Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lauman painetta etsimässä

Kirjoitettu 25.11.16
Esseen kirjoittaja: Paula Äijänen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuotteistaminen 2
Kirjan kirjoittaja: Antti Apunen, Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minä olen täydellinen, enkä kaipaa muutosta. Minä ostan luomua. Ostan myös käytettyjä vaatteita tai jos ostan uusia, niin ostan, jonkun pienen tuottajan. Näin ainakin vastaan kyselyihin ja niin vastaa moni muukin. Mikä on sitten todellisuus, etsin halvimman tai miellyttävimmän tuotteen ja laitan sen ostoskoriin ja menen tyytyväisin mielin kotiin. Vähän huijasin, mutta en paljoa. Näin se vaan menee.

Markkinointi ja myynti

Myydään ensin asiantuntijuutta, sen jälkeen vastata tuotetta. Luodaan asiantuntijoille brändiä ja näkyvyyttä yrityksen tai asiantuntijan omilla sivuilla. Annetaan siellä, jotain esimerkiksi vinkkejä ilmaiseksi, jotka ovat kaikkien käytettävissä. Näin saadaan asiakas kiinnostumaan, ennen kuin sillä on välttämättä edes tarvetta tuotteesta. Luodaan samalla tarvetta. Kuka ei ostaisi luotettavalta ja uskottavalta asiantuntijalta? Myynnistä tehdään siis näkyvää ja henkilöityä, personoitua.

Myynnissä on keskityttävä kärkituotteisiin, ei voi myydä kaikkea mitä on tarjolla. Asiakkaalle ostamisen tulee olla helppoa. Vaihtoehtoja saa olla alle kuusi (6), helpottaa ostamista jos on vieläkin vähemmän. Ehdota ostoa tai pyydä asiakkaalta. Myy ensin suurta ja tarjoa sitten pienempi vaihtoehto, ostopäätös helpottuu. Kaikki ostohetkellä vaikuttaa, sää, ulkoasu, paikallisuus, ihan kaikki. Pyri minimoimaan riskit ja ole valmistautunut. Yksinkertaista, mutta personoitua tarjouksesta kiitos kirjeeseen asti. Kunnioitus ja asiakkaan arvostus ovat tärkeitä. Minulla vahvuutena on lapsenmielinen tymyys. Kysyn ja olen kiinnostunut ihmeellisistäkin asioista, usein juuri sellaisista asioista, joista asiakas mielellään puhuu.

 

Asiakkaan on helppo lähestyä

Eilen katsoin XFactor UK:n Extra lähetystä. Katsojat olivat saaneet lähettää XFactor lähetykseen kysymyksiä tuomareille, jotka saivat sitten esittää suorassa lähetyksessä tuomareille. Konsepti oli minun mielestäni mahtava! Siinä toteutettiin lähes kaikkia Tuotteistaminen 2 kirjassa mainittuja asioita. XFactorin ympärille on luotu ryhmä, jotka ovat samaa mieltä ainakin, jonkun tuomarin kanssa voittajasta. Asiakkaat eli katsojat saavat olla osa ohjelmaa, he pääsevät osaksi julkisuutta, he pääsevät vaikuttamaan sisältöön. Kuka ei haluaisi päästä olemaan osa lempiohjelmaansa? Lauman paine vetää ohjelmassa mukana, ja väitän että ohjelman tietävät kaikki englantilaiset. Se on puheenaihe kaikkine erilaisine kilpailijoineen ja siitä puhutaan lähes kaikissa kahvipöydissä. Se on ilmiö.

Lauman paine saadaan aikaiseksi kun ensin luodaan yhteinen tavoite, XFactor- kilpailussa äänestetään suosikki esiintyjä voittoon. Laulajaa fanitetaan ja hänen puolestaan puhutaan, samalla yritetään saada toisetkin äänestämään. Toisena täytyy keksiä vihollinen, kyseisessä kilpailussa vihollisia ovat tietysti toiset laulajat, samalla heidän valmentajansa eli tuomarit. Tuomarit lisäävät mielettömän hyvin tätä kilpailuasetelmaa omalla tavallaan. He puukottelevat toisia tuomareita, tietysti kehuvat kaikkia esiintyjiä, mutta kilpailu tuomareiden välillä on kova, tai ainakin se on luotu sellaiseksi. Kolmantena vaiheena lauman paineen luomiselle on yhteisten rituaalien luominen. Tämä kilpailu on tässäkin helppo esimerkki. Laulajat esiintyvät perjantaina, jokainen vuorollaan, tuomarit kommentoivat ja hehkuttavat jokaista, esiintymisen jälkeen. Katsojilla on kaksi päivää aikaa äänestää, ja sunnuntaina julkaistaan tulokset ja ilmoitetaan putoaja. Rituaalit luovat laatua, asiakas tietää mitä seuraavaksi tapahtuu ja voi elää joka hetkessä mukana. Mahtava konsepti! Kulisseissa tapahtuu paljon, mutta kyllä editoijat, käsikirjoittajat ja tuottajat miettivät paljon. He ovat saaneet hienon konseptin aikaiseksi, vaikka varmasti moni ymmärtää, että moni asia on kaupallista ja tehdään vain äänestäjiä varten. Mutta ei voi kun hattua nostaa! Kyllä siellä varmasti muuta dollari liikkuu…

Kertauksena, näin luot lauman paineen:

  1. Yhteinen tavoite
  2. Keksi vihollinen
  3. Yhteiset rituaalit

Kuinka sitten itse saisin luotua tai oltua osana noinkin hienoa laumaa ja sen painetta? Minun pitää lähteä etsimään yritys tai henkilöt, jotka ajattelevat samalla tavalla kuin minä! Heidän avullaan kehitän itseäni tai tuotettani. Sieltä saan referenssejä, ja pääsen eteenpäin kohti unelmiani.

Ja voin kertoa, että en todellakaan ole täydellinen, niin kuin alussa taisin pikkuisen huijata. Niin välillä kyllä uskottelen itselleni, ja se kyllä toimii. Välillä on kuitenkin kohdattava totuus. On kehitettävä itseä, enkä koskaan tule olemaan valmis, vaan on tartuttava uuteen tietoon rohkeasti. Uutta tietoa ja taitoja on myös rohkeasti lähdettävä kokeilemaan, pelkäämättä epäonnistumista. Sellaista se elämä on, onnistumisia ja epäonnistumisia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!