammin töitä. En ole vielä kovinkaan hyvä tauottamaan mieltäni ja liikkumaan mielen ja ”ei-mielen” välillä, mutta tarkkailen sitä aktiivisemmin kuin aikaisemmin. Päätän tämän kappaleen kaikenkattavalla korulauseella: Ongelma harvemmin on se, ettei osaisi ajatella, vaan se, ettei osaa olla ajattelematta, vaikka vasta silloin voi löytää ratkaisevia asioita, jotka pitää seuraavaksi työstää mielen avulla.

 

Ego

Tollen sanoin jatkuva ajattelu, aikaisemmat kokemukset ja maailman muokkaus ovat luoneet aikuiselle ”haamuminän” eli egon. Ego katsoo vain menneeseen ja tulevaan. Joskus se tosin vaikuttaa katsovan virheellisesti nykyhetkeen, eli katsoo sitä menneisyyden silmin tai pilkkomalla sen osiin saavuttaakseen jotain tulevaisuudessa. Ajatus on monimutkainen, mutta tarkemman tarkastelun jälkeen suuren osan ajasta mietin vain tulevaa. Ajattelen elämäni olevan hyvää, kun olen saavuttanut sitä tai tätä. Itse tavoitteet eivät ole huonoja, mutta tärkeämpää pitäisi olla niiden sijaan tekeminen tällä hetkellä. Keskittyminen nykyhetkeen antaa aidosti enemmän tällä hetkellä, joka on todellisuudessa ainoa oleva hetki. Hetkiä menneisyydestä ei enää ole tulossa ja tulevaisuus on ajankohtaista vasta, kun se on nykyhetki. Kaikki tämä kuulostaa sanahelinältä ja jotenkin autuaalta. Suoraan sanottuna minua jopa ärsyttää kirjoittaa tuolla tavalla. Jos tekstistä kuitenkin unohtaa sen tyylin ja keskittyy viestiin, se kuulostaa järkevältä.

 

Herätteleviä ajatuksia

Elämän ilo tulee vääristä asioista, jos sitä saa esimerkiksi hetkellisistä onnistumisen tunteista, huumeista tai jännittävistä tilanteista. Se on myös paljon harvinaisempaa.

Nykyhetkessä ei voi olla onneton (ainakaan pitkäaikaisesti). Jos kuvittelee olevansa onneton ja että elämä nykyhetkessä olisi ikävää, puhuu elämän tilalla elämäntilanteesta, joka on menneisyyttä ja tulevaa. Silloin ei ole läsnä.

Negatiivisia tunteita ei synny, jos et vastustele tai syyttele sitä kuinka asiat ovat.

Jos olet onneton nykyhetkessä, sinulla on kolme vaihtoehtoa: poistua siitä, muuttaa sitä tai hyväksyä se. Viimeinen vaihtoehto on tärkeä valita varsinkin silloin, kun kaksi aikaisempaa eivät ole mahdollisia.

Olet onneton, jos et halua olla tässä, vaan tuolla jossain tulevaisuudessa. Tällaisen ristiriidan luominen on älytöntä. Siksi tulisi hyväksyä nykytilanne. Vaikka suurin osa ihmisistä haluaisivat olla muualla tulevaisuudessa, ei se tee siitä yhtään järkevämpää.

On tärkeää kokea tunnetta, eikä nimetä sitä, sillä sanathan ovat vain keksitty kuvaamaan asioita.

Mieli ja ego uskoo, että negatiivisuudella pystyisi muuttamaan tilanteen paremmaksi. Ikään kuin ostaa surulla vapautta. Sehän ei ole mahdollista.

Oletko valinnut olla kateellinen vai samaistutko vain johonkin ja samalla siihen tunteeseen? Harvemmin ihmiset valitsevat negatiivisia tunteita. He siis samaistuvat niihin tiedostamattaan.

Et voi olla vihainen kenellekään siitä, että he olisivat valinneet toimia väärin, sillä he eivät ole tietoisia siitä.

 

Läsnäolon harjoittelu

Läsnäoloa voi harjoitella esimerkiksi meditaatiolla.

  1. Istu ryhdikkäästi.
  2. Älä nojaa selkänojaan.
  3. Hengitä ja tunne ilmavirta palleassa.
  4. Älä anna minkään (esim. puhelimen tai ihmisten) häiritä meditaatiota.
  5. Jatka noin 10-15 min harjoitusta.

Harjoitteita löytyy netistä useita ja aion tutkia niitä enemmän. En aio kuitenkaan tehdä asiasta liian vaikeaa, vaan etenen sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja tarpeelliselta.

Tagit: , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!