Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leimahduspiste

Kirjoitettu 31.03.15
Esseen kirjoittaja: Saija Valkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Leimahduspiste
Kirjan kirjoittaja: Malcolm Gladwell
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Malcolm Gladwell: Leimahduspiste

Kirjoitettu 8.2.2014

 

Malcolm Gladwell kirjoittaa kirjassaan, kuinka pienet asiat voivat saada aikaan suuria muutoksia. Lukiessani kirjaa, mielessäni pyöri tuleva Unkarin matka, jossa tapahtui juuri ko. leimahtaminen: aluksi valmentajat saivat idean, jota hypettivät – tämä ei kuitenkaan yksin vielä olisi riittänyt leimahtamiseen – vaan kun tiimiläiset innostuivat yksi kerrallaan, tätä kautta päästiin pisteeseen, jossa idea lopulta leimahti ja koko akatemia innostui ajatuksesta. Tämä leimahduspisteeseen pääseminen tapahtui nopeasti ja pienellä vaivalla. Ei tarvittu kuin viikko ja kaikki tiimiyritykset suunnittelivat mielessään matkaansa Unkariin. Mielestäni Tiimiakatemia on hyvä paikka saada ideat leimahtamaan sen idearikkaan ja innovatiivisen kulttuurin myötä, mutta kuten Gladwellkin painottaa kirjassaan, on aina syytä miettiä missä ja miten viestin tuo esille. Ei ole sama asia kertooko asiasta aamu-uutisissa vai henkilökohtaisesti ystävälleen, lisäksi myös viestinvälittäjällä on merkitystä. Jos miettii viime kevään puhetta kummitiimiyrittäjistä, voi vain todeta, ettei viesti mennyt perille, syynä todennäköisesti jokin em. seikoista. Osa innostui ajatuksesta, mutta idea ei missään vaiheessa leimahtanut eikä sitä viety käytäntöön. Toisin kävi Piinapäivät Unkariin -idean kanssa ja tässä sitä nyt sitten suunnitellaan tiimin ja koko Tiimiakatemian yhteistä reissua kohti tuntematonta.

 

Olen tällä hetkellä mukana projektissa, jossa myymme uutta mobiilimarkkinointityökalua Jyväskylän alueen yrityksille. Palvelun myynti ei ole ollut mitään maailman helpointa, sillä W-Zup on vasta julkaistu ja sen vuoksi vielä melko tuntematon. On kuitenkin ollut hienoa huomata, kuinka innokkaasti yrityksiä on lähtenyt tähän uuteen ideaan mukaan – vaikka toisaalta on myös tullut vastaan niitä, jotka eivät ymmärrä palvelun tuomaa mahdollisuutta ja sen vuoksi kieltäytyvät edes kokeilemasta.

Gladwellin kirjan myötä totesin, että myymämme palvelu, W-Zup, on tällä hetkellä odottamassa omaa leimahduspistettään – sitä pistettä, jossa toiminta räjähtää ja kaikki haluavat olla mukana. Tähän pisteeseen pääsemiseksi on tärkeää tuoda palveluamme enemmän ja enemmän esille, niin yritysten kuin kuluttajienkin keskuudessa. Tärkeintä on saada mukaan innostuneita yhteistyökumppaneita, jotka haluavat viedä sanomaa eteenpäin; idean leviämiseen ei Gladwellin mukaan tarvita kuin pieni ryhmä tai jossain tapauksissa yksikin sinnikäs ihminen riittää. Kyse on kontakteista ja niiden hyödyntämisestä. Luin kirjasta mielenkiintoisen väittämän kuuden askeleen eriytymästä, jonka mukaan ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa vain kuuden askeleen päästä. ”Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen on yhteydessä jokaiseen, vaan hyvin pieni ihmisjoukko on yhteydessä kaikkiin muihin muutaman askeleen kautta, loput meistä ovat yhteydessä maailmaan noiden harvojen erityisten ihmisten kautta.” Gladwell kirjoittaa. Mielestäni väite kuulostaa uskomattomalta mutta kun pohdit, Gladwellin ohjeen mukaan, kenen kautta olet tavannut lähimmät 10 ihmistä, jotka tunnet, saattaa sama nimi nousta esiin useamman kerran. Nuo ihmiset, joiden nimet nousevat esiin, ovat yhdistäjiä. Niitä tarvitsemme tällä hetkellä projektimme tueksi.

 

Kirjassa oli hyvä pointti omista kontakteista ja siitä kuinka käytämme niitä; aina kun tarvitsemme uutta tietoa, ns. heikot siteet ovat huomattavasti tärkeämmässä roolissa kuin vahvat siteet. Sillä loppujen lopuksi lähipiirissämme olevat ihmiset elävät samassa maailmassa kanssamme, jolloin emme opi heiltä mitään uutta. Gladwell kirjoittaa heikkojen siteiden vahvuudesta seuraavasti: ”tuttavat edustavat sosiaalista voimanlähdettä ja mitä enemmän tuttuja sinulla on, sitä vahvempi olet.” Mielestäni ajateltavan arvoinen huomio. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että mitä enemmän tapaamme ihmisiä, sitä vahvempia meistä tulee eli suoraan sanotusti tehdään enemmän asiakaskäyntejä. Niistä on niin paljon apua omaa tulevaisuuttamme ajatellen, että on käytännössä naurettavaa olla hyödyntämättä Tiimiakatemian tarjoamaa mahdollisuutta käydä asiakkaiden luona luomassa omaa verkostoaan. Elämme elämäämme itseämme varten mutta emme kuitenkaan yksin: kun tunnemme oikeat ihmiset, olemme moninkertaisesti vahvempia.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!