Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Let my people go surfing

Kirjoitettu 20.05.19
Esseen kirjoittaja: Samuel Pöyhönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Let my people go surfing
Kirjan kirjoittaja: Yvon Chouinard
Kategoriat: 4.6. Strategiakirjat, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Let my people go surfing

 

Heillä, joilla on intohimo ovat onnekkaassa asemassa, koska se ruokkii niin paljon tekemistä. Vaikka menisi miten huonosti vain, on aina olemassa intohimo, joka auttaa eteenpäin. Monesti harrastelijoilla on intohimo johonkin asiaan. Joskus harrastelijat tekevät siitä liiketoimintaan. Intohimon vaarana on se, että ei ymmärretä yritystoiminnan päälle vaan tunteet(intohimo) vievät väärään suuntaan. “Heillä joilla on intohimo, eivät ymmärrä liiketoimintaa. He jotka ymmärtävät liiketoiminnan, tarvitsevat intohimon.”

Patagonia onkin surffailut intohimon jäljittelemänä jo kauan. He ovat tehneet hyvää, ja he haluavat omalla toiminnallaan muuttaa maailmaa. Hieno tarina, sillä se onkin ristiriidassa vähän omien ajatuksien kanssa, se laittaa miettimään mikä on tärkeää ja mikä ei yritystoiminnassa.

Patagoniassa oli myös hienoa se, että intohimon ei tarvinnut olla sama jokaisella työntekijällä, kunhan arvot yhdistyvät ja samastuvat.

 

“älä tee muuta, jos haluat olla paras”

Yksinkertaisuus tuotteissa ja palveluissa on todella kannattavaa. Mietitään vaikka tuotteita, mitkä ovat yksinkertaisia → kestää, helppo huoltaa ja jokainen osaa käyttää sitä alusta asti. Palveluissa yksinkertaisuus näkyy työntekijän eleissä ja asiakas on paljon ymmärtäväisempi. Yksinkertainen ja kestävä tuote markkinoi itse itseään ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.

Yksinkertainen ja selkeä konsepti on myös avain yrityksen prosessin kirkastamiseen. Uudet työntekijät sisäistävät liiketoiminnan selkeämmin selkeyden takia. Onkin syytä keskittyä siihen mitä osaa ja tehdä se entistäkin paremmin. Tavoitella tilaa, jossa on maailman paras. Epäselkeä konsepti vain sekoittaa jokaisen pään ja aiheuttaa kommunikointivirheitä. Monet yritykset haalivat vain lisää markkina-alueita, jossa he eivät halua olla edes maailman parhaita. Huonoina hetkinä ne päätökset kostautuvat.

 

Tarkoitus

On tiedettävä miksi mitäkin tehdään. Ainakin omalle kohdalleni huonoina hetkinä täytyy olla jokin vastaus “miksi” kysymykseen. Miksi kysymystä on hyvä palastella ja pilkkoa pienempiin osiin tai kirkaistaa niin, että se tulee heti mieleen, kun huono hetki koittaa. Parannetaanko asiakkaan tarpeita vai tehdäänkö jotain suurempaa maailman mittakaavassa? Tarkoitus voi olla käytännössä mikä vain inspiroi ja laittaa jalat heilumaan. Jokaiselle tarkoitukselle löytyy asiakkaat ja henkilöstö kunhan prosessi on vain yksinkertainen ja selkeä. Asiakkaista alkaa muodostua heimoja, jotka seuraavat yritystä joka paikkaan. Alkaa muodostua yrityksen oma tarina ja samalla historia, joka vain vahvistaa enemmän tarkoitusta – miksi me tätä tehdään?

Patagonia halusi suojella maapalloa ja sen luomaa luontoa, samalla pyörittäen liiketoimintaa, joka ei rasittaisi luontoa.

 

Markkinointi

Patagonialla on ollut erikoinen markkinointi, koska siihen ei ole laitettu rahaa juuri ollenkaan. Patagonia käyttää brändilähettiläitä, jotka omistavat samat arvot kuin yrityskin. Haluavat parantaa maailmaa ja olla osa sitä. Esimerkiksi suomalainen luonnonsuojelija-aktivisti Jasper Pääkkönen on Patagonian lähettiläs, joka omalla toiminnallaan auttaa Patagonian brändin kasvattamisessa. Samankaltaisia brändilähettiläitä Patagonialla on satoja eri toiminta-alueissa.

Tässä tulikin omalle kohdalleni se ristiriita, jota olen sulatellut ja pohdiskellut jonkun aikaan. Patagonia on 46 vuoden ikäinen. He ovat kasvaneet maailman jokaiseen kolkkaan ja tuntuisi, että heillä menee hyvin, varsinkin sosiaalisen median aikakaudella(brändilähettiläät). Mutta voisivatko he olla isompi ja vaikutusvaltaisempi yritys kuten Coca-Cola, jos he olisivat käyttäneet rahaa esimerkiksi markkinointiin? Olisiko vaikutusvaltaisempi asema muuttanut mitään, jos muu maailma on vielä konttausasennossa? Mietin vain, että tämmönen yritys pitäisi olla paremmassa tai isommassa asemassa kuin mitä se nyt on, koska heidän toimintatapansa ovat timanttisia. Siitä huolimatta muut vaatefirmat saavat kaiken kunnian? Jokainen tietysti omien arvojen mukaisesti tavoitteiden perään.

