Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Lean startup – kokeilukulttuurin käsikirja

Kirjoitettu 12.05.20
Esseen kirjoittaja: Jyri Ruokonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lean startup – kokeilukulttuurin käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.4. Uusia tuulia ja haasteita yrittämiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lean startup – kokeilukulttuurin käsikirja

 

Sain valmentajaltani vinkin kirjasta Lean startup – kokeilukulttuurin käsikirja. Hankin kirjan ja perehdyin siihen huolellisesti. Lean-sana ja lean-ajattelu toistuvat kirjassa monessa kohdassa, joten heti alkuun piti ottaa selvää, ymmärränkö varmasti sanan oikein.

Lean on sanakirjan mukaan käännetty ainakin verbeinä kallistaa, kallistua, nojata, nojautua, nojailla, niuketa ja adjektiiveina hoikka, laiha, vähärasvainen ja salskea. Olin itse 15-vuotiaana purjelentokurssilla Lean, kun olin 187 cm:n pituinen, mutta painoin 55 kg. Lean on tullut itselleni tutuksi lentoharrastukseni myötä paremminkin, kun mäntämoottorikoneilla polttoaineen ja ilman seos säädetään tehon ja kierrosten säätämisen jälkeen mahdollisimman taloudelliseksi kuitenkin moottorin kuumeneminen huomioiden.

Auton moottorin vastaava säätäminen on vaikeampaa, kun kierrosluku ja vaadittava teho vaihtelevat jatkuvasti. Pienkoneella matkalentovaiheessa voidaan säilyttää samaa tehoa ja kierroslukua alkunousun jälkeen aina lähestymiseen saakka. Ensin säädetään haluttu teho eli paljonko halutaan tiimistä tehoa ulos, sitten säädetään kierrokset eli minkälaisella puuhastelulla aloitetaan itsestämme meteliä pitämään ja sitten valitaan seossuhde. Vivussa lukee RICH ja LEAN. Rikkaan alkunousun jälkeen aloitetaan laihennus. Kun on päästy EGT-mittarin eli pakokaasulämpömittarin (exhaust gas temperature) mukaan ns. piikkiin eli kuumimpaan arvoon, rikastetaan kaksi pykälää moottorin tarpeettoman rasituksen vuoksi. Tärkeämpää on kuitenkin pitkäikäinen moottori, kuin muutama litra polttoainetta vuodessa.

Eli kun tiimi on saatu alkunousun jälkeen tuotantovaiheeseen, aletaan karsimaan turhaa kulutusta. Ei kuitenkaan laihenneta äärimmilleen, etteivät tiimiläiset voi huonosti. Taukoja pidetään ja välipaloja tarjotaan. Turhia työvaiheita välttäen keskitymme olennaiseen, säästämme aikaa ja rahaa. Lean-ajattelussa karsitaan pois turhat kuljetukset, ylimääräinen varastointi, turha tuotteen liikuttaminen minimoimalla logistiikan tarve, odotusaika mahdollisimman lyhyeksi, ylituotantoa vältellään, samoin turhia prosesseja sekä pyritään niin korkeaan laatuun, ettei syntyisi viallisia tuotteita.

Kirja on jaettu kolmeen osaan: visioi, ohjaa ja kiihdytä. Jokaista kolmea osaa ohjaa Lean startupin viisi periaatetta, jotka ovat:

  1. Yrittäjiä on kaikkialla
  2. Yrittäjyys on johtamista
  3. Validoitu oppiminen
  4. Rakenna – mittaa – opi
  5. Innovointikirjanpito

Startup on kirjassa määritelty seuraavasti:

Startup on inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olosuhteissa.

Erityisen tärkeätä on oppia asiakkaista ja asiakkailta. Ensiarvoista strategiassa on osata päättää pitääkö pivotoida vai sinnitellä, pivot or perverse. Pivotointi on radikaali muutos alkuperäiseen strategiseen hypoteesiin.

Kirjan määritelmä: pivotti on jäsentynyt kurssin korjaus, joka on suunniteltu testaamaan tuotteen, strategian ja kasvumoottorin uutta perustavanlaatuista hypoteesia.

Sinnittelyä on jatkaa vanhoilla toimintamalleilla, vaikka muutostarve on nähtävillä ja tiedostettu. Juuri startup-yrittämiseen kuuluu ketteryys ja uskallus tehdä pivotteja. Pivotit voidaan pilkkoa alaryhmiin, kuten:

  • kohdennuspivotti
  • loitonnuspivotti
  • asiakassegmenttipivotti
  • asiakastarvepivotti
  • alustapivotti
  • liiketoiminta-arkkitehtuuripivotti
  • kasvumoottoripivotti
  • kanavapivotti
  • teknologiapivotti

Pivotti on strateginen hypoteesi ja pivotoinnin myötä pääsemme kiihdyttämään, on aika käynnistää moottorit. Kirjassa käytämme kolmea kasvumoottoria. Kiinnittyvä kasvumoottori, viraali kasvumoottori ja maksettu kasvumoottori.

Toyota on yhtiönä nostettu kirjassa monin esimerkein jalustalle. Voin uskoa, että juuri japanilaiset ovat olleet lean-ajattelun pioneereja. Esimerkiksi varaosia on jokaisessa ketjun lenkissä minimimäärä, mutta kuitenkin riittävästi. Aina tarpeen mukaan tehtaalla tehdään uusia, mutta vain tarvittava määrä. Kaikki tehdään asiakaslähtöisesti ja muun muassa tila-autot Amerikkaan tehdään matkustamon tarpeet etusijalla ja pitkiä ajomatkoja silmällä pitäen.

Saunalauttaprojektimme nousi kirjaa lukiessani monessa kohdassa mieleen. Samoin virallinen startup-yritys Loggs oy, joka myy tallentavia mittalaitteita. Molempien tunnusmerkkinä on ketteryys, jota erityisesti koronaviruksen kiusatessa liiketoimintaa on tarvittu. Asiakkaat antavat vihjeitä tuotteen rakentamiseen. Vastaus on pienin toimiva tuote (MVP = Minimum Viable Product). Mittaa, kuuntele, älä haaskaa aikaa, priorosoi, innovoi, älä jäykisty, opi epäonnistumalla, älä menetä toivoasi, pilko ja erityisesti:

RAKENNA – MITTAA – OPI – RAKENNA – MITTAA – OPI!

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!