Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leaders eat last

Kirjoitettu 09.08.18
Esseen kirjoittaja: Milla Lehtonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Leaders eat last
Kirjan kirjoittaja: Simon Sineks
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Johtajana et ole se joka kulkee lauman edellä, vaan olet se joka huolehtii että koko lauma selviää yhdessä määränpäähän. Simon Sinek kirjassaan Leader eat last pohtii aihetta juurikin siltä kannalta, että johtaja on se joka syö viimeiseksi ja huolehtii kaikkien muiden syödeen ennen häntä. Johtajan on siis ymmärrettävä se etu että laittaa muut edelleen eikä pidä itseään ylivertaisena yksilönä. Johtajan tietyllä tapaa olet jo se yksilö joka pärjää hyvin, ja joka voi päästä hyviin suorituksiin. Pointti on se että sillä ei ole mitään väliä jos ihmiset ympärilläsi eivät pysty samoihin suorituksiin. Ajattele mihin yritys pääsee jos siellä työskentelee yksi joka on oikeasti taitava ja hyvä sekä motivoitunut, tai se että siellä on 20 motivoitunutta ja tuloslähtöistä tekijää.

 

Meillä ihmisillä on tarve tuntea turvallisuutta, se on varmastikkin suuri syy miksi edes hakeudumme töihin. Saamme työssäkäynnistä varmaa tuloa, joka aiheuttaa meissä turvallisuuden tunnetta. Me kuitenkin haluamme tuntea tätä samaa tunnetta niin kotona kuin töissä. Kun tunnemme olomme turvalliseksi, pystymme suoriutumaan stressistä ja muista ahdistavista tilanteista paremmin.

 

Miten pystyt luomaan turvallisuutta työpaikalle?

 

Ole aina valmis kuuntelemaan työntekijöitäsi. Kuuntelemalla heitä rakennat luottamusta ja sitä tunnetta että he voivat kertoa jos jotain on sattunut töissä, kuin henkilökohtaisessa elämässäkin. Anna hetki heille aikaa kertia mitä tunteita heillä on työskentelystä työpaikallasi. Muista että se joka ensimmäisen askeleen ottaa ja tulee puhumuaan sinulle on ennätyksellisen rohkea, joten tämä lähtee sinusta. Sinun on lähestyttävä tiimiäsi ja olla se joka avaa tämän keskustelun antaen sille tilaa viikottaisessa toiminnassa.

 

Kohtele kaikkia ympärilläsi samanlailla katsomatta siitä mihin virkaan kukin kuuluu. Jos olet kasannut yrityksesi oikein jokainen siellä työskentelevä ihminen on yhtä arvokas. Älä anna kenekään tuntea alemmuutta. Älä vie johtajien toimistoa erilleen muista vaan aseta kaikki samaan paikkaan samaan arvoon. Mieti omaavatko kaikki samanlaiset olosuhteet ja mahdollisuudet itsenäiseen työskentelyyn. Opasta ja perehdytä ihmiset kunnolla, äläkä missään vaiheessa vainoa tai tarkkaile ketään, ellei siihen ole painavaa syytä. Anna jokaiselle samanlainen vapaus työskennellä itsenäisesti.

 

Luottamus ihmisten välillä rakentaa turvallisuuden tunnetta. Luottamus rakentuu ideasta ettet johda asioita, vaan sinä johdat ihmisiä. Ota jokainen vastaan omana yksilönään ja toimi niin miten on heille parhain. Käytä aikaa tutustumiseen ja siihen että tiedät millaisista taustoista he tulevat. Se auttaa sinua suhtautumaan ja auttamaan heitä tehtävissään paremmin. Pelkotilassa emme saa itsestämme irti niin paljon tai toimi siten miten pääsisimme prhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Pelon ilmapiiri voi johtua erottamisen tai vaikka muutoksen pelista, joten muista näissä tilanteissa olla hyvin avoin ja läpinäkyvä. Pelolla ei johdeta ketään onnistuneesti.

 

Ei minä vaan me

 

On todella tärkeää ettet puhu että minä teen, vaan me tehdään ja adaptoida tämä puhetyyli myös työntekijöille. Huomasin itse miten äkkiä uudessa työpaikassani adaptoin me tyylin. Ensin se vähän ujostutti, koska olinko oikeasti nyt osa meitä, mutta se tuntui oikeimmalta tavalta puhua työpaikastani ja nyt voin jo ylpeänä ja rohkeasti sanoa että kyllä olen me. Me emme voi käskeä ihmisiä luottamaan meihin, mutta se rakentuu toiminnastamme heidän ympärillään. Me henkeä voi verrata vaikka lapsen adoptioon. Kun otat uuden työntekijän se on kuin adoptoisit lapsen. Heistä kasvaa sinun ohjauksessasi osa sitä mitä olette tiiminä ja siihen tulee käyttää paljon aikaa. Ei lapsikaan opi mitään temppuja ilman opetusta. Tämä vertauskuva avasi hyvin silmiäni siitä minkälaista oikeasti on rekrytä uusi ihminen ja miksi rekry myös tehdään niin huolella. Totta kai se kuluttaa rahaa, mutta ei sitä mielellään tee perusteellisesti turhaan. Tärkeä on myös ymmärtää että uuden ihmisen tullessa työympäristöön kaikilla sen tiimin jäsenillä on oma tehtävänsä. Tätä voi verrata esimerkiksi vieraan tuloon. Kaikkien vastuulla on pitää yhdessä koti siistinä ja siivota oma huoneensa. Jokaisella työyhteisön jäsenellä on vaikutus siihen miten viihtyisäksi uusi henkilö olonsa tuntee.

 

Tärkeintä tässä kaikessa kuitenkin on se että sinä rakastat työtä jota teet. Eivät ne pitkät päivät vaikuta ympärillämme oleviin jos tunnet ja tuot sen fiiliksen että sinä teet itsellesi oikeaa asiaa. Jos kannat mukanasi negatiivisuutta ja ahdistusta työstäsi se vaikuttaa kaikilla ympärilä oleviisi. Joten silloin päästä itsesi ja muut pahasta ja panosta energiasi johonkin muuhun kuin siihen työhön. Jos sinulla on vahva luottamus ihmisiin työpaikallasi ja kotona se vähentää stressiäsi. Et tunne itseäsi uhatuksi, vaan pystyt elämään rentoutuneemin. Muista että sinä rakennat luottamusta muihin työpaikalla joka päivä ja varsinkin johtajana sinun pitää oikeasti olla se ihminen joka rakentaa pohjan tälle luottamukselle. Eikä se ole nopea tie, se on pitkä ja kivikkoinen, mutta se on todellakin sen arvoinen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!