Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Leimahuspiste

Kirjoitettu 28.01.20
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Leimahduspiste
Kirjan kirjoittaja: Gladwell Malcolm
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leimahduspiste – Gladwell Malcolm

Lunta tupaan! ja esseetä.. Leimahduspisteen otin lukuohjelmaani kuultuani siitä treeneissä. Kirjassa käsiteltiin tarinoita, joissa jotkin asiat vain leimahtivat suosioon ilman selviä ennusmerkkejä. Tai ainakaan ennusmerkkejä, joita olisi osattu tulkita tai odottaa. Kirjan luettuani jäi fiilis, että tästä on vaikea kirjoittaa esseetä, mutta kolme maagista kirjapistettä on kerättävä talteen, joten here goes nothing!

No miksi kirjassakin esimerkkinä ollut Seesamtie sitten leimahti suosioon? Kirjan mukaan päästäkseen leimahduspisteeseen tarvitaan 3 tekijää: Harvojen laki, tarrautuvuustekijä, sekä asiayhteyden laki.
Harvojen laki koostuu kolmesta erilaisesta ihmistyypistä: Myyntimies, Yhdistäjä ja Tietäjä. Nämä kolme ihmistyyppiä mahdollistavat ilmiöiden syntymisen omilla vahvuuksillaan.
Yhden kolmesta ihmistyypistä erottaa tästä -> monta ihmistä voi olla kauppaamassa ideaa tai tuotetta, mutta vain harvat pystyvät myymään sen niin, että ihmiset ympärillä innostuvat siitä! Tämä on Myyntimies. Myynnillisiä taitoja on siis tärkeää opetella ja kappas todennäköisesti yrittäjänä pääset myös myyntihommiin. Näihin taitoihin siis kannattaa panostaa, tai löytää kaveri joka on jo huippu.

Yhdistäjälle taas on ominaista omata hyvät verkostot, sillä mitenkäs muuten olisi helpompaa lähteä kauppamaan ideoita kuin tuttaville. Yhdistäjä siis tuntee kaikki ja kaikki tuntevat yhdistäjän. Tämän takia myös tiimiakatemialla asiakaskäyntejä on painotettu niin paljon, ainakin näin luulisin. Aina ei tarvitse olla palavaa ideaa takataskussa, mutta sitten kun sellainen löytyy, on paljon helpompaa lähteä liikkeelle.

Tietäjä taas on perillä asioista paljon syvemmin kuin normaalit kanssa kulkijat. Tämä on tärkeää ilmiöiden luomisessa, sillä kukas muukaan osaisi paremmin ennustaa tulevat trendit kuin tyyppi, joka on perillä asioista!

Kirjassa nostettiin esimerkkeinä näitä kolmea ihmistyyppiä erillisinä luonnonlahjakkuuksina, mutta uskon, että tiedostamalla tärkeät asiat ja pureutumalla niihin, on mahdollista oppia näitä taitoja. Jos ei muuten natsaa niin sitten verkostot tulille ja puhelinlangat laulamaan!

Tarrautuvuustekijällä tarkoitetaan jotakin asiaa, joka saa ihmiset kiinnostumaan ja antamaan täyden huomionsa asialle. Markkinoinnissa tarrautuvuustekijä voisi olla esimerkiksi asiakkaiden osallistaminen jollakin tapaa mainokseen. Tällä varmistutaan siitä, että viesti on mennyt perille eikä jäänyt vain alitajuntaan kellumaan. Tuotteissa tai palveluissa tarraustekijänä voi olla pienet yksityiskohdat, jotka tekevät siitä huipun.

Asiayhteyden voima on tarttumista pieniin yksityiskohtiin, jotka voivat pistää asiat kaatumaan kuin dominot konsanaan. Kirjassa esimerkkinä käytettiin New Yorkin väkivaltatilastoja. Kun kaupungin metrojen vapaaseen liikkumiseen ja vaunujen töhrimiseen puututtiin, muuttui kuva koko kaupungista. Tämä heijastui muutaman vuoden sisällä myös väkivaltatilastoihin selvällä tavalla. Omissa projekteissa on siis tärkeää näyttää itse esimerkkiä siitä, kuinka tärkeää on tehdä kaikki kunnolla alusta alkaen. Jos itse Bossina alat tekeen vasurilla hommia niin todennäköisesti tämä tarttuu myös projektiryhmäläisiin.

Ehkä oppeina tästä teoksesta voisi nostaa verkostojen tärkeyden. Kirjassa painotettiin, että juuri ”puolitutut” ovat tärkeitä kontakteja. Puolituttuihin ei tarvitse olla koko ajan yhteydessä, mutta juuri heistä voi olla apua uudessa ideassasi, tai toisin päin. Olen suhtautunut akatemialla aika huonolla motivaatiolla asiakaskäynteihin ja tuumannut, että kaikki muut paitsi projektia varten tehdyt ovat arvoltaan heikkoja. Tämä kirja on sitä mieltä, että olen väärässä. Täytyypi pistää testiin!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!