Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Learning Circus vm. 2016

Kirjoitettu 01.03.15
Esseen kirjoittaja: Mila Lehto
Kirjapisteet: 3
Kirja: Madventures, Kansainvälisen seikkailijan opas
Kirjan kirjoittaja: Tunna Milonoff, Riku Rantala, Ari Lahdenmäki
Kategoriat: 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Learning Circus nyt 

Yli sata tiimiakatemialaista matkaamassa ympäri Eurooppaa on saavutus. Viime vuonna käytimme paljon aikaa, teimme hyvää ja tutustuimme yrityksiin. Lopulta olimme paikallisten tiimiakatemialaisten vieraana Unkarissa, tekemässä yhteistyötä. Lyhyessä ajassa kasasimme matkabudjetit ja lähdimme valloittamaan Eurooppaa. Madventures on kirjoittanut oppaan kansainvälisille seikkailijoille. Vaikka olemmekin tiimiyrittäjiä, moni meistä elää opiskelijabudjetilla. Tunna ja Riku muistuttavat, että reissun voi järjestää pienelläkin rahalla. Siitä on myös hyvänä esimerkkinä ensimmäinen Learning Circus. Matkailuautoja saa diileillä hyvään hintaan tai sitten voi vaikka liftata läpi Euroopan.

Learning Circus on aivan älytön konsepti. Onhan se nyt typerää laittaa opiskelijat tienaamaan parissa kuukaudessa reissurahat ja käyttämään kaksi viikkoa tien päällä tavaten inspiroivia yritysjohtajia ja vaikuttajia. Onhan se nyt kuitenkin aivan uskomattoman siisti juttu. Ensimmäinen Learning Circus oli valehtelematta yksi parhaita kokemuksia, ikinä. Jäin silti kaipaamaan jotain. Meillä olisi mahdollisuus tehdä koko hommasta vielä älyttömämpi.

 

Mitä jos?

Tiimiakatemialla on suuret verkostot. Pelkästään erilaisia Tiimiakatemian metodein toimivia yksiköitä on sivuston www.tiimiakatemia.fi mukaan 20 ympäri maailmaa. Aion nyt jossitella ja kovaa, mutta miettikää tätä oikeasti. Samalla pieni lyhyen matikan oppitunti.

Jos oletetaan, että jokaisesta Tiimiakatemiasta lähtee 50 henkeä reissuun, sirkus on kasvanut jo 1 000-päiseksi. Kymmenkertaiseksi verrattuna nykyiseen.

50 x 20 = 1 000

Jos sirkustiimit ovat keskimäärin viisi henkilöä ja he käyvät yhdessä viidellä asiakaskäynnillä, Learning Circuksen aikana tavataan 1 000 asiakasta.

1000 : 5 x 5 = 1 000

Jos jokainen sirkustiimi tekee reissunsa asiakasprojektina, tuomme matkan varrella tietoisuutta 200 asiakkaasta. 200 asiakasta saavat hyötyjä ja näkyvyyttä.

1 000 : 5 = 200

Ja varmasti kaikki 20 akatemiaa tekevät parhaansa, jotta matka huomioidaan kaikissa mahdollisissa medioissa. Kansainvälinen näkyvyys on aika varma nakki.

 

Mitä jos haastettais koko verkosto?

Onkohan muita akatemioita kutsuttu reissuihin mukaan? Jokainen, joka haluaa opiskella samoilla metodeilla kanssamme omaa sen hullun ja sekopäisen asenteen, jolla mekin lähdemme reissuun. Meillä on kaikki mahdollisuudet ja potentiaali tehdä oikeasti kansainvälisesti isoa juttua. Meillä on mahdollisuudet näkyä, kuulua ja meuhkata. Toki tuhannen ihmisen liikkeelle saaminen 20 eri paikasta, kahdeksasta maasta, kolmelta mantereelta on haaste. Mutta eikös haasteet ole juuri se, minkä takia tätä teemme? Tiimiakatemialla “opiskellessa” haastamme itsemme joka päivä. Mitä jos haastettais koko verkosto?

Heitin nopeesti päästäni pienen listan siitä, mitä homma järjestäjiltä vaatisi ja mitä se antaisi.

Vaatii

  • suuren projektiryhmän (jakaantuu pienempiin esim. sisältö, asiakkaat, käytäntö)
  • pitkän suunnitteluajan (valitettavasti muutama kuukausi ei riitä)
  • yhteyshenkilöt eri akatemioilta
  • saakelin ison kohteen
  • pirun hyvän sisällön
  • pitkät hermot (kv-työryhmät voi olla haastavia)
  • innostusta
  • asennetta

Antaa

  • kansainvälistä kokemusta
  • kokemusta tapahtuman järjestämisestä
  • pitkän pinnan
  • ihan helvetin siistin kokemuksen
  • papukaijamerkin
  • arvostusta verkostoilta

 

Mistä aloitetaan?

Kansainvälisen seikkailijan oppaasta löytyy ensiaskeleet suunnitteluun. On vastattava seuraaviin kysymyksiin:

Minne?

