Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leimahduspiste

Kirjoitettu 19.01.16
Esseen kirjoittaja: Mikko Niemelä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Leimahduspiste
Kirjan kirjoittaja: Malcolm Gladwell
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lukion kemiantunneista jäi paljon hyviä muistoja. Erilaisin kokeellisin menetelmin teorioita päästiin testaamaan käytännössä, ja asioista tuli konkreettisia. Gladwellin leimahduspiste nosti näitä muistoja pintaan.

Leimahduspisteellä viitataan hetkeen, jolloin asia – tuote, epidemia tai vaikkapa rikollisuus – räjähtää käsiin. Kirjassa pohditaan ja selvitetään syitä ja seurauksia räjähdysmäiselle suosiolle. Harvemmin on kyse yksittäisestä asiasta, vaan leimahduksen takana on ennemminkin joukko pieniä, jopa häviävän pieniä, yksityiskohtia.

 

Leimahduspisteellä on kolme piirrettä:

– Harvojen laki
– Tarrautuvuustekijä
– Asiayhteyden voima

 

Tarttuvuus ja tarrautuvuus

Flunssa tarttuu huomaamattoman helposti, ja se tarrautuu ihmiseen hetkeksi aikaa, jonka aikaa ihminen tartuttaa bakteeria tai virusta yhä eteenpäin.

Applen suosio on itselleni konkreettinen leimahduspisteen saavuttanut brändi. Suosio perustuu pitkälti useisiin pieniin yksityiskohtiin, joiden avulla tuotteista on tehty tarttuvia ja tarrautuvia. Tuotteiden tarrautuvuus perustuu niiden hyvyyteen, asiakas kokee tuotteen hyväksi ja toimivaksi. IPhone tarrautuu omistajaansa helppokäyttöisyydellään, luotettavuudella, sekä saumattomuudella muiden Apple-tuotteiden kanssa. Tuotteen toimivuuden vuoksi sitä suositellaan helposti kaverille, ja toisaalta helppokäyttöisyyden vuoksi laitteisiin on helppo jäädä koukkuun. Kaiken tämän lisäksi ”Apple-ihmisille” kasvaa tietty lapsenusko siihen, että oma uskomus ja tuote on paras. Oli sitten tekniikan maailma tai mikä tahansa muu instanssi tuottanut puolueettoman tutkimuksen. Kuten näet, tartunta on tapahtunut.

Applen tuotteet siis tarttuvat (suosittelu, helppokäyttöisyys) kun myös tarrautuvat omistajaansa (luotettavuus, kestävyys).

 

Yhdistäjät, tietäjät ja myyntimiehet.

Kuka on kukin? Löytyykö ympäriltäni kaikkia näitä? Voin olla varma, että löytyy, sillä verkosto on huomattavan paljon enemmän, kuin mitä osaakaan ajatella.

Yhdistäjät ovat verkostokuninkaita. Sosiaalisten kykyjensä avulla he osaavat yhdistellä ihmisiä toisiinsa, ja toimia eri ihmisryhmien välillä. Nimensä mukaisesti he yhdistelevät ihmisiä saman pöydän ääreen huolimatta heidän taustoista tai luonnollisista ympäristöistä. Yhdistäjät löytävät ja tuntevat myös tietäjät, jotka ovatkin seuraavana ravintoketjussa.

Tietäjille ominaista on asiantuntijuus. He ovat äärimmäisen kiinnostuneita omasta alastaan, tuntevat alansa perin pohjin ja toisaalta haalivat yhä enemmän tietoa. Tietäjät haluavat myös jakaa tietämystään eteenpäin. Käytännössä tietäjiä on ne henkilöt, joilta kysyt apua esimerkiksi päätöksentekotilanteissa.

Myyntimiehet taas ovat taitavia vakuuttamaan ihmisiä, tunnistamaan ihmisten tarpeita ja tarjoamaan ratkaisuja näihin. Heillä on taito klousata kaupat tilanteessa kuin tilanteessa.

Tätä kolmen koplaa kutsutaan harvojen laiksi. Leimahduspisteen kannalta on siis äärimmäisen olennaista sosiaalisesti taitavat ihmiset, ja näiden hyödyntäminen oikeilla paikoillaan.

 

Asiayhteyden voima

Asiayhteyden voima konkretisoituu niissä hetkissä, kun henkilö kuulee, kokee tai toimii. Esimerkkinä kirjassa käytettiin New Yorkin rikoskriisejä ja tarkemmin ajateltuna näiden ehkäisemistä. Rikoksia saatiin ehkäistyä valtava määrä muun maassa johdonmukaisesti puhdistamalla jokainen graffiti heti niiden synnyttyä.

Tässäkin asiassa on kaksi puolta: jos haluamme graffiteja, on saatava ensimmäiset ihmiset tekemään ja tätä kautta rohkaisemaan muita toimimaan. Jos taas haluamme pitää graffitit pois katukuvasta, on pidettävä katukuva jatkuvasti niistä puhtaana, ja toimittava heti pienimmänkin ilmentyessä.

 

Lopuksi

Jokaisen epidemian takana on rohkeita yksilöitä, jotka uskaltavat toimia ja näyttää toimintansa. Ihmiset matkivat toisinaan tahtomattaan, toisinaan hyvinkin tiedostaen toisiaan. Ja tämän pohjalta syntyy trendejä, menestystarinoita ja toisaalta myös valtavia, globaalejakin, haasteita ja uhkatilanteita.

 

Mikko Niemelä
Ideaosuuskunta Into

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!