Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leimahduspiste

Kirjoitettu 28.05.19
Esseen kirjoittaja: Annemari Autio
Kirjapisteet: 3
Kirja: Leimahduspiste
Kirjan kirjoittaja: Malcolm Gladwell
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Päätin napata seuraavaksi luettavakseni Malcolm Gladwellin kirjoittaman kirjan Leimahduspiste. Kirjoittaja oli jo ennestään tuttu, joten ajattelin, että tämäkin kirja saattaisi olla hyvä. Kirjan punainen on, että suuret muutokset tapahtuvat joskus hyvinkin pienistä asioista ja se voi tapahtua erittäinkin nopeasti. Tätä ilmiötä kutsutaan leimahduspisteeksi ja jokaisella epidemialla on aina oma leimahduspisteensä. Miksi toiset aiheuttavat epidemioita ja toiset eivät? Kirja pyrkii vastaamaan juuri tähän kysymykseen.

Leimahtamiseen tarvitaan useampaa osaa kuin vain yhtä, se on yhdistelmä ihmisistä, itse tarttuvasta materiaalista ja ympäristöstä ja se tarvitsee osakseen vielä tönäisyn pois tasapainostaan. Tarvitaan henkilö, joka energisenä haluaa saada muutkin innostumaan tuotteesta tai jutusta ja levittää sitä laajasti ympärilleen. Tämä muistuttaa yhdestä kohdasta kirjasta ”Markkinoinnin käsikirja”, jossa kerrotaan, että ensin tulee värvätä innostujat mukaan tykkäämään tuotteesta ja sen jälkeen vasta loput väestöstä, koska juuri nuo innostujat ovat niitä, jotka omaksuvat uudet jutut heti ja ovat valmiita jakamaan iloaan harkitseville ystävilleen. Yksi tärkeä tekijä leimahduksen aikaansaamiseksi on myös tarrautuvuus. Iskevä mainoslause jää mieliin ja se leviää kulovalkean lailla.

Leimahduspisteellä on siis kolme sääntöä, harvojen laki, tarraustekijä ja asiayhteyden laki. Harvojen laki tarkoittaa, että vaikka viesti olisi sama, riippuu henkilön sosiaalisista taidoista, saako hän viestillään aikaan epidemian vai ei. Se liittyy myös asiaan, että jokainen ihminen on noin kuuden askeleen päässä toisistaan ja näitä kutsutaan erillisyyden askeliksi. Hyvin pieni ihmisjoukko on yhteydessä kaikkiin muihin muutaman askeleen kautta ja loput ovat yhteyksissä maailmaan noiden harvojen ihmisten kautta. Mitä tästä voimme päätellä? Vain muutama todella hyvä kontakti omassa takataskussa voi määrittää, että olet yhteyksissä melkein koko maailman ihmisiin vain heidän kauttaan. Kuulostaa mahtavalta, mutta ongelma onkin kuinka päästä tällaisten ihmisten verkostoon tai kaveripiiriin mukaan. Se vaatii varmasti ainakin rohkeutta yrittää sekä ottaa kontaktia, mutta myös oikeassa paikassa oikeaan aikaan olemista.

Yrittämällä pääsee pitkälle

Kirjassa nousi yksi mieleenpainuva lause, jonka yltiöpositiivisen elämänasenteen omaava huippumyyjä Gau sanoi ”jos ei yritä, ei ikinä onnistu.” Voiko tuon osuvimmin enää sanoa? Kovasti pohdin mielessäni, että mitä lähtisin tekemään, aloitanko urheiluvaatebrändin tekemisen, uskallanko soittaa kylmäpuhelun jne. Jos en edes yritä, en tule koskaan onnistumaan. Pahin, mikä voi tapahtua on epäonnistuminen ja mahdollinen rahallinen tappio, mutta eikö ole parempi yrittää ja epäonnistua, kuin olla yrittämättä ja valita varma epäonnistuminen? Mietin, miksi johonkin hommaan ryhtyminen sitten on nii vaikeaa. Onko se se, että ei ole varma mitä täytyy tehdä ja tuntuu, että tekemistä tuntuu piisaavan kellon ympäri, jos lähtee tekemään jotain suurta. Varmaan mielessä pyörii myös ajatus, pystynkö minä siihen. Enhän ole yksin, se täytyy kuitenkin muistaa. Aina voi oppia, kun vain lähtee ottamaan asioista selvää ja pilkkoo asiat pienempiin palasiin, eikä yritäkään haukata kaikkea kerralla. Tässä päästään suunnitelman tärkeyteen, ja kuinka tuo suunnitelma tulee jakaa aikatauluksi, mitä tulee saada aikaiseksi ensi viikolla ja sitä seuraavalla jne. Kun homman on ensin suunnitellut ja jakanut pienempiin palasiin, pystyy vastuuta jakamaan muille ja huomaa, ettei itsellä olekaan niin suurta taakkaa kannettavanaan kuin aluksi luuli. Tietysti asioiden etenemistä tulee seurata jatkuvasti ja tarkistaa, että vaaditut tehtävät tulevat tehdyksi.