Kuinka pitkäksi aikaa? Milloin?

Miksi?

+ Mitä?

Itse lähtisin vastaamaan ensimmäisenä kysymykseen “Miksi?” Vuosi sitten Learning Circus tuli käskynä valmentajilta. Ok, sinne siis lähdetään, tapaamaan muita akatemialaisia. Osittain, koska oli pakko. Miksi Learning Circus järjestetään tänä vuonna? En tiedä. En siis ole ihan yhtä innostunut, kuin voisin olla. Reissu vie aikaa projekteilta ja osuu pahasti kesäravintolan järjestelyiden päälle. Haluammeko lähteä selkeästi tekemään bisnettiä vaiko kuitenkin hyväntekeväisyystempausta? On tärkeää vastata kysymykseen “Miksi?”, sillä se on osallistujia motivoiva voima. Se on vastaus, joka saa ihmiset liikkeelle ja innostumaan.

Seuraavaksi lähtisin puimaan kysymystä “Minne?” Jos haluaa saada ison porukan kokoontumaan, täytyy paikan olla selkeä. Yksi asia, jonka takia en ole täysin syttynyt Learning Circukselle tänä vuonna on se, että suunnitelmaan kuuluu kaksi kohdetta. Taas herää kysymys “Miksi?” Itse koen kaksi kohdetta ajan tuhlauksena. Jos siis haluamme yhdistää ihmiset kolmelta mantereelta, paikan tulee olla tarkoin valittu. Sen täytyy myös olla helppo ja varmistaa, että 1000 henkilöä saadaan majoittumaan ja kokoontumaan.

Jotta voidaan miettiä, kuinka kauan voimme ja haluamme olla reissussa, täytyy tietää matkan sisältö. Mitä kohteessa tapahtuu, miksi akatemiat yhdistävät voimansa, minkälaista ohjelmaa järjestetään?

Matkan suunnitteluun liittyy myös rahoitus. Jokainen sirkustiimi hankkii rahoituksensa itse joko tekemällä töitä asiakkaille tai etsimällä itselleen asiakasprojektin. On kuitenkin hyvä pohtia myös mahdollisuutta tehdä kohteessa yhdessä järkyttävän laaja kansainvälinen projekti suurelle asiakkaalle, joka mahdollisesti osallistuisi matkakulujen sponsorointiin. Tässä on hyvä ottaa huomioon vain oikeasti suuret yritykset ja järjestöt tai muut elimet, kuten vaikka EU. Tässä vaiheessa täytyy todellakin päästä ulos laatikosta, sillä haaste tulisi olemaan suuri.

Koska matkaan lähtisi eri puolilta maailmaa paljon ihmisiä, projektiryhmän on hyvä kasata suuntaa antava check-lista hoidettavista asioista ja tarpeellisista matkatavaroista. Esimerkiksi passit pitää olla kunnossa ja jokainen osaa hoitaa ne itse, mutta mahdollisten viisumien hankintaan voi järjestää vaikka yhteisen session omissa toimipisteissään. Projektiryhmän tulee myös selvittää kohdemaan tilanne jokaiselta kantilta ja mitä tulee ottaa huomioon sinne saapuessa.

“Vielä jokin aika sitten esimerkiksi pitkätukkaisilla miehillä ei ollut asia Malawiin eikä Singaporeen, ja edelleenkin hipahtavan näköisiin reissuruuniin saatetaan kiinnittää erityishuomiota.”

 

ASENNE

Suurin oppi Madventuresilta tulee kaikista kirjoitetuista vinkeistä huolimatta rivien välistä. Se on ASENNE, caps lockilla. Äijät on käyneet ties missä ja selvinneet seikkailusta jos toisestakin. Kun lähtee reissuun, tulee varautua siihen, että mitä vain voi tapahtua milloin vain. Rahat loppuu, sattuu jäämään lumivyöryn alle tai bilhartsioosi iskee. Kielimuurit nousevat takuulla, ainakin pidemmillä reissuilla. Tilanteesta kuin tilanteesta voi kuitenkin selvitä oikealla asenteella ja maalaisjärjellä.

“Jeeppi tykitti kuudessa tunnissa talla pohjassa takaisin Lhasaan ja suoraan sairaalan pihaan. Vuoristotauti eli AMS diagnosoitiin heti ja happiletku lyötiin saman tien nenään. Mulla oli myös aivoödeeman oireita, joten sain vielä aivojen mahdolliseen turvotukseen ödeemalääkettä. Seuraavan nousun piti tapahtua jo muutaman päivän päästä Everestin perusleiriin yli 5 000 metriin. Ohjelma oli pakko saada purkkiin, ja kuumotus oli kieltämättä aika kova.”

En tiiä elänkö jossain hattaramaailmassa pilvilinnojen keskellä, kun uskon tähän, mutta Glocally blasting transteampreneur 4.0, right? Otetaan se kuuluisa tiimiakatemialainen asenne käteen ja rokataan täysillä!

 

 

Mila Lehto

Seikkailijaluonne

Ideaosuuskunta Into

mila@ideainto.fi

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!