Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lean Startup

Kirjoitettu 09.06.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Laakso
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lean Startup
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luin kirjan Lean Startup, koska minulle ehdotettiin sitä ja koin sen itselleni tärkeäksi tähän hetkeen ja sitä on helpompi peilata projekteihin.

Aikamme Startup myytti vaatii päättäväisyyttä, loistavuutta, oikean ajoituksen ja hyvän tuotteen. Näillä eväillä on mahdollista saada mainetta ja mammonaa. Kirjassa sanotaan ihmisten pelosta kertoa hyvä ideansa muille jaettavaksi, vaikka nämä ”muut” olisivat kavereita. Ihmisillä on pelko siitä, että heidän ideansa mollataan tai sitten varastetaan. Tämän huomaa myös joltain osin akatemialla. Ei puhuta tarpeeksi projekteista, ideoista ja asioista niiden ympärillä. Pelätään idean varastamista ja siitä ei haluta puhua, ettei muut hyödy ideasta tai ajatuksestasi. Jos kerrot ideasi ja ajatuksesi muille, niin ideasi saattaa jatkojalostua ja siitä saattaa tulla entistä vahvempi.

Minusta avoimuutta tulisi lisätä valtavasti ja kertoa kaikki juonenkäänteetkin ideoiden varrelta. Minä itse tykkään avautua ajatuksista ja ideoistani ja kerron niistä suht avoimesti eikä ole kuinkaan käynyt.

  1. The build-measure-learn feedback loop

Liika miettiminen ja puntarointi häiritsee start-uppia liikaa ja siinä on paljon suuremmat riskit. Ei ole myöskään järkevää olla miettimättä ja välittömästi lyödä ideaa käytäntöön, sillä se ajaa sinut kaaoksen keskelle. Tähän ratkaisu on kierre: Opi – Rakenna – Mittaa. Startupin tavoite on selvittää oikea asia, joka sinun tulisi tehdä, jonka asiakkaasi haluavat ja ovat siitä valmiita maksamaan niin nopeasti kuin mahdollista. Aina ensin meidän tulee tajuta, mitä haluamme oppia, koska jos et halua oppia ja kehittyä siinä, mitä haluat tehdä, niin kiinnostuksesi ei riitä.

  1. Everything is a grand experiment

Tulee kokeilla mahdollisimman paljon asioita, jotta voit todeta ja nähdä toimivatko ne. Tähän toimenpiteeseen voi käyttää oikeita potentiaalisia asiakkaita. Kannattaa kysyä itseltään: tarvitseeko minun rakentaa mitään uutta? Koska idea/toteutus voi olla jotain todella simppeliä ja normaalia ja asiakas vasta päättää sen, onko hän kiiinnostunut.

Tulee suorittaa kokeiluja Minimun Viable Product periaatteella ja selvittää onko asiakkaat kiinnostuneita ideastasi. Idean tai toteutuksen ei tarvitse olla täydellinen lanseerausvaiheessa vaan sitä pystyy kehittämään saadun palautteen perusteella. Näin mekin teimme Angry Fragger -projektissa ja halusimme selvittää kysynnän määrää ja kiinnostaako ihmisiä. Kysyntään vastattiin ja sen vuoksi tilasimme lisää vaatteita.

  1. Different types of MVP’s

Kirjoittaja kertoo kolme eri esimerkkiä MVPstä. The video MVP, The concierge MVP, The wizard of Oz MVP.

Sinulla ei tarvitse todellakaan olla valmista tuotetta vaan idea ja toteutus jossain määrin. Pystyt vakuuttamaan asiakkaita pelkästään niiden avulla. Tarve tulee aina selvittää ensin ja kun se on selvillä niin on helpompi tehdä johtopäätöksiä tulevasta. Keskity muutamiin asiakkaisiin ja selvitä heidän tarpeet ja tavat ja lähde sillä tavalla automatisoimaan useampiin asiakasprofiileihin.

  1. The three engines of growth

Tässä kohdassa on selvillä se, että tuotteelle tai palvelulle on jo kysyntää, joten nyt keskitytään vain kasvuun. Eric Ries kertoo, että on 3 erilaista kasvutapaa ja yrityksen tulisi keskittyä alussa niistä vain yhteen ja kehittää sitä Opi – rakenna – mittaa -kierteen avulla. The sticky engine: tälläisiä ovat sellaiset, jotka haluavat pitää asiakkaat palvelun tai tuotteen parissa mahdollisimman pitkään. Tällöin mittareina tulisi olla uusasiakashankinta ja ne asiakkaat, jotka päättivät, etteivät käytä yrityksen tuotteita tai palveluja enää. The viral engine: Tämä tyyli tarkoittaa sitä, että yrityksen palvelu tai tuote leviää hirmuista vauhtia. Tällöin kun yksi asiakas ilmaantuu, niin tuon asiakkaan tulisi kutsua muut kaverinsa mukaan tuotteen tai palvelun pariin. Eli suosittelu. Tällöin mitataan sitä, kuinka monta asiakasta yksi asiakas kutsuu mukaan tuotteen tai palvelun pariin. The paid engine: tällöin käytetään resursseja mainontaan saadakseen kasvua. Tällöin mittareina käytetään CPA=Cost Per Aqcuisition ja LTV=Lifetime Value, josta selviää paljonko asiakas periaatteessa maksaa, kun pystytään seuraamaan asiakashankintakulua vastaan asiakkaan kuluttamismäärää.

Eurheilu.comilla käytimme periaatteessa The paid engine -tyyliä, mutta meille se oli vaikea seurattava, koska emme pysty seuraamaan muutakun mainoskulutusta euromääräisenä. Asiakkaan käyttämää rahaa ei pystynyt seuraamaan, mutta pystyimme kuitenkin jollain tavalla näkemään tuloksia näyttökertojen valossa. Näiden enginejen avulla pystyt kohdistamaan tarkasti kasvusi.

  1. Pivot or persevere?

Start-up yrittäjältä tulee löytyä sinnikkyyttä ja joustavuutta. Ensimmäisen kolahduksen jälkeen ei kannata jäädä hautaan makaamaan vaan oppia kömmähdyksestä ja käyttää sitä ”tietopankkina”. Pystyt vaihtamaan strategiaa lennosta, jos toinen ei toimi. Käännös tulee tehdä siinä kohtaa jos kasvua ei tule odotetun paljon odotetussa ajassa. Siihen ei ole selkeää määrää, mikä kasvu on tarpeeksi esimerkiksi vuositasolla, mutta sen kyllä yrittäjä varmasti itse hoksaa.

Kooste: Start-upin idea on löytää oikea asia, jota lähdet ”rakentamaan”, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan nopeasti. Opi asiakkailtasi, sillä he tietävät tuotteen käyttäjinä kaikkein eniten ja tee muutoksia saadun palautteen perusteella. Hyödynnä kolmea eri MVP:n muotoa. Keskity kasvuun ja hyödynnä engine of growth -metodeja. Ole sinnikäs ja joustava samaan aikaan. Strategian muuttaminen ei pilaa tuotetta tai palvelua. Suurimmat startupit ovat tehneet täyskäännöksen jossain kohtaa urallaan.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!