Tarrautuvuustekijä

Tarrautuvuustekijässä esitetään kertomus, jossa mainostaja oli saanut hurjan vastausprosentin yksinkertaisella kikalla mainokseensa. Hän oli lisännyt mainokseensa kohdan, jossa kerrotaan kultaisen laatikon salaisuus eli jos katsojat löytävät mainoslehdestään kultaisen lipun, he saavat tilata minkä tahansa levyn Columbian listoilta ilmaiseksi. Tällainen toiminta lähentää asiakkaan mainoksen kanssa ja saa hänet osallistumaan, jolloin he tietämättään innostuvat asiasta. Tätä voisi soveltaa mihin tahansa markkinointiin meidän projekteissamme. Jossain drifting kuvassa voisi olla esimerkiksi. Kultainen tähti, joka pitäisi löytää ja oikealla vastauksella olisi mukana vip lippujen arvonnassa.

Keskustaan voisi olla piilotettuna drifting autojen kuvia ja löytäessään kuvan olisi mukana arvonnassa. Tämä voisi olla hauska tapa saada ihmiset innostumaan driftingistä. Se osallistuttaa ihmiset ja toimii tehokkaana markkinointikeinona ilman, että ihmiset tajuavatkaan olevansa markkinoinnin kohteena. Kuka tietää, vaikka juuri tuo mainoskikka olisi driftingin leimahduspiste? Tämä oli idea, josta ehkä salaa innostuinkin vähän. Autoja voisi olla esimerkiksi viisi erilaista ja julkaistaisiin vihjeet kutakin autoa kohti. Lähettämällä jokaisesta autosta yksityisviestillä kuvan, olisi mukana vip-lippu arvonnassa ja yhden auton kuvalla normaalin lipun arvonnassa.

Asiayhteyden voima

Asiayhteyden voima on sama, kuin rikkinäisten ikkunoiden teoria. Ne perustuvat siihen, että epidemian voi kääntää taaksepäin tai saada leimahtamaan puuttumalla pieniin yksityiskohtiin. Asiayhteyden voimassa korostetaan pienien asioiden vaikutusta. Rikkinäisten ikkunoiden teorian perusajatus on, että korjaamaton rikkinäinen ikkuna on viesti välinpitämättömyydestä, joten se lisää muuta epäjärjestystä ja vahingontekoa. Jos kukaan ei välitä rikkinäisestä ikkunasta, miksi kukaan välittäisi viereen piirretystä graffitista? Ja näin rikosten epidemia leviää.  Meillä jokaisen Tiimiakatemialaisen tulisi hyvin tietää tämä rikkinäisten ikkunoiden teoria ja sovellamme sitä käytäntöön viemällä kahvikuppimme takaisin keittiöön.

Tätä teoriaa pystyy soveltamaan monissa muissakin erilaisissa tilanteissa, kuten Drift King tapahtumassa. Heräsi mieleen ajatus, että tapahtuma-alue ja erityisesti vessat tulee ehdottomasti pitää mahdollisimman siistinä. Sotkuinen vessa viestii asiakkaalle, ettemme välitä muistakaan asioista ja tapahtumamme on vähän huonosti tehty ja suunniteltu. Kiinnittämällä pieniin asioihin huomiota, saamme aikaan asiakkaille mielentilan, että olemme ajatelleet heitä ja tapahtumamme on ensiluokkainen. Tämä koskee vesipisteitä, kulkujärjestelyjä alueella, sekä kaikkea, jotka vaikuttavat asiakkaiden viihtyvyyteen. Tämän vuoksi voisimme suunnitella tapahtuma-alueelle asiakkaan palvelupolun, jotta polusta tulee mahdollisimman helppo asiakkaalle sekä miellyttävä. Emme saa tehdä sitä virhettä, että emme pidä pieniä yksityiskohtaisia asioita tärkeänä. Ne heijastavat asiakkaiden mielikuvaa koko tapahtumasta ja ovat tärkeä osa heidän lopullista arviota elämyksestään. Eikö olekin niin, että vaikka jäätelö olisi kuinka hyvää, mutta myyjä, jolta sen ostimme, oli todella töykeä, emme koe saaneemme rahoillemme vastinetta ja olemme pettyneitä? Itse tuotteessa ei ollut ongelma vaan jossain muussa tekijässä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!