Toisaalta eihän Patagonia edes ole pörssissä, koska se heidän mielestä arvojen vastaista, se ei edistä pitkällä aikavälillä heidän toimintaa. Patagonia lahjoittaa prosentteja myynnistä järjestöille — tekeekö niin kukaan muu, että suoraan myynnistä vähävaraisille tai luonnonsuojeluun? Hatun nosto!

 

Bisnestä oman planeetan hyväksi ei oman firman hyväksi

Patagonia tekee asioita luonnon ja planeetan hyväksi, eikä vain pikavoittojen takia. Jokaisen maailman yrityksen täytyisi olla tälläinen, joka pyyteettömästi auttaa maailmaa tuhlaamatta turhia luonnonvaroja ja ajatellen kestävästi. Minusta onkin hauska tuumailla ajatusta, että mitä jos minäkin alkaisin miettimään enemmän Patagonian arvojen mukaisesti. Koska onhan nämä nyt älyttömän hienoa, mutta tuntuu, että todella vaikea toteuttaa. Itsellä onkin kehityksessä, että levänneenä ja kiireettömänä on selkeä ajatus kierrätyksestä ja kestävästä kehityksestä, mutta kiireen ja paineen keskellä kaikki ylimääräinen unohtuu ja mennäänkin helpoimman kautta.

 

5 kertaa why

Viisi kertaa miksi – on hyvä kysyä, kun aloittaa toimintaa. Kysyäkseen aina uudelleen miksi vastauksen jälkeen. “Aioin tehdä tehdä tälläistä” “miksi?” “Koska koen sen hyödyntävän asiakkaita ja omia tavoitteita” “miksi?” ja näin tätä voi jatkaa eteenpäin niin pitkälle, kunnes on vastannut viidennen kerran. Tämä laittaa oikeasti miettimään asioita ja samalla antaa vastauksia kiperiin kysymyksiin. Auttaa hahmottamaan isompaa kuvaa ja pukee sanoiksi ajatukset, joita voi vaikka käyttää hissipuheessa.

Kokeilen kirjan pohjalta vastata viiteen miksi kysymykseen.

Haluan jättää jäljen maailmaan. Jäljen, joka muistetaan muutoksena ja asioiden toimeenpanijana. Jälki, joka tekee hyvää.

Miksi haluat jättää jäljen maailmaan?

Koska sen jälkeen koen, että olen ollut tarpeeksi riittävä itselleni ja olen ylittänyt itseni. Olen ollut hyödyllinen muutenkin kuin tavallisena ihmisenä. Tekoni ovat muuttaneet asioita positiivisempaa suuntaan. Merkityksellisyys.

Miksi haluat olla merkityksellinen?

Auttaa ajattelemaan positiivisesti ja suuresti. Tunnen olevani elossa suurien tekojen äärellä.

Miksi tunnet olevasi elossa?

Yleensä ennen nukkumaan menoa, sisälläni kiehuu. Kunnianhimoni on todella korkealla ja halu tehdä isosti jotakin hyvää on suurenmoinen.

Miksi haluat tehdä jotakin hyvää?

Koska haluan, että ihmiset iloitsevat ja heillä on mukava olla. Haluan, että hyvä ulottuu pitkälle tekemiseen ja arvoihin, jolla pelastetaan maailma.

Miksi haluat, että ihmiset iloitsevat ja heillä on mukava olla?

Koska saan siitä niin paljon itsekin takaisin. Kun ihmisillä on hyvä olla, saadaan sillä hienoja asioita aikaiseksi.

 

Waisto -workshop

Teimme tiimillemme workshopin aiheesta ja kysymys oli, että miltä Waisto näyttää? Miten tuodaan tätä ilmi jokapäiväisessä elämässä – entä asiakasrajapinnassa?

Jakauduimme kahteen ryhmään miettimään mitä nämä kysymykset tarkoittavat. Olimme tehneet viime vuonna tiimisopimuksen, jossa olimme määritelleet hyvin tekemistä, arvoja ja asennetta. Nyt mietimme tarkemmin mitä nämä tarkoittavat asiakasrajapinnassa ja omassa tekemisissä.

Haluttiin painottaa aitoutta. Omaa aitoutta ja aidosti kiinnostavuutta asiakasrajapinnassa. Ollaan aidosti kiinnostuneita asiakkaiden asioista, kuitenkaan että myynti ei paistu läpi keskusteluissa vasta, kun merkit viittaavat siihen. Asiakkaasta riippuen valmistautuminen toimialaan, jotta osaa olla aidosti mukana keskusteluissa. Luottamuksen syntymisen kulmakiviä.

Nettisivujen parannusehdotuksia kuten esittelyteksti, mukaan tempaava tarina Waistosta ja tiimiläisten esittelytekstit. Uutiskirjeen jatkumo, joka kuukausi ainakin yksi uutiskirje ja blogipäivitys.

 

Rajallisen ajan vuoksi emme päässeet syvemmälle asian tiimoilta, mutta pääasia olikin herätellä tiimiläisiä, miten saisimme oman innostuksen välitettyä asiakkaisiimme. Workshopissa olisi voinut käydä enemmän asioita läpi, kaikkea mitä Patagonia oli tehnyt historiansa aikana, koska Patagonian tarina on upea. Täytyy myöntää, että saatan seuraavan shoppailureissulla päätyä Patagonian liikkeeseen.

 

Samuel Pöyhönen

Osuuskunta Waisto

044 0331951

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!